Spirala jakości: Różnice pomiędzy wersjami

m (clean up, replaced: → (2), removed: ==Definicja==)
Linia 1: Linia 1:
==Definicja==
+
'''Spirala jakości''' jest to [[model]] współzależności działań, które wpływają na [[jakość]] [[produkt|wyrobu]] lub [[usługa|usługi]] od etapu identyfikacji potrzeb do stwierdzenia, czy te [[potrzeby]] zostały zaspokojone.  
Spirala jakości jest to [[model]] współzależności działań, które wpływają na [[jakość]] [[produkt|wyrobu]] lub [[usługa|usługi]] od etapu identyfikacji potrzeb do stwierdzenia, czy te [[potrzeby]] zostały zaspokojone.  
 
  
Początek "obrotu" spirali to działania [[marketing]]owe związane z badaniem potrzeb rynku na danym etapie jego rozwoju, projektowanie i rozwój wyrobu. Koniec obrotu to likwidacja wyrobu po zużyciu (wykorzystaniu) i dokumentowanie doświadczeń uzyskanych w wyniku użytkowania produktu. [[Wiedza]] nabyta stanow impuls do rozpoczęcia następnego obrotu - nowy pomysł na usprawnienie został dostrzeżony lub zasygnalizowany przez potrzeby rynku i powinien być zbadany. Może on zostać wdrożony na wyższym poziomie jakości.
+
Początek "obrotu" spirali to działania [[marketing]]owe związane z badaniem potrzeb rynku na danym etapie jego rozwoju, projektowanie i rozwój wyrobu. Koniec obrotu to likwidacja wyrobu po zużyciu (wykorzystaniu) i dokumentowanie doświadczeń uzyskanych w wyniku użytkowania produktu. [[Wiedza]] nabyta stanow impuls do rozpoczęcia następnego obrotu - nowy pomysł na usprawnienie został dostrzeżony lub zasygnalizowany przez potrzeby rynku i powinien być zbadany. Może on zostać wdrożony na wyższym poziomie jakości.
  
Spirala pokazuje jak wiele organizacji ma wpływ na [[produkt]]: [[producent]], dostawcy, handlowcy, gospodarstwa domowe i inni. Wszystkie te organizacje i osoby spełniają różnorodne funkcje i maja one również własne [[cele]]. Głównym problemem jest zatem stworzenie zależności pomiędzy uczestnikami, aby w efekcie podnieść [[jakość produktu]] (zobacz także: [[łańcuch wartości]].  
+
Spirala pokazuje jak wiele organizacji ma wpływ na [[produkt]]: [[producent]], dostawcy, handlowcy, gospodarstwa domowe i inni. Wszystkie te organizacje i osoby spełniają różnorodne funkcje i maja one również własne [[cele]]. Głównym problemem jest zatem stworzenie zależności pomiędzy uczestnikami, aby w efekcie podnieść [[jakość produktu]] (zobacz także: [[łańcuch wartości]]).  
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
* Karaszewski R., ''Nowoczesne Koncepcje zarządzania jakością'', Towarzystwo Naukowe Organizacji i   Kierownictwa, wydanie I
+
* Karaszewski R., ''Nowoczesne Koncepcje zarządzania jakością'', Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, wydanie I
 
* Wasilewski L., ''Podstawy zarządzania jakością'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiebiorczości i Zarządzania", Warszawa 1998  
 
* Wasilewski L., ''Podstawy zarządzania jakością'', Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiebiorczości i Zarządzania", Warszawa 1998  
  

Wersja z 20:13, 22 cze 2015

Spirala jakości jest to model współzależności działań, które wpływają na jakość wyrobu lub usługi od etapu identyfikacji potrzeb do stwierdzenia, czy te potrzeby zostały zaspokojone.

Początek "obrotu" spirali to działania marketingowe związane z badaniem potrzeb rynku na danym etapie jego rozwoju, projektowanie i rozwój wyrobu. Koniec obrotu to likwidacja wyrobu po zużyciu (wykorzystaniu) i dokumentowanie doświadczeń uzyskanych w wyniku użytkowania produktu. Wiedza nabyta stanow impuls do rozpoczęcia następnego obrotu - nowy pomysł na usprawnienie został dostrzeżony lub zasygnalizowany przez potrzeby rynku i powinien być zbadany. Może on zostać wdrożony na wyższym poziomie jakości.

Spirala pokazuje jak wiele organizacji ma wpływ na produkt: producent, dostawcy, handlowcy, gospodarstwa domowe i inni. Wszystkie te organizacje i osoby spełniają różnorodne funkcje i maja one również własne cele. Głównym problemem jest zatem stworzenie zależności pomiędzy uczestnikami, aby w efekcie podnieść jakość produktu (zobacz także: łańcuch wartości).

Bibliografia

  • Karaszewski R., Nowoczesne Koncepcje zarządzania jakością, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, wydanie I
  • Wasilewski L., Podstawy zarządzania jakością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiebiorczości i Zarządzania", Warszawa 1998

Autor: Lukasz Rej