Zasady etyczne

Z Encyklopedia Zarządzania


Zasady etyczne wywodzą się z etyki, która sama w sobie może być rozumiana jako zbiór reguł i standardów postępowania w sposób moralnie właściwy dla interakcji międzyludzkich w danej społeczności bądź grupie zawodowej. Zasady etyczne spisywane są w kodeksach etycznych, których treść pomaga nam jasno i precyzyjnie określić normy etyczne odnoszące się do danej dziedziny[1]. Przykładem takiego kodeksu może być kodeks etyki zawodowej.

Elementy formułowania zasad etycznych w organizacji

Na tworzenie zasad etycznych w organizacji wpływ mają czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Pierwsze z nich wynikają z standardów etycznych ustanowionych w społeczeństwie. Mają one istotny wpływ na zachowania istniejących w nim organizacji, ponieważ przestrzeganie tych określonych norm wpływa na zaufanie członków danej zbiorowości. Ważnymi elementami wynikającymi z otoczenia zewnętrznego organizacji będą także: prawo, polityka i ustrój gospodarczy.

Wewnętrzne czynniki tworzenia zasad etycznych danej organizacji będą głównie dotyczyć misji danej organizacji. Przykładowo wyższym celem funkcjonowania instytucji publicznych jest służba społeczeństwu. Istotna w zakresie formułowania norm etycznych danej organizacji będzie także kultura organizacyjna[2].

Istotność przestrzegania zasad etycznych w zawodach

Konsekwencje łamania zasad etycznych

Przypisy

Bibliografia