Targi pracy

Z Encyklopedia Zarządzania

Strona w opracowaniu

Strona w opracowaniu

Targi pracy przedsięwzięcie organizowane najczęściej przez m.in. urzędy pracy, agencje zatrudnienia, firmy lub organizacje studenckie mające na celu stworzenie mniej formalnych warunków bezpośredniego kontaktu pracodawców z osobami ubiegającymi się o zatrudnienie. Kandydatami mogą być studenci, absolwenci oraz osoby z doświadczeniem. Podczas spotkania prezentowana jest oferta oraz miejsce zatrudnienia w celu pozyskania odpowiednich kandydatów, którzy spełnią wymagania poszczególnych pracodawców. Udział w targach przeważnie jest bezpłatny, lecz wymaga wcześniejszej rejestracji.

Targi pracy mogą zostać zorganizowane przez powiatowy urząd pracy - samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami. Osoba zarejestrowana może zostać skierowana do udziału w targach przez ten urząd lub przez wojewódzki urząd pracy.

Korzyści udziału w targach pracy

Odwiedzenie targów pracy daje także możliwość porównania różnych organizacji pod względem atrakcyjności oferowanej pracy. W pewnych przypadkach możliwe jest także złożenie własnej aplikacji u wybranych przedstawicieli firm. W Polsce organizowane są targi pracy o charakterze międzynarodowym. Za ich pomocą możemy uzyskać kontakt z firmami operującymi na europejskim lub międzynarodowym rynku. Również to idealny moment na uzyskaniu informacji o warunkach, możliwościach i procedurach związanych z pracą w wybranym kraju za granicą.

Aktywne uczestnictwo w targach pracy - zdobywanie informacji

Szczegółowe informacje możemy pozyskać za pomocą:

  • ulotek informacyjnych
  • broszur wydawanych przez organizatorów
  • bezpośrednia rozmowa z pracodawcą

Najlepszą z wymienionych możliwości jest bezpośrednia rozmowa z osobą z działu zarządzania zasobami ludzkimi, która może zaowocować poznaniem klimatu i kultury danej organizacji, szczegółów dotyczących pracy. Finalnie jesteśmy w stanie ocenić, czy zespół składający się z danych osób będzie nam odpowiadał podczas dalszego rozwoju naszej kariery zawodowej. Publikowane specjalnie z okazji targów biuletyny dają możliwość zgromadzenia w krótkim czasie dużej bazy danych potencjalnych pracodawców.

Formy prezentacji podczas targów pracy

Inną formą często wykorzystywaną podczas targów pracy są prezentacje firm, konferencje, a także warsztaty i szkolenia. Korzyść, jaką może otrzymać uczestnik targów, to przede wszystkim otrzymanie profesjonalnie przygotowanej informacji na temat rynku pracy. Głównie omawiane tematy, to:

  • informacje na temat pracodawców (m.in. prezentacje wybranych firm, branż lub programów rekrutacyjnych, edukacyjnych i motywacyjnych poszczególnych firm)
  • informacje na temat metod i narzędzi ułatwiających poruszanie się po rynku pracy i uzyskiwanie zatrudnienia

Tego typu spotkania mają często charakter interaktywny, co obu stronom stwarza okazję do poznania wzajemnych oczekiwań i możliwości.

Internetowe targi pracy

Targi pracy organizowane są również w internecie. Wówczas, nie wychodząc z domu, można sprawdzić informacje o rynku pracy, poznać potencjalnych pracodawców, zapoznać się z przygotowanymi przez nich prezentacjami, zadać pytania - wysyłając maila pod wskazany adres konsultanta. Co istotne – często można też od razu wysłać aplikację na wybrane stanowisko.

Wyposażenie uczestnika targów

Każda zainteresowana osoba powinna zwrócić uwagę na to, aby:

  • wziąć ze sobą kilka egzemplarzy CV oraz listu motywacyjnego
  • dostosować ubiór do potencjalnych rekrutacji
  • przygotować się do odbycia kilku mniej lub bardziej formalnych rozmów, których celem powinno być zachęcenie pracodawcy do podjęcia dalszych kontaktów

Przypisy


Bibliografia

At work.png

To jest zalążek artykułu.
Jeśli posiadasz kompetencje i uprawnienia, możesz go rozbudować.
Usuń tę informację po rozbudowie hasła

At work.png

To jest zalążek artykułu.
Jeśli posiadasz kompetencje i uprawnienia, możesz go rozbudować.
Usuń tę informację po rozbudowie hasła