Koordynator

Z Encyklopedia Zarządzania

Bardzo istotnym kryterium doboru osób do zespołu są ich role zespołowe. Role zespołowe są to predyspozycje każdego z członków do pełnienia w zespole danych funkcji, rozwiązywania konkretnych zadań i określonego stylu pracy. Menedżerowie i liderzy często nie wyobraża sobie nie wyznaczenia ról w sowim zespole projektowym. Podczas koordynowania ról wśród członków zespołów ważne jest zarówno wykorzystywanie atutów każdego z nich, jak i również akceptowanie ich wad. Dzięki temu można realizować zadania w najskuteczniejszy sposób i osiągnąć balans w zarządzanym zespole.

Przywództwo w zespole

Podział ról w zespole

Podział ról w zespole udowadnia, że każdy z pracowników powinien być wybierany nie tylko poprzez sprawdzenie posiadanej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Bardzo istotne są cechy i predyspozycje osobowościowe każdego z członków. Przez brak właściwego zorganizowania obowiązków niemożliwe jest zrealizowanie danego zadania, a przez brak przyjaznej atmosfery niemożliwe jest znalezienie, sprawdzenie i wprowadzenie jakiegokolwiek usprawnienia.

Charakterystyka koordynatora

Koordynator jest jedną z ról pełnionych w zespole, które zostały zdefiniowane przez M. Belbina. Umie on kierować zasobami ludzkimi i wykorzystywać w odpowiedni sposób. Koordynator porządkuje cele w projekcie i nadaje im pierwszeństwo. Potrafi on słuchać przedstawianych mu uwag, a przekazanymi informacjami posługuje się głównie podczas procesu motywowania innych. Koordynator często jest postrzegany jako zręczny manipulator.

Cechy koordynatora

Do głównych cech koordynatora należy (M. Gellert, C. Nowak 2008):

  • efektywne wykorzystanie zasobów zespołu;
  • uważne słuchanie;
  • dążenie do celu;
  • entuzjazm;
  • pewność siebie;
  • opanowanie;
  • ufność.

Słabości koordynatora

Do potencjalnych słabości koordynatora należy (M. Belbin 2003):

  • częsty brak ambicji;
  • czasowe lenistwo;
  • dominacja w zespole;
  • postrzeganie go jako manipulatora.

Zadania koordynatora

Koordynator należy do jednej z ról, która jest ukierunkowana na ludzi. Jego rola podczas rozwoju zespołu i realizacji zadań jest ściśle określona. Do jego najważniejszych zadań należy (A. Trompenaars, C. Hampoler Turner 2005, s. 116-117):

  • budowanie zespołu;
  • mobilizowanie i motywowanie zespołu;
  • organizacja pracy;
  • nadzorowanie pracy.

Bibliografia

  • Belbin M. (2003), Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
  • Gellert M., Nowak C. (2008), Zespół, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
  • Trompenaars F., Hampden-Turner C. (2005), Zarządzanie Personelem w Organizacjach Zróżnicowanych Kulturowo, Oficyna Ekonomiczna, Kraków

Autor: Magdalena Węglarz