Zwalnianie pracowników: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 16: Linia 16:
Pracownik zobligowany jest do przestrzegania wyznaczonych przez firmę zasad jak również przyjętych norm społecznych. W momencie kiedy pracownik nie przestrzega regulaminu przedsiębiorstwa, ponosi odpowiednie konsekwencje.  
Pracownik zobligowany jest do przestrzegania wyznaczonych przez firmę zasad jak również przyjętych norm społecznych. W momencie kiedy pracownik nie przestrzega regulaminu przedsiębiorstwa, ponosi odpowiednie konsekwencje.  


Najczęstsze powody zwolnienia pracownika to<ref>(L. S. Teng, O. L. Dar, 2018, s. 2-89)</ref>:
Najczęstsze powody zwolnienia pracownika to<ref>(Teng L. S., Dar O. L., 2018, s. 2-89)</ref>:
# zwolnienie z pracy za wykroczenie: nieobecność i spanie w pracy,
# zwolnienie z pracy za wykroczenie: nieobecność i spanie w pracy,
# zwolnienie za wykroczenie: niesubordynacja,
# zwolnienie za wykroczenie: niesubordynacja,
Linia 32: Linia 32:
* 50Minutes.com, (2017), ''[https://books.google.pl/books?id=rJgwDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Dismissal+of+employees&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Dismissal%20of%20employees&f=false Dealing with Dismissal: Practical advice for employers and employees]'', 50Minutes.com, s. 2-20,
* 50Minutes.com, (2017), ''[https://books.google.pl/books?id=rJgwDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Dismissal+of+employees&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Dismissal%20of%20employees&f=false Dealing with Dismissal: Practical advice for employers and employees]'', 50Minutes.com, s. 2-20,
* Harvard Business School Press, Harvard Business School Publishing Corporation, (2007), ''[https://books.google.pl/books?id=bpWVi7XGqFEC&printsec=frontcover&dq=Dismissal+of+employees&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Dismissal%20of%20employees&f=false Dismissing an Employee: Expert Solutions to Everyday Challenges]'', Harvard Business School Press, s. 9,
* Harvard Business School Press, Harvard Business School Publishing Corporation, (2007), ''[https://books.google.pl/books?id=bpWVi7XGqFEC&printsec=frontcover&dq=Dismissal+of+employees&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Dismissal%20of%20employees&f=false Dismissing an Employee: Expert Solutions to Everyday Challenges]'', Harvard Business School Press, s. 9,
* L. S. Teng, O. L. Dar, (2018), ''[https://books.google.pl/books?id=jomADwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Dismissal+of+employees&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Dismissal%20of%20employees&f=false Employee Dismissal: Practical Solutions for Employers]'', Partridge Publishing Singapore, s. 2-89.
* Teng L. S., Dar O. L., (2018), ''[https://books.google.pl/books?id=jomADwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Dismissal+of+employees&hl=pl&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=Dismissal%20of%20employees&f=false Employee Dismissal: Practical Solutions for Employers]'', Partridge Publishing Singapore, s. 2-89.

Wersja z 21:53, 3 kwi 2022

Zwalnianie pracowników — proces polegający na rozwiązaniu współpracy między pracownikiem a pracodawcą.

We współczesnym świecie biznesu, w którym firmy muszą nieustannie ewoluować, aby radzić sobie z kryzysami gospodarczymi, innowacjami technologicznymi i zwiększoną konkurencją, bezpieczeństwo pracy nie jest gwarantem, a zwolnienia są niestety coraz powszechniejsze. Nieostrożne prowadzenie tego procesu może mieć poważne konsekwencje zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika takie jak pogorszenie atmosfery i stosunków pracy w firmie oraz depresję ze strony osoby, która została zwolniona[1].

Przygotowanie do zwolnienia

Rolą menadżera jest przygotowanie pracowników poprzez poinformowanie ich z wyprzedzeniem, gdy na horyzoncie pojawią się możliwe zwolnienia.

  • Jeśli zwolnienia są spowodowane przyczynami ekonomicznymi, warto zorganizować spotkanie informacyjne na temat aktualnej sytuacji firmy, aby uświadomić pracownikom ryzyko. Należy jednak unikać tworzenia atmosfery strachu w firmie, ponieważ spowoduje to napięcia i rywalizację w zespołach. Należy zachować szczerość wobec pracowników, pokazując i wyjaśniając im, że kierownictwo zrobi wszystko, co w swojej mocy, aby utrzymać pracę. Spotkania te powinny również zachęcić ich do podjęcia działań i dołożenia wszelkich starań, aby spróbować poprawić sytuację.
  • Jeśli zwolnienie nastąpiło z powodów osobistych, warto skorzystać z sesji informacji zwrotnych lub oceny wydajności, aby ostrzec pracownika, że nie zapewnia on oczekiwanych rezultatów lub że kierownictwo jest niezadowolone z pracy pracownika. To spotkanie uświadomi problem i da szansę na naprawienie sytuacji oraz utrzymanie pracy. Jeśli po tym ostrzeżeniu sytuacja się nie poprawi, pracownicy będą już wiedzieć, czego się spodziewać[2].

Jakie są prawne konsekwencje zwolnień?

Zwolnienia mogą mieć miejsce w każdej organizacji i w każdej branży. Jednak przepisy dotyczące zwolnień różnią się znacznie na arenie międzynarodowej. Przepisy i zasady firmy dotyczące zwolnień są złożone. Różne formy statusu pracownika – takie jak zwolniony kontra niezwolniony lub związek kontra brak związku – zwiększają tę złożoność. Ogólna świadomość tych implikacji może pomóc we właściwym procesie zwalniania pracowników.

Kierownictwo powinno zawsze dokładnie przestrzegać zasad swojej firmy dotyczących zwolnień i zasięgać porady prawnej od wewnętrznego lub zewnętrznego radcy prawnego. Niedbałe postępowanie w sprawie zwolnienia może skutkować pozwem o bezprawne zwolnienie z pracy, więc należy pozwolić, aby dział prawny firmy poprowadził kierownika przez każdy etap[3].

Możliwe przyczyny zwolnienia

Pracownik zobligowany jest do przestrzegania wyznaczonych przez firmę zasad jak również przyjętych norm społecznych. W momencie kiedy pracownik nie przestrzega regulaminu przedsiębiorstwa, ponosi odpowiednie konsekwencje.

Najczęstsze powody zwolnienia pracownika to[4]:

  1. zwolnienie z pracy za wykroczenie: nieobecność i spanie w pracy,
  2. zwolnienie za wykroczenie: niesubordynacja,
  3. zwolnienie z pracy za wykroczenie: molestowanie seksualne,
  4. zakończenie okresu próbnego,
  5. słaba wydajność,
  6. redukcja działu,
  7. ograniczenie liczby pracowników,
  8. zwolnienie za porozumieniem stron.

Przypisy

  1. (50Minutes.com, 2017, s. 2-20)
  2. (50Minutes.com, 2017, s. 2-20)
  3. (Harvard Business School Press, Harvard Business School Publishing Corporation, 2007, s. 9)
  4. (Teng L. S., Dar O. L., 2018, s. 2-89)

Bibliografia