Total Quality Control: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
Koncepcja '''Total Quality Control''' (TQC) została opracowana w XX w. przez A.V. Feigenbauma - amerykańskiego biznesmena i eksperta z dziedziny kontroli jakości - w wyniku przekształcenia modelu wartości dodanej M. Portera (Obora H. 2011, s. 126).
|list1=
<ul>
<li>[[Zarządzanie jakością]]</li>
<li>[[Joseph Juran]]</li>
<li>[[Mura]]</li>
<li>[[System zarządzania jakością]]</li>
<li>[[Europejska nagroda jakości]]</li>
<li>[[Lean manufacturing]]</li>
<li>[[Kaoru Ishikawa]]</li>
<li>[[Zapewnienie jakości]]</li>
<li>[[Dlaczego TQM nie działa]]</li>
</ul>
}}


Koncepcja TQC tłumaczona jest jako totalna kontrola jakości (Parkes A. 2016, s. 250). Angielskie “total” oznacza kompleksowość i akcentuje, że zagadnienie dotyczy wszystkich pracowników niezależnie od zajmowanej pozycji w organizacji. Słowo “quality” to jakość która jest nadrzędnym celem koncepcji. “Control” dotyczy natomiast kontroli procesu (Wysocki S. 2014, s. 81).  Zgodnie z założeniami TQC, głównym celem przedsiębiorstwa powinny być działania nastawione na unikanie błędów aniżeli ich korygowanie. Feigenbaum dostrzegł bowiem, że standardowe czynności korygujące nie kreują wartości dodanej dla konsumentów. W związku z tym założeniem, każda komórka przedsiębiorstwa odpowiedzialna jest za jakość dostarczanych produktów (Obora H. 2011 s. 126).


Do fundamentalnych zasad TQC można zaliczyć: kontrolowanie procesów, utrzymywanie jakości, wyłączenie linii produkcyjnej gdy wykryty zostanie jakiś problem, współodpowiedzialność wszystkich pracowników za jakość oraz nieustanne doskonalenie procesów (Parkes A. 2016, s. 251-253).


'''Total Quality Control''' to kompleksowe [[sterowanie jakością]]
==Obszary działań TQC==
[[Armand Feigenbaum|A. Feigenbaum]] określił Total Quality Control, jako [[system]] integrujący metody rozwijania jakości, zapewnienia jakości oraz wysiłki różnych grup [[pracownik]]ów na rzecz doskonalenia jakości w celu umożliwienia świadczenia [[produkt]]ów i usług na ekonomicznie uzasadnionym poziomie pozwalającym pełne zaspokojenie wymagań, potrzeb i oczekiwań [[klient]]ów. Podejście to ewoluowało i na początku lat 70-tych nazwane zostało Company-Wide Quality Control (CWQC). Stosowana była także nazwa '''Total Quality Commitment'''. Należy zauważyć, że w literaturze zachodniej duża część artykułów traktujących o współczesnym podejściu japońskim, używa nadal nazwy Total Quality Control.
TQC wyróżnia pięć obszarów działania (Bloch K. 2006, s. 18):
Do kluczowych metod TQC zaliczyć należy [[just in time]] ([[JIT]]) oraz [[kaizen]]. Są one uzupełniane są o szereg innych, wśród których najważniejszymi są: [[hoshin kanri]], [[5xS]], [[Total Productive Maintenance]] (TPM), [[Quality Function Deployment]] ([[QFD]]), [[planowanie]] oparte na czasie, [[koła jakości]] oraz podstawowe techniki identyfikacji i opisu problemów znane jako 7 narzędzi zarządzania jakością.
Projektowanie strategii przedsiębiorstwa; której nadrzędnym celem jest wysoka, zaspokajająca oczekiwania klientów jakość produktów.
Tworzenie strategii akcentującej znaczenie parametrów technicznych i marketingu w odpowiedzi na popyt klientów.
Budowanie poczucia odpowiedzialności zbiorowej za jakość produktów wśród wszystkich pracowników organizacji oraz tworzenie odpowiednich zakresów obowiązków.
Przestrzeganie procedur postępowania i sposobów wyjaśniania zdarzeń.
Motywowanie zasobów ludzkich ukierunkowane na wysoką realizację wyników jakościowych organizacji.


{{a|[[Sławomir Wawak]]}}
==Podłoże problemów z jakością==
W koncepcji TQC, źródła problemów związanych z jakością produktów wynikają głównie z nieprawidłowego zarządzania. Najczęściej są one wynikiem wadliwości obszaru:
marketingu,
projektowania produktu,
technologii wytwarzania,
i dotyczą fazy przedprodukcyjnej (Obora H. 2011 s. 126).


==TQC a TQM - rozróżnienie terminologii==
'''Total Quality Control''' tłumaczyć z języka angielskiego należy jako totalną kontrolę jakości. '''Total Quality Management''' oznacza natomiast kompleksowe zarządzanie jakością. Niejednokrotnie koncepcje TQC i TQM były ze sobą błędnie utożsamiane. Najpewniej wynika to z faktu, iż obie upatrują się odpowiedzialności za jakość produktu bądź usługi we wszystkich częściach składowych przedsiębiorstwa. Literatura przedmiotu wskazuje, że koncepcja TQM została stworzona na podstawie TQC, jednakże wykazuje pewne różnice i szerzej omawia kwestię zarządzania jakością. (Parkes A. 2016, s. 250).


<google>ban728t</google>
==Bibliografia==
 
 
{{a|[[Martyna Jędrysek]]}}


[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]
[[en:Total Quality Control]]
[[en:Total Quality Control]]

Wersja z 20:16, 19 kwi 2022

Koncepcja Total Quality Control (TQC) została opracowana w XX w. przez A.V. Feigenbauma - amerykańskiego biznesmena i eksperta z dziedziny kontroli jakości - w wyniku przekształcenia modelu wartości dodanej M. Portera (Obora H. 2011, s. 126).

Koncepcja TQC tłumaczona jest jako totalna kontrola jakości (Parkes A. 2016, s. 250). Angielskie “total” oznacza kompleksowość i akcentuje, że zagadnienie dotyczy wszystkich pracowników niezależnie od zajmowanej pozycji w organizacji. Słowo “quality” to jakość która jest nadrzędnym celem koncepcji. “Control” dotyczy natomiast kontroli procesu (Wysocki S. 2014, s. 81). Zgodnie z założeniami TQC, głównym celem przedsiębiorstwa powinny być działania nastawione na unikanie błędów aniżeli ich korygowanie. Feigenbaum dostrzegł bowiem, że standardowe czynności korygujące nie kreują wartości dodanej dla konsumentów. W związku z tym założeniem, każda komórka przedsiębiorstwa odpowiedzialna jest za jakość dostarczanych produktów (Obora H. 2011 s. 126).

Do fundamentalnych zasad TQC można zaliczyć: kontrolowanie procesów, utrzymywanie jakości, wyłączenie linii produkcyjnej gdy wykryty zostanie jakiś problem, współodpowiedzialność wszystkich pracowników za jakość oraz nieustanne doskonalenie procesów (Parkes A. 2016, s. 251-253).

Obszary działań TQC

TQC wyróżnia pięć obszarów działania (Bloch K. 2006, s. 18): Projektowanie strategii przedsiębiorstwa; której nadrzędnym celem jest wysoka, zaspokajająca oczekiwania klientów jakość produktów. Tworzenie strategii akcentującej znaczenie parametrów technicznych i marketingu w odpowiedzi na popyt klientów. Budowanie poczucia odpowiedzialności zbiorowej za jakość produktów wśród wszystkich pracowników organizacji oraz tworzenie odpowiednich zakresów obowiązków. Przestrzeganie procedur postępowania i sposobów wyjaśniania zdarzeń. Motywowanie zasobów ludzkich ukierunkowane na wysoką realizację wyników jakościowych organizacji.

Podłoże problemów z jakością

W koncepcji TQC, źródła problemów związanych z jakością produktów wynikają głównie z nieprawidłowego zarządzania. Najczęściej są one wynikiem wadliwości obszaru: marketingu, projektowania produktu, technologii wytwarzania, i dotyczą fazy przedprodukcyjnej (Obora H. 2011 s. 126).

TQC a TQM - rozróżnienie terminologii

Total Quality Control tłumaczyć z języka angielskiego należy jako totalną kontrolę jakości. Total Quality Management oznacza natomiast kompleksowe zarządzanie jakością. Niejednokrotnie koncepcje TQC i TQM były ze sobą błędnie utożsamiane. Najpewniej wynika to z faktu, iż obie upatrują się odpowiedzialności za jakość produktu bądź usługi we wszystkich częściach składowych przedsiębiorstwa. Literatura przedmiotu wskazuje, że koncepcja TQM została stworzona na podstawie TQC, jednakże wykazuje pewne różnice i szerzej omawia kwestię zarządzania jakością. (Parkes A. 2016, s. 250).

Bibliografia

Autor: Martyna Jędrysek