Kolportaż: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
'''Kolportaż''' (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) – to inaczej '''dystrybucja, ewentualnie pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami, punktami sprzedaży''' . Kolportaż, czy też kolportowanie – to rozprowadzanie wśród potencjalnych odbiorców prasy, książek, ulotek, gadżetów firmowych, a nawet muzyki . Znaczenie kolportażu odnosi się zatem nie tylko do sprzedaży prasy, książek, ale również i reklam. Samo słowo "kolportaż" jest zatem bardzo ogólne i posiada wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim  w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Generalnie – jest to zatem pośrednictwo pomiędzy wydawcą dzieła a jego sprzedawcą. Kolportaż można podzielić na adresowy i bezadresowy .  
'''Kolportaż''' (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) – to inaczej '''dystrybucja, ewentualnie pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami, punktami sprzedaży''' (Słownik SJP 2022). Kolportaż, czy też kolportowanie – to rozprowadzanie wśród potencjalnych odbiorców prasy, książek, ulotek, gadżetów firmowych, a nawet muzyki (''Kolportaż co to...'' 2022). Znaczenie kolportażu odnosi się zatem nie tylko do sprzedaży prasy, książek, ale również i reklam. Samo słowo "kolportaż" jest zatem bardzo ogólne i posiada wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim  w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Generalnie – jest to zatem pośrednictwo pomiędzy wydawcą dzieła a jego sprzedawcą. Kolportaż można podzielić na adresowy i bezadresowy (''Co to jest kolportaż? Znaczenie...'' 2022).  
W kontekście definicji kolportażu podkreślić należy, że słowo kolporter definiowane jest jako zawód, który polega na pracy przy dystrybuowaniu różnorodnych materiałów, w tym przede wszystkim materiałów drukowanych. Kolporter zajmuje się kolportowaniem, a zatem dostarczaniem gazet, ewentualnie innych materiałów w ściśle określone miejsca.
W kontekście definicji kolportażu podkreślić należy, że słowo kolporter definiowane jest jako zawód, który polega na pracy przy dystrybuowaniu różnorodnych materiałów, w tym przede wszystkim materiałów drukowanych. Kolporter zajmuje się kolportowaniem, a zatem dostarczaniem gazet, ewentualnie innych materiałów w ściśle określone miejsca (Słownik SJP 2022).


==Historia pojęcia==
==Historia pojęcia==
W historii, termin kolporter stosowało się względem drobnych sprzedawców, dostarczających towary do domostw i targowisk. Zaznaczyć trzeba, że działalność kolporterską już w średniowieczu rozpoczęli drobni sprzedawcy, którzy przez wieki wędrowali po Europie po kolejnych targach oraz domostwach w odwiedzanych przez siebie miejscowościach oferując potencjalnym klientom towary, które nosili ze sobą. Z języka francuskiego słowo porter oznacza „nosić” towary zawieszone na  szyi (w języku francuskim słowo col oznacza „szyja”) .  
W historii, termin kolporter stosowało się względem drobnych sprzedawców, dostarczających towary do domostw i targowisk. Zaznaczyć trzeba, że działalność kolporterską już w średniowieczu rozpoczęli drobni sprzedawcy, którzy przez wieki wędrowali po Europie po kolejnych targach oraz domostwach w odwiedzanych przez siebie miejscowościach oferując potencjalnym klientom towary, które nosili ze sobą. Z języka francuskiego słowo porter oznacza „nosić” towary zawieszone na  szyi (w języku francuskim słowo col oznacza „szyja”) (''Kolportaż'' 2022).  
Jak już podkreślono, współcześnie o kolportażu mówi się przede wszystkim w kontekście różnorodnych periodyków, ale i również utworów muzycznych, ewentualnie programów komputerowych, zapisanych bądź to na nośnikach magnetycznych, ewentualnie płytach CD, a także DVD. Zaznaczyć trzeba, że w przypadku tradycyjnych, papierowych wydawnictw koszt związany z kolportażem ma na ogół największy udział w końcowej cenie określonego produktu. Mając na uwadze kolportaż mowa również (o czym już wspominano) o tzw. drukach o charakterze bezadresowym, w tym przede wszystkim różnorodnych materiałów reklamowych: informacyjnych, ewentualnie komercyjnych, jak: ulotki, czy też gazety reklamowe. Najczęstszym miejscem realizacji kolportażu bezpośredniego są w głównej mierze ruchliwe ulice współczesnych miast .
Jak już podkreślono, współcześnie o kolportażu mówi się przede wszystkim w kontekście różnorodnych periodyków, ale i również utworów muzycznych, ewentualnie programów komputerowych, zapisanych bądź to na nośnikach magnetycznych, ewentualnie płytach CD, a także DVD. Zaznaczyć trzeba, że w przypadku tradycyjnych, papierowych wydawnictw koszt związany z kolportażem ma na ogół największy udział w końcowej cenie określonego produktu. Mając na uwadze kolportaż mowa również (o czym już wspominano) o tzw. drukach o charakterze bezadresowym, w tym przede wszystkim różnorodnych materiałów reklamowych: informacyjnych, ewentualnie komercyjnych, jak: ulotki, czy też gazety reklamowe. Najczęstszym miejscem realizacji kolportażu bezpośredniego są w głównej mierze ruchliwe ulice współczesnych miast (Słownik SJP 2022).


==Rodzaje kolportażu==
==Rodzaje kolportażu==
Kolportaż bezpośredni umożliwia bezpośrednie dotarcie do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów w stosunkowo krótkim czasie. Poza kolportażem ulotek wśród przypadkowych przechodniów na ulicach miast, czy też w galeriach handlowych, kolportaż przeprowadza się także bezpośrednio do domów mieszkańców wskazanego obszaru określonego miasta. Kolporter wrzuca wtedy materiały reklamowe do skrzynek pocztowych. Prezentuje się również potencjalnym klientom oferty przedsiębiorstwa, na zlecenie którego dany kolporter prowadzi działania marketingowe .
Kolportaż bezpośredni umożliwia bezpośrednie dotarcie do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów w stosunkowo krótkim czasie. Poza kolportażem ulotek wśród przypadkowych przechodniów na ulicach miast, czy też w galeriach handlowych, kolportaż przeprowadza się także bezpośrednio do domów mieszkańców wskazanego obszaru określonego miasta. Kolporter wrzuca wtedy materiały reklamowe do skrzynek pocztowych. Prezentuje się również potencjalnym klientom oferty przedsiębiorstwa, na zlecenie którego dany kolporter prowadzi działania marketingowe (''Co to jest kolportaż ulotek? Różne...'' 2018).
Kolportaż ulotek o charakterze reklamowym podzielić można zatem na poszczególne podkategorie, które uzależnione są w głównej mierze od celu, ewentualnie miejsca oraz formy dystrybucji. Do form tego rodzaju kolportażu zaliczyć należy przede wszystkim :
Kolportaż ulotek o charakterze reklamowym podzielić można zatem na poszczególne podkategorie, które uzależnione są w głównej mierze od celu, ewentualnie miejsca oraz formy dystrybucji. Do form tego rodzaju kolportażu zaliczyć należy przede wszystkim (''Co to jest kolportaż? Znaczenie...'' 2022):
* Kolportaż pod określony, konkretny adres (dystrybucja o charakterze adresowym),
* Kolportaż pod określony, konkretny adres (dystrybucja o charakterze adresowym),
* Kolportaż do rąk przypadkowo napotkanych przechodniów,
* Kolportaż do rąk przypadkowo napotkanych przechodniów,

Wersja z 17:17, 27 kwi 2022

Kolportaż (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) – to inaczej dystrybucja, ewentualnie pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami, punktami sprzedaży (Słownik SJP 2022). Kolportaż, czy też kolportowanie – to rozprowadzanie wśród potencjalnych odbiorców prasy, książek, ulotek, gadżetów firmowych, a nawet muzyki (Kolportaż co to... 2022). Znaczenie kolportażu odnosi się zatem nie tylko do sprzedaży prasy, książek, ale również i reklam. Samo słowo "kolportaż" jest zatem bardzo ogólne i posiada wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Generalnie – jest to zatem pośrednictwo pomiędzy wydawcą dzieła a jego sprzedawcą. Kolportaż można podzielić na adresowy i bezadresowy (Co to jest kolportaż? Znaczenie... 2022). W kontekście definicji kolportażu podkreślić należy, że słowo kolporter definiowane jest jako zawód, który polega na pracy przy dystrybuowaniu różnorodnych materiałów, w tym przede wszystkim materiałów drukowanych. Kolporter zajmuje się kolportowaniem, a zatem dostarczaniem gazet, ewentualnie innych materiałów w ściśle określone miejsca (Słownik SJP 2022).

Historia pojęcia

W historii, termin kolporter stosowało się względem drobnych sprzedawców, dostarczających towary do domostw i targowisk. Zaznaczyć trzeba, że działalność kolporterską już w średniowieczu rozpoczęli drobni sprzedawcy, którzy przez wieki wędrowali po Europie po kolejnych targach oraz domostwach w odwiedzanych przez siebie miejscowościach oferując potencjalnym klientom towary, które nosili ze sobą. Z języka francuskiego słowo porter oznacza „nosić” towary zawieszone na szyi (w języku francuskim słowo col oznacza „szyja”) (Kolportaż 2022). Jak już podkreślono, współcześnie o kolportażu mówi się przede wszystkim w kontekście różnorodnych periodyków, ale i również utworów muzycznych, ewentualnie programów komputerowych, zapisanych bądź to na nośnikach magnetycznych, ewentualnie płytach CD, a także DVD. Zaznaczyć trzeba, że w przypadku tradycyjnych, papierowych wydawnictw koszt związany z kolportażem ma na ogół największy udział w końcowej cenie określonego produktu. Mając na uwadze kolportaż mowa również (o czym już wspominano) o tzw. drukach o charakterze bezadresowym, w tym przede wszystkim różnorodnych materiałów reklamowych: informacyjnych, ewentualnie komercyjnych, jak: ulotki, czy też gazety reklamowe. Najczęstszym miejscem realizacji kolportażu bezpośredniego są w głównej mierze ruchliwe ulice współczesnych miast (Słownik SJP 2022).

Rodzaje kolportażu

Kolportaż bezpośredni umożliwia bezpośrednie dotarcie do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów w stosunkowo krótkim czasie. Poza kolportażem ulotek wśród przypadkowych przechodniów na ulicach miast, czy też w galeriach handlowych, kolportaż przeprowadza się także bezpośrednio do domów mieszkańców wskazanego obszaru określonego miasta. Kolporter wrzuca wtedy materiały reklamowe do skrzynek pocztowych. Prezentuje się również potencjalnym klientom oferty przedsiębiorstwa, na zlecenie którego dany kolporter prowadzi działania marketingowe (Co to jest kolportaż ulotek? Różne... 2018). Kolportaż ulotek o charakterze reklamowym podzielić można zatem na poszczególne podkategorie, które uzależnione są w głównej mierze od celu, ewentualnie miejsca oraz formy dystrybucji. Do form tego rodzaju kolportażu zaliczyć należy przede wszystkim (Co to jest kolportaż? Znaczenie... 2022):

  • Kolportaż pod określony, konkretny adres (dystrybucja o charakterze adresowym),
  • Kolportaż do rąk przypadkowo napotkanych przechodniów,
  • Kolportaż do skrzynek pocztowych wskazanego obszaru określonego miasta,
  • Kolportaż do punktów usługowych
  • Kolportaż różnorodnych plakatów (dotyczy to m.in. rozklejania plakatów, także w formie zrywek),
  • Kolportaż do rozmieszczonych uprzednio stojaków na ulotki (są to przede wszystkim broszury o charakterze informacyjnym).

Reasumując podkreślić należy, że słowo kolportaż jest określeniem ogólnym, jednocześnie posiadających wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Sumując kwestie definicyjne zaznaczyć można, że kolportaż można określić jako pośrednictwo pomiędzy wydawcą określonego dzieła a jego sprzedawcą.

Bibliografia

Autor: Oliwia Durek