Komisja przetargowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Linia 34: Linia 34:
* Melon M. (2007)., ''Zasady powolywania i funkcjonowania. Komisja przetargowa'', nr.5, s. 52
* Melon M. (2007)., ''Zasady powolywania i funkcjonowania. Komisja przetargowa'', nr.5, s. 52
* Wysocka B. (2022)., [https://www.biznes-polska.pl/files/184/174/72_6_komisja_przeta.pdf ''Prawo Zamówień Publicznych''], nr. 2, s.27-30
* Wysocka B. (2022)., [https://www.biznes-polska.pl/files/184/174/72_6_komisja_przeta.pdf ''Prawo Zamówień Publicznych''], nr. 2, s.27-30
{{law}}
[[Kategoria:Administracja publiczna]]
{{a|Yuliia Ivanitska}}

Wersja z 17:47, 27 gru 2022

Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego, powoływanym do oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert, oraz do dokonywania innych, powierzonych przez kierownika zamawiającego, czynności w postępowaniu lub związanych z przygotowaniem postępowania. Komisja przetargowa w szczególności przedstawia kierownikowi zamawiającego wyniki oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert oraz propozycję wyboru najkorzystniejszej oferty albo unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia” (ustawa o prawo zamówień publicznych, 2019, s. 43).

Kierownik zamawiający

Kierownik zamawiający to „osoba lub organ, który zgodnie z obowiązującymi przepisami, statutem lub umową, jest uprawniony do zarządzania zamawiającym, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez zamawiającego” (ustawa o prawo zamówień publicznych 2019, s.8). Osoba ta jest odpowiedzialna za przygotowanie i przeprowadzenia postępowania o udzielenia zamówienia publicznego w sposób prawidłowy i zgodny z zasadami prawa zamówień publicznych (B. Wysocka, 2022, s.27). Do zadań kierownika zamawiającego należy między innymi powołanie komisji przetargowej. Także on wyznacza skład, organizację, tryb działania oraz zakres kompetencji członków komisji przetargowej w celu zapewnienia efektywności jej pracy, indywidualnej odpowiedzialności jej członków za prowadzone czynności oraz przejrzystości jej działań (ustawa o prawo zamówień publicznych 2019, s. 43).

Skład komisji przetargowej

Komisja przetargowa składa się co najmniej z trzech osób (H. Kaczorowska 2013, s.109):

  • Przewodniczący komisje -osoba ta zajmuję się kierowaniem pracy komisji i nadzorowaniem przebiegu postępowania. Odpowiedzialny też jest za reprezentowanie komisji, wyznaczenie terminu i miejsca prowadzenia posiedzeń komisji, odbieranie oświadczeń, nadzorowanie prowadzenia dokumentacji, udostępnienie dokumentów do wglądu, przyjmowanie informacji o podpisaniu umów, informowanie o problemach , wyznaczenie zadań poszczególnym członkom komisji;
  • Sekretarz- odpowiedzialny jest za obsługę techniczno-organizacyjną komisji. Także sekretarz komisji przetargowej jest odpowiedzialny za udostępnienie SIWZ, przygotowanie projektów pism, sporządzenie protokołów, wysyłanie zaproszeń, powiadomienie członków o miejscu i terminu posiedzenia komisji, kompletowanie i dostarczenie dokumentacji , prowadzenie korespondencji komisji;
  • Członkowie komisji;

Powołanie komisji przetargowej

Według ustawy Prawo Zamówień Publicznych komisja przetargowa może być powołana w takich sytuacjach (ustawa o prawo zamówień publicznych, s. 42) :

  1. „Jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza progi unijne, kierownik zamawiającego powołuje komisję do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, zwaną dalej „komisją przetargową”;
  2. „Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, kierownik zamawiającego może powołać komisję przetargową”
  3. „Komisja przetargowa może mieć charakter stały lub być powoływana do przygotowania i przeprowadzenia określonych postępowań.„

Zadania komisji przetargowej

Do zadań członków komisji przetargowej możemy zaliczyć między innymi takie działania jak (B. Wysocka, 2022, s.30):

  • „Propozycja wyboru trybu udzielenia zamówienia publicznego;
  • Projekt specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zaproszenia do udziału w postępowaniu, zaproszenia do składania ofert albo zapytania o cenę;
  • Propozycje wykluczenia wykonawcy;
  • Propozycje odrzucenia oferty;
  • Propozycje wyboru najkorzystniejszej oferty;
  • Przygotowanie wniosku o unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego”.

Rola biegłych

Biegły to osoba, która pełni rolę konsultanta w przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania. Najczęściej w sytuacjach wymagających posiadania specjalistycznej wiedzy z określonej dziedziny, np. z zakresu informatyki lub architektury, biegły pod rygorem odpowiedzialności karnej składa pisemny wniosek, aby nie zachodziły okoliczności wykluczające jego udział w procesie. Kierownik zamawiającego ma prawo powołać biegłych, jeżeli do wykonania określonych czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wymagana jest wiedza specjalistyczna. Kierownik podmiotu zamawiającego ma prawo powołać ekspertów z własnej inicjatywy lub na wniosek komisji przetargowej. Ustawa nie zawiera szczegółowych przepisów dotyczących roli i statusu biegłych w przygotowaniu i prowadzeniu spraw. Biegły zostaje zawieszony w pracy w komisji na takich samych zasadach jak członkowie komisji, on nie jest członkiem komisji, ale może brać udział w pracach komisji z głosem doradczym. Biegły przygotowuje konkluzję z przeprowadzonych czynności. Wynik badania dołącza się do protokołu posiedzenia komisji. Ekspertyzy udostępniane są po wybraniu najkorzystniejszej oferty lub odwołaniu postępowania. Biegły może zostać przedstawiony komisji przetargowej i może udzielić swoich informacji bez bycia włączonym do komisji w ramach wykonywania swoich obowiązków w ramach swoich funkcji i funkcji powierzonych mu przez kierownika zamawiającego (A. Łukaszewicz 2022, s.19-20)

Bibliografia

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.

Autor: Yuliia Ivanitska