Współpraca: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Współpraca''' - „praca wykonywana wspólnie z kimś, z innymi, wspólna praca, działalność prowadzona wspólnie” <ref>M. Szymczak (red.) 2002, s. 715</ref>.  
'''Współ[[praca]]''' - „praca wykonywana wspólnie z kimś, z innymi, wspólna praca, działalność prowadzona wspólnie” <ref>M. Szymczak (red.) 2002, s. 715</ref>.  


Pojęcie współpracy dotyczy wszystkich obszarów życia, w tym społeczno-gospodarczego. Wymiar ten obejmuje m.in.: współpracę finansową, polityczną, gospodarczą, prawną czy regionalną. Istota związków zachodzących między jednostkami, definiowanych jako współpraca, polega na dążeniu w jednym czasie, do wspólnego celu lub wzajemną pomoc w realizowaniu celów rozbieżnych.
Pojęcie współpracy dotyczy wszystkich obszarów życia, w tym społeczno-gospodarczego. Wymiar ten obejmuje m.in.: współpracę finansową, polityczną, gospodarczą, prawną czy regionalną. Istota związków zachodzących między jednostkami, definiowanych jako współpraca, polega na dążeniu w jednym czasie, do wspólnego celu lub wzajemną pomoc w realizowaniu celów rozbieżnych.
Linia 20: Linia 20:


==Współpraca a współdziałanie==
==Współpraca a współdziałanie==
'''Współpraca''' i '''współdziałanie''' nie posiadają zdefiniowanego rozróżnienia, dlatego przeważnie używa się ich zamiennie (jako synonimy). Pomimo tego, autorzy literatury przedmiotu często definiują współpracę jako jedną z form, element szerszego pojęcia jakim jest współdziałanie, gdzie oprócz niej występować może współzabawa, współnauka.  
'''Współpraca''' i '''współ[[działanie]]''' nie posiadają zdefiniowanego rozróżnienia, dlatego przeważnie używa się ich zamiennie (jako synonimy). Pomimo tego, autorzy literatury przedmiotu często definiują współpracę jako jedną z form, element szerszego pojęcia jakim jest współdziałanie, gdzie oprócz niej występować może współzabawa, współnauka.  
Można stwierdzić, że oba terminy zawierają m.in.<ref>Polak J. 2016, s. 285/286</ref>:
Można stwierdzić, że oba terminy zawierają m.in.<ref>Polak J. 2016, s. 285/286</ref>:
* współzależność, która wynika z powiązań kapitałowych, personalnych czy zasobowych;
* współzależność, która wynika z powiązań kapitałowych, personalnych czy zasobowych;
Linia 28: Linia 28:
<google>t</google>
<google>t</google>
==Współpraca zespołowa==
==Współpraca zespołowa==
'''Współpraca''' i '''zespołowość''' to osobliwa forma działań. Charakteryzuje się nie tylko współzależnością w osiąganiu celów i poczuciu współodpowiedzialności, ale także zaufaniem i skuteczną komunikacją między członkami zespołu. Współpraca zespołowa to jeden z komponentów każdej organizacji. O chęci do współpracy decydują m.in.: wyrozumiałość, empatia, gotowość do niesienia pomocy, tolerancja czy cierpliwość. O '''skuteczności współpracy zespołowej''' decydują determinanty takie jak <ref>Myjak T. 2017</ref>:  
'''Współpraca''' i '''zespołowość''' to osobliwa forma działań. Charakteryzuje się nie tylko współzależnością w osiąganiu celów i poczuciu współodpowiedzialności, ale także zaufaniem i skuteczną komunikacją między członkami zespołu. Współ[[praca zespołowa]] to jeden z komponentów każdej organizacji. O chęci do współpracy decydują m.in.: wyrozumiałość, [[empatia]], gotowość do niesienia pomocy, [[tolerancja]] czy cierpliwość. O '''skuteczności współpracy zespołowej''' decydują determinanty takie jak <ref>Myjak T. 2017</ref>:  
* wykwalifikowana kadra, posiadająca oprócz odpowiednich kwalifikacji zawodowych, wysokie umiejętności interpersonalne  
* wykwalifikowana kadra, posiadająca oprócz odpowiednich kwalifikacji zawodowych, wysokie [[umiejętności]] interpersonalne  
* umiejętne tworzenie zespołów projektowych
* umiejętne tworzenie zespołów projektowych
* kreatywne podejście do rozwiązywania pojawiających się problemów
* kreatywne podejście do rozwiązywania pojawiających się problemów
* praktyka dialogu podczas pracy zespołowej oraz wzajemny szacunek członków zespołu
* praktyka dialogu podczas pracy zespołowej oraz wzajemny szacunek członków zespołu
* świadomy menadżer, który aktywnie wspomaga zespół, pozostawia mu przestrzeń do działania, a wyznaczane przez niego zadania są mierzalne i skonkretyzowane.
* świadomy [[menadżer]], który aktywnie wspomaga zespół, pozostawia mu przestrzeń do działania, a wyznaczane przez niego zadania są mierzalne i skonkretyzowane.


Według T. Myjak współczesne przedsiębiorstwa powinny skupiać się na budowaniu efektywnej współpracy zespołowej, ponieważ <ref>2017, s. 7</ref>:  
Według T. Myjak współczesne przedsiębiorstwa powinny skupiać się na budowaniu efektywnej współpracy zespołowej, ponieważ <ref>2017, s. 7</ref>:  
Linia 44: Linia 44:
'''Współpraca międzyorganizacyjna''' jest podstawą rozwoju organizacji. Definiowana jest jako sformalizowany, dobrowolny, korzystny i precyzyjnie zdefiniowany, nastawiony na osiągnięcie celu związek pomiędzy co najmniej dwoma organizacjami. Współprace dotyczą nie tylko przedsiębiorstw zajmujących się działalnością produkcyjną czy usługową, ale też ośrodków naukowo-badawczych, organizacji non-profit itp. Może przyjmować zarówno proste formy jak i złożone sieci współpracy.  
'''Współpraca międzyorganizacyjna''' jest podstawą rozwoju organizacji. Definiowana jest jako sformalizowany, dobrowolny, korzystny i precyzyjnie zdefiniowany, nastawiony na osiągnięcie celu związek pomiędzy co najmniej dwoma organizacjami. Współprace dotyczą nie tylko przedsiębiorstw zajmujących się działalnością produkcyjną czy usługową, ale też ośrodków naukowo-badawczych, organizacji non-profit itp. Może przyjmować zarówno proste formy jak i złożone sieci współpracy.  


Najczęstsze '''motywacje''' podejmowania współprac to m.in.: poprawienie wydajności, lepsze wykorzystywanie szans otoczenia, obniżenie kosztów, dostęp do zasobów dotychczas nieposiadanych przez organizacje, zwiększenie elastyczności działań, czy szybsze tempo rozwoju organizacji. Kolejnymi '''korzyściami''' mogą być: dostęp do informacji, wzajemne uczenie się, rozwój produktów czy możliwość zdobywania nowych rynków zbytu.
Najczęstsze '''motywacje''' podejmowania współprac to m.in.: poprawienie wydajności, lepsze wykorzystywanie szans otoczenia, obniżenie kosztów, dostęp do zasobów dotychczas nieposiadanych przez organizacje, zwiększenie elastyczności działań, czy szybsze tempo rozwoju organizacji. Kolejnymi '''korzyściami''' mogą być: dostęp do informacji, wzajemne uczenie się, [[rozwój]] produktów czy możliwość zdobywania nowych rynków zbytu.


Do istotnych '''barier''' współpracy przedsiębiorstw należą m.in.: błędne wybory partnera, brak wzajemnego zaufania, odmienna kultura organizacyjna, rozbieżność celów i oportunizm partnera, nierównomierny poziom kompetencji i zaangażowania pracowników. Kolejną ważną przeszkodą efektywnej współpracy jest przedkładanie własnych celów kosztem celów partnera. Przykładem takich działań są nieuzasadnione żądania względem partnera, zatrzymywanie ważnych informacji czy próby wywierania nacisku <ref>Kabalska A. 2017, s. 128-132</ref>.
Do istotnych '''barier''' współpracy przedsiębiorstw należą m.in.: błędne wybory partnera, brak wzajemnego zaufania, odmienna [[kultura organizacyjna]], rozbieżność celów i [[oportunizm]] partnera, nierównomierny poziom kompetencji i zaangażowania pracowników. Kolejną ważną przeszkodą efektywnej współpracy jest przedkładanie własnych celów kosztem celów partnera. Przykładem takich działań są nieuzasadnione żądania względem partnera, zatrzymywanie ważnych informacji czy próby wywierania nacisku <ref>Kabalska A. 2017, s. 128-132</ref>.


==Uwarunkowania skutecznej współpracy międzyorganizacyjnej==
==Uwarunkowania skutecznej współpracy międzyorganizacyjnej==
W obecnych czasach organizacje funkcjonują w warunkach powszechnych i coraz bardziej złożonych '''sieci organizacyjnych''', czyli w warunkach interakcji i współdziałania z innymi podmiotami otoczenia. Bycie częścią sieci oznacza pomnożenie potencjału konkurencyjnego i efektywnościowego, poprzez dostęp do kompetencji i zasobów partnera <ref>Skowron S. 2013, s. 7</ref>.
W obecnych czasach organizacje funkcjonują w warunkach powszechnych i coraz bardziej złożonych '''sieci organizacyjnych''', czyli w warunkach interakcji i współdziałania z innymi podmiotami otoczenia. Bycie częścią sieci oznacza pomnożenie potencjału konkurencyjnego i efektywnościowego, poprzez dostęp do kompetencji i zasobów partnera <ref>Skowron S. 2013, s. 7</ref>.
Głównym warunkiem efektywnej współpracy międzyorganizacyjnej jest '''koordynacja sieci''' (ang.''network governance''), na którą składają się <ref>Czakon W. 2013,  s. 63</ref><ref>Klimas P. 2013, s. 190</ref>:
Głównym warunkiem efektywnej współpracy międzyorganizacyjnej jest '''[[koordynacja]] sieci''' (ang.''network governance''), na którą składają się <ref>Czakon W. 2013,  s. 63</ref><ref>Klimas P. 2013, s. 190</ref>:
# '''koordynacja rynkowa''' (oparta na cenie) – obejmuje klarowny podział specjalizacji, kompetencji, zarządzanie konfliktami między kooperantami oraz ich oczekiwania. Strony formalizują ustalenia dotyczące nie tylko ceny przedmiotu umowy, ale także ilość i jakość.
# '''koordynacja rynkowa''' (oparta na cenie) – obejmuje klarowny podział specjalizacji, kompetencji, [[zarządzanie]] konfliktami między kooperantami oraz ich oczekiwania. Strony formalizują ustalenia dotyczące nie tylko ceny przedmiotu umowy, ale także ilość i [[jakość]].
# '''koordynacja hierarchiczna''' (oparta na poleceniach) – obejmuje normy, zasady i procedury współpracy, a także systemy kontroli czy budżetowanie.
# '''koordynacja hierarchiczna''' (oparta na poleceniach) – obejmuje [[normy]], zasady i procedury współpracy, a także systemy kontroli czy [[budżetowanie]].
# '''koordynacja społeczna''' (oparta na zaufaniu) – dotyczy relacji i procesów społecznych, więzi, dzielonych wartości, norm i wzajemnego zaufania oraz zwraca uwagę na szybki, niezakłócony przebieg informacji.
# '''koordynacja społeczna''' (oparta na zaufaniu) – dotyczy relacji i procesów społecznych, więzi, dzielonych wartości, norm i wzajemnego zaufania oraz zwraca uwagę na szybki, niezakłócony przebieg informacji.


Drugą zmienną wpływającą na skuteczność współdziałania jest '''bliskość''', czyli podobieństwo cech, atrybutów i własności organizacji. Im bliższe są sobie organizacje, tym większe prawdopodobieństwo skutecznej współpracy. Hipoteza bliskości zakłada, że przyczynia się ona do m.in.: szybszego tworzenia wiedzy, wyższej skuteczności więzi i minimalizacji zagrożeń współpracy w sieci organizacyjnej.
Drugą zmienną wpływającą na [[skuteczność]] współdziałania jest '''bliskość''', czyli podobieństwo cech, atrybutów i własności organizacji. Im bliższe są sobie organizacje, tym większe [[prawdopodobieństwo]] skutecznej współpracy. [[Hipoteza]] bliskości zakłada, że przyczynia się ona do m.in.: szybszego tworzenia wiedzy, wyższej skuteczności więzi i minimalizacji zagrożeń współpracy w sieci organizacyjnej.


'''Wymiary bliskości''' <ref>Klimas. P 2013, s. 193/194</ref>:
'''Wymiary bliskości''' <ref>Klimas. P 2013, s. 193/194</ref>:
Linia 73: Linia 73:
* Nowak D. (2012), [http://www.wneiz.univ.szczecin.pl/nauka_wneiz/frfu/55-2012/FRFU-55-683.pdf ''Wpływ współracy i współdziałania na wybrane obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa - wyniki badań''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr 55, s. 683-681
* Nowak D. (2012), [http://www.wneiz.univ.szczecin.pl/nauka_wneiz/frfu/55-2012/FRFU-55-683.pdf ''Wpływ współracy i współdziałania na wybrane obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa - wyniki badań''], "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr 55, s. 683-681
* Polak J. (2016), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-ef00b3d8-ecd8-45cf-81dc-42d44a828a17 ''Współpraca i współdziałanie miedzyorganizacyjne w telekomunikacji mobilnej''], "Studia Ekonomiczne", nr 299, s. 284-287
* Polak J. (2016), [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.cejsh-ef00b3d8-ecd8-45cf-81dc-42d44a828a17 ''Współpraca i współdziałanie miedzyorganizacyjne w telekomunikacji mobilnej''], "Studia Ekonomiczne", nr 299, s. 284-287
* Skowron S. (2013), ''Klient w sieci organizacyjnej'', Difin, Warszawa, s. 7
* Skowron S. (2013), ''[[Klient]] w sieci organizacyjnej'', Difin, Warszawa, s. 7


[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
{{a|Zuzanna Czudaj}}.
{{a|Zuzanna Czudaj}}.

Wersja z 17:28, 22 maj 2020

Współpraca
Polecane artykuły

Współpraca - „praca wykonywana wspólnie z kimś, z innymi, wspólna praca, działalność prowadzona wspólnie” [1].

Pojęcie współpracy dotyczy wszystkich obszarów życia, w tym społeczno-gospodarczego. Wymiar ten obejmuje m.in.: współpracę finansową, polityczną, gospodarczą, prawną czy regionalną. Istota związków zachodzących między jednostkami, definiowanych jako współpraca, polega na dążeniu w jednym czasie, do wspólnego celu lub wzajemną pomoc w realizowaniu celów rozbieżnych.

W nauce o organizacji współpraca jest jedną z form współdziałania i oznacza kooperację pozytywną, której celem jest osiągnięcie efektu synergii. Zgodnie z definicją Jana Lichtarskiego jest to „podejmowanie działań wzajemnie zgodnych i uzupełniających się oraz mających pozytywne znaczenie z punktu widzenia ich wpływu na osiąganie celów przedsiębiorstw [2]. Tak zdefiniowana współpraca może dotyczyć całych organizacji, jej działów, grup czy jednostek, zajmujących się planowaniem, realizacją projektów czy produkcją [3].

Współpraca a współdziałanie

Współpraca i współdziałanie nie posiadają zdefiniowanego rozróżnienia, dlatego przeważnie używa się ich zamiennie (jako synonimy). Pomimo tego, autorzy literatury przedmiotu często definiują współpracę jako jedną z form, element szerszego pojęcia jakim jest współdziałanie, gdzie oprócz niej występować może współzabawa, współnauka. Można stwierdzić, że oba terminy zawierają m.in.[4]:

  • współzależność, która wynika z powiązań kapitałowych, personalnych czy zasobowych;
  • różnorakie oddziaływanie wzajemnych sił, wynikające z władzy;
  • zależności gospodarcze tworzące się w ramach procesu wymiany i transakcji;
  • działalność charakteryzującą się formalizacją wzajemnych relacji.

Współpraca zespołowa

Współpraca i zespołowość to osobliwa forma działań. Charakteryzuje się nie tylko współzależnością w osiąganiu celów i poczuciu współodpowiedzialności, ale także zaufaniem i skuteczną komunikacją między członkami zespołu. Współpraca zespołowa to jeden z komponentów każdej organizacji. O chęci do współpracy decydują m.in.: wyrozumiałość, empatia, gotowość do niesienia pomocy, tolerancja czy cierpliwość. O skuteczności współpracy zespołowej decydują determinanty takie jak [5]:

  • wykwalifikowana kadra, posiadająca oprócz odpowiednich kwalifikacji zawodowych, wysokie umiejętności interpersonalne
  • umiejętne tworzenie zespołów projektowych
  • kreatywne podejście do rozwiązywania pojawiających się problemów
  • praktyka dialogu podczas pracy zespołowej oraz wzajemny szacunek członków zespołu
  • świadomy menadżer, który aktywnie wspomaga zespół, pozostawia mu przestrzeń do działania, a wyznaczane przez niego zadania są mierzalne i skonkretyzowane.

Według T. Myjak współczesne przedsiębiorstwa powinny skupiać się na budowaniu efektywnej współpracy zespołowej, ponieważ [6]:

  • trudno wyobrazić sobie odnoszącą sukcesy organizację, która nie opiera się na dobrze zorganizowanej pracy zespołowej
  • w dobrze współpracującym zespole występuje zjawisko synergii
  • podczas współpracy zespołowej, członkowie dzielą się zgromadzoną wiedzą, doskonaląc tym samym swoje umiejętności
  • współpraca zespołowa sprzyja kreatywności.

Współpraca międzyorganizacyjna

Współpraca międzyorganizacyjna jest podstawą rozwoju organizacji. Definiowana jest jako sformalizowany, dobrowolny, korzystny i precyzyjnie zdefiniowany, nastawiony na osiągnięcie celu związek pomiędzy co najmniej dwoma organizacjami. Współprace dotyczą nie tylko przedsiębiorstw zajmujących się działalnością produkcyjną czy usługową, ale też ośrodków naukowo-badawczych, organizacji non-profit itp. Może przyjmować zarówno proste formy jak i złożone sieci współpracy.

Najczęstsze motywacje podejmowania współprac to m.in.: poprawienie wydajności, lepsze wykorzystywanie szans otoczenia, obniżenie kosztów, dostęp do zasobów dotychczas nieposiadanych przez organizacje, zwiększenie elastyczności działań, czy szybsze tempo rozwoju organizacji. Kolejnymi korzyściami mogą być: dostęp do informacji, wzajemne uczenie się, rozwój produktów czy możliwość zdobywania nowych rynków zbytu.

Do istotnych barier współpracy przedsiębiorstw należą m.in.: błędne wybory partnera, brak wzajemnego zaufania, odmienna kultura organizacyjna, rozbieżność celów i oportunizm partnera, nierównomierny poziom kompetencji i zaangażowania pracowników. Kolejną ważną przeszkodą efektywnej współpracy jest przedkładanie własnych celów kosztem celów partnera. Przykładem takich działań są nieuzasadnione żądania względem partnera, zatrzymywanie ważnych informacji czy próby wywierania nacisku [7].

Uwarunkowania skutecznej współpracy międzyorganizacyjnej

W obecnych czasach organizacje funkcjonują w warunkach powszechnych i coraz bardziej złożonych sieci organizacyjnych, czyli w warunkach interakcji i współdziałania z innymi podmiotami otoczenia. Bycie częścią sieci oznacza pomnożenie potencjału konkurencyjnego i efektywnościowego, poprzez dostęp do kompetencji i zasobów partnera [8]. Głównym warunkiem efektywnej współpracy międzyorganizacyjnej jest koordynacja sieci (ang.network governance), na którą składają się [9][10]:

  1. koordynacja rynkowa (oparta na cenie) – obejmuje klarowny podział specjalizacji, kompetencji, zarządzanie konfliktami między kooperantami oraz ich oczekiwania. Strony formalizują ustalenia dotyczące nie tylko ceny przedmiotu umowy, ale także ilość i jakość.
  2. koordynacja hierarchiczna (oparta na poleceniach) – obejmuje normy, zasady i procedury współpracy, a także systemy kontroli czy budżetowanie.
  3. koordynacja społeczna (oparta na zaufaniu) – dotyczy relacji i procesów społecznych, więzi, dzielonych wartości, norm i wzajemnego zaufania oraz zwraca uwagę na szybki, niezakłócony przebieg informacji.

Drugą zmienną wpływającą na skuteczność współdziałania jest bliskość, czyli podobieństwo cech, atrybutów i własności organizacji. Im bliższe są sobie organizacje, tym większe prawdopodobieństwo skutecznej współpracy. Hipoteza bliskości zakłada, że przyczynia się ona do m.in.: szybszego tworzenia wiedzy, wyższej skuteczności więzi i minimalizacji zagrożeń współpracy w sieci organizacyjnej.

Wymiary bliskości [11]:

  • geograficzny – niewielka odległość przestrzenna;
  • organizacyjny – podobieństwo warunków funkcjonowania organizacji;
  • poznawczy – zbieżność technologii, baz wiedzy;
  • instytucjonalny – zbieżność otoczenia instytucjonalnego (aspekty polityczno-prawne, kulturowe);
  • społeczny – podobieństwo relacji interpersonalnych oraz struktury.

Przypisy

  1. M. Szymczak (red.) 2002, s. 715
  2. 1992, s. 13
  3. Nowak D. 2012, s. 686
  4. Polak J. 2016, s. 285/286
  5. Myjak T. 2017
  6. 2017, s. 7
  7. Kabalska A. 2017, s. 128-132
  8. Skowron S. 2013, s. 7
  9. Czakon W. 2013, s. 63
  10. Klimas P. 2013, s. 190
  11. Klimas. P 2013, s. 193/194

Bibliografia

Autor: Zuzanna Czudaj

.