Portal moze zapisywać w przeglądarce uzytkownika informacje związane z logowaniem oraz statystykami oglądalności. Jeśli nie zgadzasz się z tym, opuść stronę.

Pozycjonowanie produktu i firmy

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Spis treści

[edytuj] Pozycjonowanie produktu

Pozycjonowanie produktu- są to działania prowadzące do tego, aby w świadomości konsumentów docelowych produkt zajął określone, wyróżniające i pożądane miejsce w porównaniu z produktami konkurencji. Pozycjonowanie jest więc wykreowaniem takiego wizerunku produktu który skłoni klienta do jego zakupu.

Pozycja produktu to zestaw spostrzeżeń, wrażeń i odczuć na temat danego produktu, jakie mają nabywcy, porównując go z produktami konkurencyjnymi. Firmy dążą zatem do tego aby przy użyciu odpowiednich narzędzi marketing-mix osiągnąć jak najlepszą przewagę konkurencyjną.

Pozycjonując ofertę trzeba dokładnie zbadać:

  • Najważniejsze preferencje potencjalnych klientów
  • Pozycje towarów konkurencyjnych na mapie percepcji produktu
  • Słabe i mocne strony wprowadzanego produktu
  • Cechy produktu dające mu największe szanse zauważenia i akceptacji przez nabywców

[edytuj] Pozycjonowanie firmy

Pozycjonowanie firmy to działania , które mają na celu wykreowanie pozytywnych skojarzeń, tego jak firmę postrzegają klienci i jakie pozytywne cechy wyróżniają ją spośród konkurencji. Umiejętne pozycjonowanie ma na celu doprowadzenie do ukształtowania znanej marki która będzie miała lojalnych klientów.


Narzędziem pomocnym w pozycjonowaniu produkt są tzw. Mapy percepcji produktu pokazują w sposób graficzny percepcję różnych marek produktów przez ich nabywców, są budowane na podstawie badań i ułatwiają planowanie. Pozwalają one wyznaczyć cechy produktu najbardziej pożądanego

Mapy percepcji buduje się tworząc układy współrzędnych dla każdej możliwej kombinacji dwóch cech badanego przedmiotu. Budowane są one na podstawie rzeczywistych badań nabywców

[edytuj] Etapy budowania mapy percepcji

  1. Ustalenie przedmiotu oceny
  2. Wybór zestawu cech względem których będzie oceniany dany produkt, przy czym cechy te muszą być przeciwstawne
  3. Wybór skali ocen
  4. Przypisywanie poszczególnym cechom badanych przedmiotów oceny punktowej przez badanych klientów
  5. Plasowanie danego produktu na mapie percepcji na podstawie przedstawionych ocen.

[edytuj] Możliwości pozycjonowania

Istnieje kilka możliwości pozycjonowania:

[edytuj] Bibliografia

Autor: Małgorzata Latała

Oceń treść artykułu

Aktualna ocena artykułu: 76/100 (głosów: 21)
 Musisz włączyć JavaScript, aby głosować

Źródło „http://mfiles.pl/pl/index.php?title=Pozycjonowanie_produktu_i_firmy&oldid=15241
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
encyklopedia
Narzędzia
W innych językach