Koordynator: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
Bardzo istotnym kryterium doboru osób do zespołu są ich '''role zespołowe'''. Role zespołowe są to predyspozycje każdego z członków do pełnienia w zespole danych funkcji, rozwiązywania konkretnych zadań i określonego stylu pracy. [[Menedżer|Menedżerowie]] i [[Lider|liderzy]] często nie wyobraża sobie nie wyznaczenia ról w sowim zespole projektowym. Podczas koordynowania ról wśród członków zespołów ważne jest zarówno wykorzystywanie atutów każdego z nich, jak i również akceptowanie ich wad. Dzięki temu można realizować zadania w najskuteczniejszy sposób i osiągnąć balans w zarządzanym zespole (J. Kaczmarska-Krawczak 2013, s. 56-57).
Bardzo istotnym kryterium doboru osób do zespołu są ich '''role zespołowe'''. Role zespołowe są to predyspozycje każdego z członków do pełnienia w zespole danych funkcji, rozwiązywania konkretnych zadań i określonego stylu pracy. [[Menedżer|Menedżerowie]] i [[Lider|liderzy]] często nie wyobraża sobie nie wyznaczenia ról w sowim zespole projektowym. Podczas koordynowania ról wśród członków zespołów ważne jest zarówno wykorzystywanie atutów każdego z nich, jak i również akceptowanie ich wad. Dzięki temu można realizować zadania w najskuteczniejszy sposób i osiągnąć balans w zarządzanym zespole (J. Kaczmarska-Krawczak 2013, s. 56-57).


Tworząc grupę, należy zachowywać kilka zasad dotyczących przyznawania ról zespołowych. Stanowisko lidera powinien objąć koordynator lub lokomotywa. Następne stanowisko zajmuje myśliciel, generujący nowe pomysły, a kolejne krytyk wartościujący, który jest równoważącą osobowością zespołu. Nie należy zapominać o pozostałych rolach zespołowych, ponieważ są one bardzo istotne, żeby zarządzać zespołem w satysfakcjonujący i produktywny sposób (M. Gellert, C. Nowak 2008, s. 22).  
Tworząc zespół, należy zachowywać kilka zasad dotyczących przyznawania ról. Stanowisko lidera powinien objąć koordynator lub lokomotywa. Następne stanowisko zajmuje myśliciel, generujący nowe pomysły, a kolejne krytyk wartościujący, który jest równoważącą osobowością zespołu. Nie należy zapominać o pozostałych rolach zespołowych, ponieważ są one bardzo istotne, żeby zarządzać zespołem w satysfakcjonujący i produktywny sposób (M. Gellert, C. Nowak 2008, s. 22).  


==Podział ról w zespole==
==Podział ról w zespole==

Wersja z 15:40, 31 mar 2022

Bardzo istotnym kryterium doboru osób do zespołu są ich role zespołowe. Role zespołowe są to predyspozycje każdego z członków do pełnienia w zespole danych funkcji, rozwiązywania konkretnych zadań i określonego stylu pracy. Menedżerowie i liderzy często nie wyobraża sobie nie wyznaczenia ról w sowim zespole projektowym. Podczas koordynowania ról wśród członków zespołów ważne jest zarówno wykorzystywanie atutów każdego z nich, jak i również akceptowanie ich wad. Dzięki temu można realizować zadania w najskuteczniejszy sposób i osiągnąć balans w zarządzanym zespole (J. Kaczmarska-Krawczak 2013, s. 56-57).

Tworząc zespół, należy zachowywać kilka zasad dotyczących przyznawania ról. Stanowisko lidera powinien objąć koordynator lub lokomotywa. Następne stanowisko zajmuje myśliciel, generujący nowe pomysły, a kolejne krytyk wartościujący, który jest równoważącą osobowością zespołu. Nie należy zapominać o pozostałych rolach zespołowych, ponieważ są one bardzo istotne, żeby zarządzać zespołem w satysfakcjonujący i produktywny sposób (M. Gellert, C. Nowak 2008, s. 22).

Podział ról w zespole

Podział ról w zespole udowadnia, że każdy z pracowników powinien być wybierany nie tylko poprzez sprawdzenie posiadanej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Bardzo istotne są cechy i predyspozycje osobowościowe każdego z członków. Przez brak właściwego zorganizowania obowiązków niemożliwe jest zrealizowanie danego zadania, a przez brak przyjaznej atmosfery niemożliwe jest znalezienie, sprawdzenie i wprowadzenie jakiegokolwiek usprawnienia (M. Belbin 2003, s. 40-41).

Charakterystyka koordynatora

Koordynator (nazywany również naturalnym liderem) jest jedną z ról pełnionych w zespole, które zostały zdefiniowane przez M. Belbina. Umie on kierować zasobami ludzkimi i wykorzystywać w odpowiedni sposób. Koordynator jest osobą silnie dominującą, otwartą i również zrównoważoną. Posiada on predyspozycje do bycia naturalnym liderem grupy. Koordynator nie wymaga bezwzględnego posłuszeństwa członków zespołu. Dominuje on przez swój prestiż. Budzi też ogromny szacunek. Koordynator porządkuje cele w projekcie i nadaje im pierwszeństwo. Ustala plany do zrealizowania przez zespół oraz koordynuje pracę jego członków. Potrafi on słuchać przedstawianych mu uwag, a przekazanymi informacjami posługuje się głównie podczas procesu motywowania innych. Do ludzi i ich pracy podchodzi indywidualnie, dzięki czemu w zespole stawia na komunikowanie się. Zawsze uważnie słucha opinii i zdania współpracowników. W trakcie dyskusji zazwyczaj nie wysuwa własnych propozycji, najczęściej zadaje pytania. Koordynator często jest postrzegany jako zręczny manipulator. Interweniuje tylko w sytuacjach krytycznych (M. Belbin 2003, s. 94-95).

Cechy koordynatora

Do głównych cech koordynatora należy (M. Gellert, C. Nowak 2008):

  • efektywne wykorzystanie zasobów zespołu;
  • uważne słuchanie;
  • dążenie do celu;
  • entuzjazm;
  • pewność siebie;
  • opanowanie;
  • ufność.

Dopuszczalne słabości koordynatora

Do potencjalnych słabości koordynatora, które są dopuszczalne podczas pracy w zespole, należy (M. Belbin 2003, s. 38):

  • częsty brak ambicji;
  • czasowe lenistwo;
  • dominacja w zespole;
  • postrzeganie go jako manipulatora.

Niedopuszczalne słabości koordynatora

Jedną z najczęściej wymienianych słabości koordynatora, z którą można się spotkać, a zdecydowanie jest niedopuszczalna i może zarówno zaszkodzić jednostce, jak i całemu zespołowi, jest przekonanie koordynatora, że to jemu należą się wszelkie pochwały za pracę i wysiłek całego zespołu (M. Belbin 2003, s. 77).

Zadania koordynatora

Koordynator należy do jednej z ról, która jest ukierunkowana na ludzi. Jego rola podczas rozwoju zespołu i realizacji zadań jest ściśle określona. Do jego najważniejszych zadań należy (A. Trompenaars, C. Hampoler Turner 2005, s. 116-117):

  • budowanie zespołu;
  • mobilizowanie i motywowanie zespołu;
  • organizacja pracy;
  • nadzorowanie pracy.

Bibliografia

Autor: Magdalena Węglarz