Metoda gordona: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Clean up, replaced: , → , (2), → (10), ,Ko → , Ko)
m (Przekierowanie do Synektyka Gordona)
Znacznik: Nowe przekierowanie
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
#REDIRECT [[Synektyka Gordona]]
|list1=
<ul>
<li>[[Test inteligencji]]</li>
<li>[[Synektyka Gordona]]</li>
<li>[[Warsztat]]</li>
<li>[[Trening asertywności]]</li>
<li>[[Metoda Myers-Briggs]]</li>
<li>[[Burza mózgów]]</li>
<li>[[Mapa myśli]]</li>
<li>[[Sesja wymiany wizerunku]]</li>
<li>[[Metody heurystyczne]]</li>
</ul>
}}
 
'''[[Metoda]] Gordona''' – zwana również synektyką (pochodzi od słowa synektykios, co z greckiego oznacza trzymający razem, obejmujący), jest sposobem na twórcze i kreatywne rozwiązywanie problemów. Koncepcja ta odchodzi od myślenia schematycznego, skupiając się na pomysłach nieszablonowych. Wykorzystuje umiejętność ludzkiego mózgu do znajdywania podobieństw w na pozór nie podobnych do siebie elementach, pobudzając do niekonwencjonalnych pomysłów. Za jej twórcę uznaje się Williama Gordona, który w 1961 przedstawił ją w swoim dziele pt. ''Synectics: The Development of Creative Capacity''.
 
'''Gordon wyróżnił cztery rodzaje analogii jako narzędzi posługujących się w synektyce'''<ref>Nęcka, E.  ''Psychologia twórczości.'' Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,(2012)</ref>:
* '''[[analogia]] prosta''' – polega na poszukiwaniu podobieństwa w funkcjonowaniu przedmiotu, obiektu czy zjawiska na wzór poruszanego tematu. Analogia ta daje nowe spojrzenie na znane nam rzeczy, przykładem takiego podobieństwa może być szkoła i ul.
* '''analogia fantastyczna''' – zastosowano w niej podejście wychodzące poza granice rozsądku i logicznego myślenia. Wkracza w przestrzeń ludzkiej wyobraźni i fantazji, zadając pytanie: Co by było, gdyby… ? Nie ograniczają jej realia codziennego życia, daje nieskończone możliwości.  
* '''analogia personalna''' – polega na wyobrażaniu sobie, co moglibyśmy zrobić gdybyśmy byli na miejscu omawianego obiektu. Osobiste utożsamienie się z problemem pomaga głębiej go zrozumieć. Analizując problem od wewnętrznie strony, dostrzegamy nowe elementy.
* '''analogia symboliczna''' – minimalizuje budowę opracowywanego tematu do określającego go symbolu. Zastosowanie takiej metody, aktywnie wpływa na nowe, kreatywne możliwości rozwiązania. Wizualizacja podanego symbolu nasuwa nowe kreatywne skojarzenia.
<google>link</google>
'''Metoda Gordona opiera się na kilku regułach<ref>Gordon W. (1961)''Synectics: The Development of Creative Capacity''</ref>:
* aktywnej pracy w grupie,
* atmosfera musi sprzyjać swobodniej wymianie myśli,
* nie wolno uczestnikom spotkania negować pomysłów innych uczestników,
* odchodzenia od utartych schematów,
* włączenia emocji względem rozwiązywanego problemu.
Ważne jest, aby wszyscy uczestniczący czuli się swobodnie i nie byli niczym skrępowani. Taka atmosfera sprzyja swobodnej wymiany myśli i poglądów. Istotną zasadą jest to by w trakcie ''rzucania'' pomysłów nie krytykować się wzajemnie, takie zachowanie będzie dla grupy demotywujące. Może również wywołać strach przed poniżeniem się, co będzie skutkowało brakiem aktywności w tworzeniu kreatywnych rozwiązań. Zastosowanie wszystkich tych reguł ma za [[zadanie]] wyłączyć zahamowania uczestników do irracjonalnego sposobu myślenia, a dać głos swoim uczuciom i uwolnić fantazję.
 
'''Etapy metody Gordona<ref>Gordon W. (1961)''Synectics: The Development of Creative Capacity''</ref>:'''
# Postawienie problemu,
# uszczegółowienie i analiza problemu,
# Wstępne oczyszczenie problemu,
# Sformułowanie problemu,
# Analogie bezpośrednie,
# Analogie fantastyczne,
# Analogie osobowe,
# Analogie symboliczne,
# Analogie bezpośrednie,
# Analiza,
# [[Wymuszenie]] rozwiązania,
# Nowe punkty widzenia.
 
William Gordon uważał, że grupowe rozwiązywanie problemów jest bardziej efektywne, niż [[próba]] indywidualnego podejścia do tematu. Jedna osoba jest mniej produktywna, niż [[grupa]] osób. Trudniej jest jej myśleć nieszablonowo i tworzyć w ten sposób nowe pomysły. Myślenie grupowe sprzyja tworzeniu irracjonalnych pomysłów, które są podstawa tej metody. Możliwość rywalizacji, którą daje [[praca]] w grupie stymuluje uczestników do wydajniejszej pracy. Jej członkowie wypływają na siebie wzajemnie, jedna osoba może uzupełnić teorie drugiej. Każdy ma inne doświadczenia i specjalizując się w różnych dziedzinach rzuca odmienny pogląd na możliwe rozwiązanie.
 
Synektyka należy do metod heurystycznych. Znajdując powiązania wydające się dziwaczne i nieprawdopodobne, wzbogaca dotychczasowo posiadaną wiedzę o kreatywniejsze idee, pozwalające rozwiązać problemy na nowe sposoby. Skłania do udziwniania schematów już dobrze znanych, aby ich [[potencjał]] zmienić na nieco niekonwencjonalny co daje nowe możliwości jego wykorzystania. Jej zaletami są: wysoka [[efektywność]], sprawna [[komunikacja]], nieograniczone źródło pomysłów (granicą jest ludzka wyobraźnia). Wykorzystać ją można w dowolnej dziedzinie, chętnie korzystają z niej sfery badawczo-rozwojowe jak również [[marketing]].
 
==TL;DR==
Metoda Gordona, zwana synektyką, polega na twórczym rozwiązywaniu problemów poprzez znajdowanie nieszablonowych analogii. Metoda opiera się na czterech rodzajach analogii: prostej, fantastycznej, personalnej i symbolicznej. Etapy metody Gordona obejmują postawienie problemu, analizę, sformułowanie problemu, wykorzystanie analogii i analizę. Metoda ta polega na pracy grupowej, która sprzyja tworzeniu nowych, irracjonalnych pomysłów. Synektyka jest metodą heurystyczną, która pozwala na twórcze rozwiązywanie problemów i znajdowanie nowych sposobów wykorzystania wiedzy. Może być stosowana w różnych dziedzinach, takich jak badania i rozwój czy marketing.
 
==Przypisy==
<references />
 
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Arciszewski T. (2016) ''Inventive Engineering: Knowledge and Skills for Creative Engineers'', CRC Press, Taylor & Francis Group
* Gordon W. (1961)''Synectics: The Development of Creative Capacity''
* Limont, W. (1994). ''Synektyka a zdolności twórcze: eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej.'' Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
* Nęcka, E. (2012) ''Psychologia twórczości.'' Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
* Siporska A. ''[https://zdch.uj.edu.pl/documents/87419401/99449475/Siporska.pdf Czy naprawdę li i tylko z pamiętnika chemika? O synektyce...]''
* Tomczyk-Horyń K., Konsala R.(2013) ''Dobór metody generowania innowacyjnego produktu na przykładzie praktycznym''
* Ujwary-Gil A. (2005). ''[https://core.ac.uk/download/pdf/48035718.pdf Analogie i metafory źródłem nowych idei w praktyce biznesowej]''
</noautolinks>
 
[[Kategoria:Metody i techniki]]
 
{{a|Róża Kaczor}}
 
{{#metamaster:description|Metoda Gordona to sposób na twórcze rozwiązywanie problemów, wykorzystujący analogie i nieszablonowe pomysły. Stosowana w badaniach, marketingu i innych dziedzinach.}}

Aktualna wersja na dzień 08:09, 11 lis 2023

Przekierowanie do: