Koordynator: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 4: Linia 4:


==Podział ról w zespole==
==Podział ról w zespole==
Podział ról w zespole udowadnia, że każdy z pracowników powinien być wybierany nie tylko poprzez sprawdzenie posiadanej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Bardzo istotne są cechy i predyspozycje osobowościowe każdego z członków. Przez brak właściwego zorganizowania obowiązków niemożliwe jest zrealizowanie danego zadania, a przez brak przyjaznej atmosfery niemożliwe jest znalezienie, sprawdzenie i wprowadzenie jakiegokolwiek usprawnienia.
Podział ról w zespole udowadnia, że każdy z pracowników powinien być wybierany nie tylko poprzez sprawdzenie posiadanej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Bardzo istotne są cechy i predyspozycje osobowościowe każdego z członków. Przez brak właściwego zorganizowania obowiązków niemożliwe jest zrealizowanie danego zadania, a przez brak przyjaznej atmosfery niemożliwe jest znalezienie, sprawdzenie i wprowadzenie jakiegokolwiek usprawnienia (M. Belbin 2003, s. 40-41).


==Charakterystyka koordynatora==
==Charakterystyka koordynatora==
Koordynator jest jedną z ról pełnionych w zespole, które zostały zdefiniowane przez M. Belbina. Umie on kierować zasobami ludzkimi i wykorzystywać w odpowiedni sposób. Koordynator porządkuje cele w projekcie i nadaje im pierwszeństwo. Potrafi on słuchać przedstawianych mu uwag, a przekazanymi informacjami posługuje się głównie podczas procesu motywowania innych. Koordynator często jest postrzegany jako zręczny manipulator.  
Koordynator jest jedną z ról pełnionych w zespole, które zostały zdefiniowane przez M. Belbina. Umie on kierować zasobami ludzkimi i wykorzystywać w odpowiedni sposób. Koordynator porządkuje cele w projekcie i nadaje im pierwszeństwo. Potrafi on słuchać przedstawianych mu uwag, a przekazanymi informacjami posługuje się głównie podczas procesu motywowania innych. Koordynator często jest postrzegany jako zręczny manipulator (M. Belbin 2003, s. 94-95).  


==Cechy koordynatora==
==Cechy koordynatora==
Linia 19: Linia 19:
* ufność.
* ufność.


==Słabości koordynatora==
==Słabości dopuszczalne koordynatora==
Do potencjalnych '''słabości koordynatora''' należy (M. Belbin 2003, s. 38):  
Do potencjalnych '''słabości koordynatora''' należy (M. Belbin 2003, s. 38):  
* częsty brak ambicji;
* częsty brak ambicji;
Linia 25: Linia 25:
* dominacja w zespole;  
* dominacja w zespole;  
* postrzeganie go jako manipulatora.  
* postrzeganie go jako manipulatora.  
==Słabości niedopuszczalne koordynatora==
Jedną z najczęściej wymienianych słabości koordynatora, z którą można się spotkać, a zdecydowanie jest niedopuszczalna i może zarówno zaszkodzić jednostce, jak i całemu zespołowi, jest przekonanie koordynatora, że to jemu należą się wszelkie pochwały za pracę i wysiłek całego zespołu (M. Belbin 2003, s. 77).


==Zadania koordynatora==
==Zadania koordynatora==

Wersja z 16:02, 31 mar 2022

Bardzo istotnym kryterium doboru osób do zespołu są ich role zespołowe. Role zespołowe są to predyspozycje każdego z członków do pełnienia w zespole danych funkcji, rozwiązywania konkretnych zadań i określonego stylu pracy. Menedżerowie i liderzy często nie wyobraża sobie nie wyznaczenia ról w sowim zespole projektowym. Podczas koordynowania ról wśród członków zespołów ważne jest zarówno wykorzystywanie atutów każdego z nich, jak i również akceptowanie ich wad. Dzięki temu można realizować zadania w najskuteczniejszy sposób i osiągnąć balans w zarządzanym zespole (J. Kaczmarska-Krawczak 2013, s. 56-57).

Tworząc grupę, należy zachowywać kilka zasad dotyczących przyznawania ról zespołowych. Stanowisko lidera powinien objąć koordynator lub lokomotywa. Następne stanowisko zajmuje myśliciel, generujący nowe pomysły, a kolejne krytyk wartościujący, który jest równoważącą osobowością zespołu. Nie należy zapominać o pozostałych rolach zespołowych, ponieważ są one bardzo istotne, żeby zarządzać zespołem w satysfakcjonujący i produktywny sposób (M. Gellert, C. Nowak 2008, s. 22).

Podział ról w zespole

Podział ról w zespole udowadnia, że każdy z pracowników powinien być wybierany nie tylko poprzez sprawdzenie posiadanej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Bardzo istotne są cechy i predyspozycje osobowościowe każdego z członków. Przez brak właściwego zorganizowania obowiązków niemożliwe jest zrealizowanie danego zadania, a przez brak przyjaznej atmosfery niemożliwe jest znalezienie, sprawdzenie i wprowadzenie jakiegokolwiek usprawnienia (M. Belbin 2003, s. 40-41).

Charakterystyka koordynatora

Koordynator jest jedną z ról pełnionych w zespole, które zostały zdefiniowane przez M. Belbina. Umie on kierować zasobami ludzkimi i wykorzystywać w odpowiedni sposób. Koordynator porządkuje cele w projekcie i nadaje im pierwszeństwo. Potrafi on słuchać przedstawianych mu uwag, a przekazanymi informacjami posługuje się głównie podczas procesu motywowania innych. Koordynator często jest postrzegany jako zręczny manipulator (M. Belbin 2003, s. 94-95).

Cechy koordynatora

Do głównych cech koordynatora należy (M. Gellert, C. Nowak 2008):

  • efektywne wykorzystanie zasobów zespołu;
  • uważne słuchanie;
  • dążenie do celu;
  • entuzjazm;
  • pewność siebie;
  • opanowanie;
  • ufność.

Słabości dopuszczalne koordynatora

Do potencjalnych słabości koordynatora należy (M. Belbin 2003, s. 38):

  • częsty brak ambicji;
  • czasowe lenistwo;
  • dominacja w zespole;
  • postrzeganie go jako manipulatora.

Słabości niedopuszczalne koordynatora

Jedną z najczęściej wymienianych słabości koordynatora, z którą można się spotkać, a zdecydowanie jest niedopuszczalna i może zarówno zaszkodzić jednostce, jak i całemu zespołowi, jest przekonanie koordynatora, że to jemu należą się wszelkie pochwały za pracę i wysiłek całego zespołu (M. Belbin 2003, s. 77).

Zadania koordynatora

Koordynator należy do jednej z ról, która jest ukierunkowana na ludzi. Jego rola podczas rozwoju zespołu i realizacji zadań jest ściśle określona. Do jego najważniejszych zadań należy (A. Trompenaars, C. Hampoler Turner 2005, s. 116-117):

  • budowanie zespołu;
  • mobilizowanie i motywowanie zespołu;
  • organizacja pracy;
  • nadzorowanie pracy.

Bibliografia

Autor: Magdalena Węglarz