T-commerce: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(Wizualne poprawki)
(Zmiany wizualne)
Linia 1: Linia 1:
Jest to metoda realizacji transakcji handlowych za pośrednictwem telewizji cyfrowej, która oprócz tego pełni także funkcję swego rodzaju kanału marketingowego umożliwiającego [[komunikację]] w dwóch kierunkach (pomiędzy tak zwanym reklamowaniem interaktywnym i reklamowaniem adresowalnym). Skrót T-Commerce pochodzi od Television Commerce i jest częścią tak zwanego biznesu elektronicznego (electronic business), do którego zaliczają się [[transakcje]] skupione na udostępnianiu informacji w internecie, a także e-commerce polegający na kupowaniu i sprzedawaniu dóbr i usług lub przesyłaniem funduszy za pośrednictwem sieci globalnej. Długofalowym celem t-commerce jest polepszenie komfortu zakupu przedmiotów oraz zmodyfikowanie klasycznych reklam telewizyjnych tak, aby oferowały one szybkie zakupy.  
Jest to '''metoda realizacji transakcji handlowych''' za pośrednictwem telewizji cyfrowej, która oprócz tego pełni także funkcję swego rodzaju '''kanału marketingowego''' umożliwiającego komunikację w dwóch kierunkach (pomiędzy tak zwanym reklamowaniem interaktywnym i reklamowaniem adresowalnym). Skrót T-Commerce pochodzi od Television Commerce i jest częścią tak zwanego biznesu elektronicznego (electronic business), do którego zaliczają się [[transakcje]] skupione na udostępnianiu informacji w internecie, a także e-commerce polegający na kupowaniu i sprzedawaniu dóbr i usług lub przesyłaniem funduszy za pośrednictwem sieci globalnej. Długofalowym celem t-commerce jest polepszenie komfortu zakupu przedmiotów oraz zmodyfikowanie klasycznych reklam telewizyjnych tak, aby oferowały one szybkie zakupy.  


==Istota T-commerce==
==Istota T-commerce==
'''T-Commerce''' nazywany jest też czasem T-com, Transactional TV lub Tretail. Przyjmować może postać interaktywnych zakupów za pośrednictwem telewizji satelitarnej bądź kablowej, a nawet realizację usług bankowych tą drogą. Jest kolejnym, znacznie bardziej zaawansowanym etapem zakupów telewizyjnych. (N. McKay 2000, s. 3) W czasach, gdy dekodery oraz telewizory są stale podpięte do internetu, szybkie zakupy poprzez telewizję wydają się być kwestią czasu. Wystarczy spojrzeć na ofertę aplikacji i wbudowanych w dekodery platform VOD, które już od wielu lat oferują możliwość zakupu, bądź wypożyczenia filmu nawet w miesiąc po premierze kinowej.


T-Commerce nazywany jest też czasem T-com, Transactional TV lub Tretail. Przyjmować może postać interaktywnych zakupów za pośrednictwem telewizji satelitarnej bądź kablowej, a nawet realizację usług bankowych tą drogą. Jest kolejnym, znacznie bardziej zaawansowanym etapem zakupów telewizyjnych. (N. McKay 2000, s. 3) W czasach, gdy dekodery oraz telewizory są stale podpięte do internetu, szybkie zakupy poprzez telewizję wydają się być kwestią czasu. Wystarczy spojrzeć na ofertę aplikacji i wbudowanych w dekodery platform VOD, które już od wielu lat oferują możliwość zakupu, bądź wypożyczenia filmu nawet w miesiąc po premierze kinowej.
Postacie, jakie przyjmuje t-commerce to przykładowo '''baner''', który przewija się w dolnej części ekranu telewizora stanowiący '''nośnik reklam''', który sponsorzy wykorzystują i wyświetlają w trakcie emisji programu telewizyjnego. Innym razem jest to interaktywna część trwającej audycji, która jest '''ikoną z linkiem''' umożliwiającym wysłanie szczegółów dotyczących produktu na adres e-mail widza. Niektóre aplikacje pozwalają na bezpośredni zakup, jednakże funkcjonalność ta jest jeszcze bardzo ograniczona.  
 
Postacie, jakie przyjmuje t-commerce to przykładowo baner, który przewija się w dolnej części ekranu telewizora stanowiący [[nośnik reklam]], który sponsorzy wykorzystują i wyświetlają w trakcie emisji programu telewizyjnego. Innym razem jest to interaktywna część trwającej audycji, która jest ikoną z linkiem umożliwiającym wysłanie szczegółów dotyczących produktu na adres e-mail widza. Niektóre aplikacje pozwalają na bezpośredni zakup, jednakże funkcjonalność ta jest jeszcze bardzo ograniczona.  


Stosowanie, czy też sama istota t-commerce to przykład tego w jaki sposób reklamodawcy/sponsorzy są w stanie wykorzystywać nowe technologie i możliwości aplikacji wbudowanych w różne urządzenia, aby dotrzeć do klienta końcowego. Ogólna idea tej metody polega na wykorzystaniu mediów w taki sposób, aby nie zakłócać odbioru programu w trakcie jego trwania.  Pozwala natomiast uzyskać więcej informacji lub złożyć zamówienie w czasie rzeczywistym zainteresowanym osobom.  
Stosowanie, czy też sama istota t-commerce to przykład tego w jaki sposób reklamodawcy/sponsorzy są w stanie wykorzystywać nowe technologie i możliwości aplikacji wbudowanych w różne urządzenia, aby dotrzeć do klienta końcowego. Ogólna idea tej metody polega na wykorzystaniu mediów w taki sposób, aby nie zakłócać odbioru programu w trakcie jego trwania.  Pozwala natomiast uzyskać więcej informacji lub złożyć zamówienie w czasie rzeczywistym zainteresowanym osobom.  


==Współczesne wykorzystanie T-commerce==
==Współczesne wykorzystanie T-commerce==
Przestrzeń konsumencka coraz bardziej zaczyna opierać się na zacieraniu granic. Coraz trudniej jest rozpoznać co jest realne, a co nie, ale konsumenci nie do końca o to dbają. Ciężko jest znaleźć granice, gdzie reklama i promocja się zaczynają i gdzie się kończą. Widzimy np. na ekranie telewizora serial Sex and the city, w którym Sarah Jessica Parker nosi jakąś koszulkę, po czym z łatwością możemy kupić taką samą koszulkę z tym samym nadrukiem w sieci www. Ten rodzaj transakcji wykorzystujący medium jakim jest telewizja oraz wyświetlane w niej programy nazywamy właśnie T-commerce. (M. R. Solomon 2003, s. 174). Innym przykładem wykorzystania tej metody reklamowania produktów jest transmisja Super Bowl w 2014, podczas której H&M było jedną z pierwszych firm, które umożliwiały zakupy w trakcie transmisji. Było to możliwe dzięki preinstalowanej aplikacji umożliwiającej zakupy przygotowanej przez Samsunga<ref>Thames M. (2015), [https://medium.com/@MSelbyThames/how-does-samsung-smart-tv-t-commerce-work-cb12c4048ecf How Does Samsung Smart TV T-Commerce Work?]</ref>.


Przestrzeń konsumencka coraz bardziej zaczyna opierać się na zacieraniu granic. Coraz trudniej jest rozpoznać co jest realne, a co nie, ale konsumenci nie do końca o to dbają. Ciężko jest znaleźć granice, gdzie reklama i promocja się zaczynają i gdzie się kończą. Widzimy np. na ekranie telewizora serial Sex and the city, w którym Sarah Jessica Parker nosi jakąś koszulkę, po czym z łatwością możemy kupić taką samą koszulkę z tym samym nadrukiem w sieci www. Ten rodzaj transakcji wykorzystujący medium jakim jest telewizja oraz wyświetlane w niej programy nazywamy właśnie T-commerce. (M. R. Solomon 2003, s. 174). Innym przykładem wykorzystania tej metody reklamowania produktów jest transmisja Super Bowl w 2014, podczas której H&M było jedną z pierwszych firm, które umożliwiały zakupy w trakcie transmisji. Było to możliwe dzięki preinstalowanej aplikacji umożliwiającej zakupy przygotowanej przez Samsunga.<ref>Thames M. (2015), [https://medium.com/@MSelbyThames/how-does-samsung-smart-tv-t-commerce-work-cb12c4048ecf How Does Samsung Smart TV T-Commerce Work?]</ref>
Wiele firm eksperymentuje aktualnie z podejściem t-commerce. Brytyjska platforma satelitarna Sky inwestuje w tą technologię prezentując nowy format reklamowania, a Amazon testuje różne podejścia na swoim portalu streamingowym Prime. Jednym z nich jest chociażby niedawna akcja z września 2020 roku, w której transmitowano pokaz mody Rihanny, a produkty z tego wydarzenia można było następnie kupić w sklepie internetowym amazon.com. Powstał także program reality show na tej samej platformie, w którym uczestnicy rywalizowali o tytuł projektanta mody, a obecne tam produkty można było kupić po zakończeniu emisji<ref>Calladine D. (2021), [https://www.thedrum.com/opinion/2021/05/06/trial-buy-television-will-t-commerce-experiments-reshape-home-shopping Trial buy television: will t-commerce experiments reshape home shopping?]</ref>.
 
Wiele firm eksperymentuje aktualnie z podejściem t-commerce. Brytyjska platforma satelitarna Sky inwestuje w tą technologię prezentując nowy format reklamowania, a Amazon testuje różne podejścia na swoim portalu streamingowym Prime. Jednym z nich jest chociażby niedawna akcja z września 2020 roku, w której transmitowano pokaz mody Rihanny, a produkty z tego wydarzenia można było następnie kupić w sklepie internetowym amazon.com. Powstał także program reality show na tej samej platformie, w którym uczestnicy rywalizowali o tytuł projektanta mody, a obecne tam produkty można było kupić po zakończeniu emisji.<ref>Calladine D. (2021), [https://www.thedrum.com/opinion/2021/05/06/trial-buy-television-will-t-commerce-experiments-reshape-home-shopping Trial buy television: will t-commerce experiments reshape home shopping?]</ref>


==Przyszłość T-commerce==
==Przyszłość T-commerce==
W przyszłości planowane jest takie wykorzystanie oprogramowania, aby było one '''intuicyjne''' i dostarczało taki rodzaj produktu, który będzie '''sprofilowany''' i wybrany pod użytkownika '''na podstawie jego nawyków'''. Przykładową analizę można przewidzieć na podstawie danych demograficznych, które, jeśli wskazują, że widzowie, którzy oglądają dany program na danym kanale znajdują się w określonym przedziale wiekowym to wyświetlane reklamy będą koncentrować się na produktach odpowiednich dla tej grupy wiekowej<ref>Tatum M. (2022), [https://www.wise-geek.com/what-is-t-commerce.htm What is T-Commerce?]</ref>. Podobnego rodzaju podejście obecne jest stosowane w transmisjach sportowych: na przykład podczas meczu piłki nożnej pomiędzy reprezentacjami dwóch krajów wyświetlane są reklamy dostosowane pod kibica i odbiorcę z każdego zespołu. Inne reklamy będą wyświetlane na boiskowych banerach w kraju A, inne w kraju B, a jeszcze inne na stadionie. Ma to związek z częstotliwością wyświetlanego obrazu, która jest odpowiednio ustawiana przez nadawców transmisji.


W przyszłości planowane jest takie wykorzystanie oprogramowania, aby było one intuicyjne i dostarczało taki rodzaj produktu, który będzie sprofilowany i wybrany pod użytkownika na podstawie jego nawyków. Przykładową analizę można przewidzieć na podstawie danych demograficznych, które, jeśli wskazują, że widzowie, którzy oglądają dany program na danym kanale znajdują się w określonym przedziale wiekowym to wyświetlane reklamy będą koncentrować się na produktach odpowiednich dla tej grupy wiekowej.<ref>Tatum M. (2022), [https://www.wise-geek.com/what-is-t-commerce.htm What is T-Commerce?]</ref> Podobnego rodzaju podejście obecne jest stosowane w transmisjach sportowych: na przykład podczas meczu piłki nożnej pomiędzy reprezentacjami dwóch krajów wyświetlane są reklamy dostosowane pod kibica i odbiorcę z każdego zespołu. Inne reklamy będą wyświetlane na boiskowych banerach w kraju A, inne w kraju B, a jeszcze inne na stadionie. Ma to związek z częstotliwością wyświetlanego obrazu, która jest odpowiednio ustawiana przez nadawców transmisji.
Duży rozwój obserwuje się również w Azji, gdzie coraz więcej telewizorów jest podpiętych do internetu. Stwarza to pole do rozwoju t-commerce, co wykorzystują lokalni giganci. Trend ten kształtuje się tam od około kilku lat<ref>Calladine D. (2021), [https://www.thedrum.com/opinion/2021/05/06/trial-buy-television-will-t-commerce-experiments-reshape-home-shopping Trial buy television: will t-commerce experiments reshape home shopping?]</ref>.
 
Duży rozwój obserwuje się również w Azji, gdzie coraz więcej telewizorów jest podpiętych do internetu. Stwarza to pole do rozwoju t-commerce, co wykorzystują lokalni giganci. Trend ten kształtuje się tam od około kilku lat.<ref>Calladine D. (2021), [https://www.thedrum.com/opinion/2021/05/06/trial-buy-television-will-t-commerce-experiments-reshape-home-shopping Trial buy television: will t-commerce experiments reshape home shopping?]</ref>


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Calladine D. (2021), [https://www.thedrum.com/opinion/2021/05/06/trial-buy-television-will-t-commerce-experiments-reshape-home-shopping Trial buy television: will t-commerce experiments reshape home shopping?]
* Calladine D. (2021), [https://www.thedrum.com/opinion/2021/05/06/trial-buy-television-will-t-commerce-experiments-reshape-home-shopping Trial buy television: will t-commerce experiments reshape home shopping?]
* McGuigan L. (2012), "Direct Marketing and the Productive Capacity of Commercial Television: T-commerce, Advanced Advertising, and the Audience Product", London 2012
* McGuigan L. (2012), ''Direct Marketing and the Productive Capacity of Commercial Television: T-commerce, Advanced Advertising, and the Audience Product'', London 2012
* McKay N. (2000), "T-commerce targets television viewers for [[future]] profits", The Irish Times, Dublin 2000
* McKay N. (2000), ''T-commerce targets television viewers for [[future]] profits'', The Irish Times, Dublin 2000
* Solomon M. R. (2003), "Conquering consumerspace, [[marketing]] strategies for a branded world", AMACOM, New York 2003
* Solomon M. R. (2003), ''Conquering consumerspace, [[marketing]] strategies for a branded world'', AMACOM, New York 2003
* Tatum M. (2022), [https://www.wise-geek.com/what-is-t-commerce.htm What is T-Commerce?]
* Tatum M. (2022), [https://www.wise-geek.com/what-is-t-commerce.htm What is T-Commerce?]
* Thames M. (2015), [https://medium.com/@MSelbyThames/how-does-samsung-smart-tv-t-commerce-work-cb12c4048ecf How Does Samsung Smart TV T-Commerce Work?]
* Thames M. (2015), [https://medium.com/@MSelbyThames/how-does-samsung-smart-tv-t-commerce-work-cb12c4048ecf How Does Samsung Smart TV T-Commerce Work?]

Wersja z 18:42, 30 mar 2022

Jest to metoda realizacji transakcji handlowych za pośrednictwem telewizji cyfrowej, która oprócz tego pełni także funkcję swego rodzaju kanału marketingowego umożliwiającego komunikację w dwóch kierunkach (pomiędzy tak zwanym reklamowaniem interaktywnym i reklamowaniem adresowalnym). Skrót T-Commerce pochodzi od Television Commerce i jest częścią tak zwanego biznesu elektronicznego (electronic business), do którego zaliczają się transakcje skupione na udostępnianiu informacji w internecie, a także e-commerce polegający na kupowaniu i sprzedawaniu dóbr i usług lub przesyłaniem funduszy za pośrednictwem sieci globalnej. Długofalowym celem t-commerce jest polepszenie komfortu zakupu przedmiotów oraz zmodyfikowanie klasycznych reklam telewizyjnych tak, aby oferowały one szybkie zakupy.

Istota T-commerce

T-Commerce nazywany jest też czasem T-com, Transactional TV lub Tretail. Przyjmować może postać interaktywnych zakupów za pośrednictwem telewizji satelitarnej bądź kablowej, a nawet realizację usług bankowych tą drogą. Jest kolejnym, znacznie bardziej zaawansowanym etapem zakupów telewizyjnych. (N. McKay 2000, s. 3) W czasach, gdy dekodery oraz telewizory są stale podpięte do internetu, szybkie zakupy poprzez telewizję wydają się być kwestią czasu. Wystarczy spojrzeć na ofertę aplikacji i wbudowanych w dekodery platform VOD, które już od wielu lat oferują możliwość zakupu, bądź wypożyczenia filmu nawet w miesiąc po premierze kinowej.

Postacie, jakie przyjmuje t-commerce to przykładowo baner, który przewija się w dolnej części ekranu telewizora stanowiący nośnik reklam, który sponsorzy wykorzystują i wyświetlają w trakcie emisji programu telewizyjnego. Innym razem jest to interaktywna część trwającej audycji, która jest ikoną z linkiem umożliwiającym wysłanie szczegółów dotyczących produktu na adres e-mail widza. Niektóre aplikacje pozwalają na bezpośredni zakup, jednakże funkcjonalność ta jest jeszcze bardzo ograniczona.

Stosowanie, czy też sama istota t-commerce to przykład tego w jaki sposób reklamodawcy/sponsorzy są w stanie wykorzystywać nowe technologie i możliwości aplikacji wbudowanych w różne urządzenia, aby dotrzeć do klienta końcowego. Ogólna idea tej metody polega na wykorzystaniu mediów w taki sposób, aby nie zakłócać odbioru programu w trakcie jego trwania. Pozwala natomiast uzyskać więcej informacji lub złożyć zamówienie w czasie rzeczywistym zainteresowanym osobom.

Współczesne wykorzystanie T-commerce

Przestrzeń konsumencka coraz bardziej zaczyna opierać się na zacieraniu granic. Coraz trudniej jest rozpoznać co jest realne, a co nie, ale konsumenci nie do końca o to dbają. Ciężko jest znaleźć granice, gdzie reklama i promocja się zaczynają i gdzie się kończą. Widzimy np. na ekranie telewizora serial Sex and the city, w którym Sarah Jessica Parker nosi jakąś koszulkę, po czym z łatwością możemy kupić taką samą koszulkę z tym samym nadrukiem w sieci www. Ten rodzaj transakcji wykorzystujący medium jakim jest telewizja oraz wyświetlane w niej programy nazywamy właśnie T-commerce. (M. R. Solomon 2003, s. 174). Innym przykładem wykorzystania tej metody reklamowania produktów jest transmisja Super Bowl w 2014, podczas której H&M było jedną z pierwszych firm, które umożliwiały zakupy w trakcie transmisji. Było to możliwe dzięki preinstalowanej aplikacji umożliwiającej zakupy przygotowanej przez Samsunga[1].

Wiele firm eksperymentuje aktualnie z podejściem t-commerce. Brytyjska platforma satelitarna Sky inwestuje w tą technologię prezentując nowy format reklamowania, a Amazon testuje różne podejścia na swoim portalu streamingowym Prime. Jednym z nich jest chociażby niedawna akcja z września 2020 roku, w której transmitowano pokaz mody Rihanny, a produkty z tego wydarzenia można było następnie kupić w sklepie internetowym amazon.com. Powstał także program reality show na tej samej platformie, w którym uczestnicy rywalizowali o tytuł projektanta mody, a obecne tam produkty można było kupić po zakończeniu emisji[2].

Przyszłość T-commerce

W przyszłości planowane jest takie wykorzystanie oprogramowania, aby było one intuicyjne i dostarczało taki rodzaj produktu, który będzie sprofilowany i wybrany pod użytkownika na podstawie jego nawyków. Przykładową analizę można przewidzieć na podstawie danych demograficznych, które, jeśli wskazują, że widzowie, którzy oglądają dany program na danym kanale znajdują się w określonym przedziale wiekowym to wyświetlane reklamy będą koncentrować się na produktach odpowiednich dla tej grupy wiekowej[3]. Podobnego rodzaju podejście obecne jest stosowane w transmisjach sportowych: na przykład podczas meczu piłki nożnej pomiędzy reprezentacjami dwóch krajów wyświetlane są reklamy dostosowane pod kibica i odbiorcę z każdego zespołu. Inne reklamy będą wyświetlane na boiskowych banerach w kraju A, inne w kraju B, a jeszcze inne na stadionie. Ma to związek z częstotliwością wyświetlanego obrazu, która jest odpowiednio ustawiana przez nadawców transmisji.

Duży rozwój obserwuje się również w Azji, gdzie coraz więcej telewizorów jest podpiętych do internetu. Stwarza to pole do rozwoju t-commerce, co wykorzystują lokalni giganci. Trend ten kształtuje się tam od około kilku lat[4].

Bibliografia

Autor: Anna Sobilo, Szymon Szostak