Zarządzanie różnorodnością: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(Utworzono nową stronę "{{stub}}")
 
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
{{stub}}
'''Zarządzanie różnorodnością''' (ang. ''diversity managment'') to strategia „której celem jest tworzenie i utrzymywanie przyjaznego dla zatrudnionych środowiska pracy poprzez szacunek i wrażliwość dla ich różnorodności wynikającej z cech demograficznych, społecznych i innych. W strukturze organizacyjnej za realizację strategii (programu) zarządzania różnorodnością odpowiada zazwyczaj dział zarządzania zasobami ludzkimi” (J. Fazlagić 2014, s. 54).
 
Od 2012 roku w Polsce funkcjonuje karta różnorodności czyli międzynarodowa inicjatywa pod patronatem Komisji Europejskiej. Karta różnorodności promuje równość i zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy (Odpowiedzialny Biznes 2022)
 
Marta Rawłuszko podkreśla, że „Zarządzanie różnorodnością służy osiągnięciu konkretnych i wymiernych celów. Główną motywacją do wdrażania rozwiązań z zakresu zarządzania różnorodnością jest osiągnięcie zysku, budowa przewagi konkurencyjnej i osiąganie celów firmy. Dlatego też w języku polskim można spotkać się z tłumaczeniem angielskiego terminu diversity managment jako zarządzanie różnorodnością, ale także jako zarządzanie przez różnorodność” (M. Rawłuszko 2007, s. 28).
 
W zarządzaniu różnorodnością ważnym aspektem jest słowo "''dyskryminacja''". Jak zauważa Małgorzata Durska „W zarządzaniu różnorodnością '''nie chodzi jednak o dawanie preferencji czy wyrównywanie szans indywidualnym członkom jakiejś grupy''' (choć to przy okazji), '''lecz o uznanie, że szeroko rozumiana różnorodność podnosi jakość całej organizacji'''.” oraz „Zarządzanie różnorodnością to zatem wykorzystywanie różnorodnych doświadczeń, różnorodnej wiedzy, umiejętności, predyspozycji i wrażliwości (czysto zawodowych, lecz również kulturowych) w całej organizacji lub w całej organizacji lub firmie” (M. Durska 2009, s. 8).
 
Jak wylicza Anna Rogozińska-Pawełczyk różnorodność to wszystkie cechy, którymi ludzie się różnią. Można je podzielić na: aspekty widoczne: płeć, wiek, pochodzenie, (nie)pełnosprawność. Aspekty niewidoczne: umiejętności, wykształcenie, orientacja seksualna. Uczona rozpatruje trzy wymiary tożsamości (A. Rogozińska-Pawełczyk 2016, s. 23):
• Tożsamość pierwotna – rasa, wiek itp.
• Tożsamość wtórna – stan cywilny, status rodzinny itd.
• Tożsamość organizacyjna – stanowisko pracy
 
==Cele zarządzania różnorodnością==
Najważniejszym celem zarządzania różnorodnością jest „zbudowanie kultury organizacji, która zapewni rzeczywiste uznanie różnic między pracownikami i pozwoli firmie w pełni korzystać z wszystkiego, co pracownicy mogą jej zaoferować i tym samym zwiększyć zyski” (M. Rawłuszko 2008, s. 24. Marta Rawłuszko wskazuje też takie cele jak(M. Rawłuszko 2008, s. 24-25):
• brak dyskryminacji i wykluczenia
• stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi
• wpływ na kreatywność (jeśli pracownicy czują się bezpiecznie w grupie, chętniej podzielą się swoimi pomysłami)
• poczucie bezpieczeństwa w grupie
• powiększenie zysku i korzyści
• podniesienie motywacji, zaangażowania i lojalności pracowników
 
==Bibliografia==
* Durska M. (2009), [https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KGS/publikacje/Documents/Rocznik_2009.pdf ‘’ Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia’’], „Kobieta i biznes”, 1-4/2009
* Fazlagić J. (2014), ‘Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą’, „e-mentor”, nr (1)53
* Odpowiedzialny Biznes (2022), [https://odpowiedzialnybiznes.pl/karta-roznorodnosci/czym-jest-karta/ ‘Karta różnorodności’]
* Rawłuszko M. (2007), [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/12562/Firma%20R%c3%b3wnych%20Szans.%20Przewodnik%20dobrych%20praktyk..pdf?sequence=1&isAllowed=y ‘’Polityka równych szans a zarządzanie różnorodnością’’], „Przewodnik dobrych praktyk. Firma Równych Szans”, Gender Index, UNDP, EQUAL, 2007”
* Rawłuszko M. (2008) [http://phavi.portal.umcs.pl/at/attachments/2014/0213/085636-podrecznik-trenerski.pdf ‘’Zarządzanie różnorodnością a przeciwdziałanie dyskryminacji: dylematy‘’] „Podręcznik trenerski zarządzanie Firmą Równych Szans”
* Rogozińska-Pawełczyk A. (2016), [http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVII-2-3.pdf ‘’ Zarządzanie różnorodnością w polskich organizacjach’’], „W stronę różnorodności – nowe wyzwania w zarządzaniu organizacją i potencjałem społecznym”, tom XVII, zeszyt 2, część III
 
{{a|Emilia Myszka}}
 
[[Kategoria: Zarządzanie zasobami ludzkimi]]

Wersja z 14:20, 4 gru 2022

Zarządzanie różnorodnością (ang. diversity managment) to strategia „której celem jest tworzenie i utrzymywanie przyjaznego dla zatrudnionych środowiska pracy poprzez szacunek i wrażliwość dla ich różnorodności wynikającej z cech demograficznych, społecznych i innych. W strukturze organizacyjnej za realizację strategii (programu) zarządzania różnorodnością odpowiada zazwyczaj dział zarządzania zasobami ludzkimi” (J. Fazlagić 2014, s. 54).

Od 2012 roku w Polsce funkcjonuje karta różnorodności czyli międzynarodowa inicjatywa pod patronatem Komisji Europejskiej. Karta różnorodności promuje równość i zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy (Odpowiedzialny Biznes 2022)

Marta Rawłuszko podkreśla, że „Zarządzanie różnorodnością służy osiągnięciu konkretnych i wymiernych celów. Główną motywacją do wdrażania rozwiązań z zakresu zarządzania różnorodnością jest osiągnięcie zysku, budowa przewagi konkurencyjnej i osiąganie celów firmy. Dlatego też w języku polskim można spotkać się z tłumaczeniem angielskiego terminu diversity managment jako zarządzanie różnorodnością, ale także jako zarządzanie przez różnorodność” (M. Rawłuszko 2007, s. 28).

W zarządzaniu różnorodnością ważnym aspektem jest słowo "dyskryminacja". Jak zauważa Małgorzata Durska „W zarządzaniu różnorodnością nie chodzi jednak o dawanie preferencji czy wyrównywanie szans indywidualnym członkom jakiejś grupy (choć to przy okazji), lecz o uznanie, że szeroko rozumiana różnorodność podnosi jakość całej organizacji.” oraz „Zarządzanie różnorodnością to zatem wykorzystywanie różnorodnych doświadczeń, różnorodnej wiedzy, umiejętności, predyspozycji i wrażliwości (czysto zawodowych, lecz również kulturowych) w całej organizacji lub w całej organizacji lub firmie” (M. Durska 2009, s. 8).

Jak wylicza Anna Rogozińska-Pawełczyk różnorodność to wszystkie cechy, którymi ludzie się różnią. Można je podzielić na: aspekty widoczne: płeć, wiek, pochodzenie, (nie)pełnosprawność. Aspekty niewidoczne: umiejętności, wykształcenie, orientacja seksualna. Uczona rozpatruje trzy wymiary tożsamości (A. Rogozińska-Pawełczyk 2016, s. 23): • Tożsamość pierwotna – rasa, wiek itp. • Tożsamość wtórna – stan cywilny, status rodzinny itd. • Tożsamość organizacyjna – stanowisko pracy

Cele zarządzania różnorodnością

Najważniejszym celem zarządzania różnorodnością jest „zbudowanie kultury organizacji, która zapewni rzeczywiste uznanie różnic między pracownikami i pozwoli firmie w pełni korzystać z wszystkiego, co pracownicy mogą jej zaoferować i tym samym zwiększyć zyski” (M. Rawłuszko 2008, s. 24. Marta Rawłuszko wskazuje też takie cele jak(M. Rawłuszko 2008, s. 24-25): • brak dyskryminacji i wykluczenia • stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi • wpływ na kreatywność (jeśli pracownicy czują się bezpiecznie w grupie, chętniej podzielą się swoimi pomysłami) • poczucie bezpieczeństwa w grupie • powiększenie zysku i korzyści • podniesienie motywacji, zaangażowania i lojalności pracowników

Bibliografia

Autor: Emilia Myszka