Portal moze zapisywać w przeglądarce uzytkownika informacje związane z logowaniem oraz statystykami oglądalności. Jeśli nie zgadzasz się z tym, opuść stronę.

Marka

Z Encyklopedia Zarządzania
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

Spis treści

[edytuj] Definicja

Marka to nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia dóbr lub usług od innych produktów konkurencyjnych.

Może składać się z części werbalnej (nazwy) i niewerbalnej (symbolu, logo). Komponując werbalną część marki można używać słów, które mają na celu wywołanie skojarzeń, nazwy miast, krajów i regionów, nazwy zwierząt, symbolizujące przyrodę. Nazwy mogą pochodzić z historii, z dzieł literackich i muzycznych. Marka może się składać z kombinacji literowych lub cyfrowo-literowych. Marka lub część marki objęta ochroną prawną staje się znakiem towarowym.

[edytuj] Funkcje marki

  • identyfikacyjna - polega na odróżnieniu danego produktu od produktów konkurencyjnych,
  • gwarancyjna - gwarantuje określony poziom jakości,
  • promocyjna - kiedy przyciąga uwagę nabywców i zachęca ich do zakupu.

[edytuj] Wyróżniki marki

Najtrwalszymi wyróżnikami marki są:

  • jej wartość (wskazuje na wartości dostarczane przez producenta),
  • kultura (reprezentuje pewną kulturę),
  • osobowość (może sugerować pewną osobowość).


[edytuj] Strategie marki

[edytuj] Strategia marki indywidualnej

Występuje wtedy, gdy poszczególne rodzaje produktu są wyróżniane oddzielnymi markami,

Zalety: firma nie uzależnia swojej reputacji od akceptacji danego produktu

Wady: konieczność ponoszenia wysokich kosztów związanych z promowaniem marek poszczególnych produktów, stosuje się, jeśli produkty różnią się cechami użytkowymi, jakością, cenami i są przeznaczone dla różnych segmentów rynku

[edytuj] Strategia rodziny marek

Polega na wypuszczaniu na rynek wszystkich produktów lub poszczególnych rodzin produktów pod jedną marką,

Zalety: oszczędność na kosztach promocji i reklamy, gdy producent cieszy się doskonałą reputacją, jego marka będzie sprzyjać ekspansji sprzedaży

Wady: nie można wyróżnić poszczególnych produktów wchodzących w skład asortymentu, nie zaleca się stosować gdy firma wytwarza zupełnie różne przedmioty

[edytuj] Wspólne marki dla grup produktów

Ustala się marki dla wyodrębnionych grup produktów, dla całych rodzin, a nawet poszczególnych linii,

Zalety: uwierzytelnia firmę w dziedzinie produkcji, w której nie posiada produkcyjnych i dystrybucyjnych doświadczeń

[edytuj] Strategie mieszane

Występują na przykład w przypadku łaczenia marki z nazwą firmy.

[edytuj] Jak wybrać markę?

Marka, jako słowo wybrane przez kierujących firmą do promowania swoich produktów:


[edytuj] Zalety i wady posiadania silnej marki

[edytuj] Literatura


Autor: Denisa Wrona

Oceń treść artykułu

Aktualna ocena artykułu: 61/100 (głosów: 41)
 Musisz włączyć JavaScript, aby głosować

Źródło „http://mfiles.pl/pl/index.php?title=Marka&oldid=15249
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
encyklopedia
Narzędzia
W innych językach