Instytucja zarządzająca: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
'''Instytucja zarządzająca''' - (ang. ''Managing authority''), jest to '''minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego''' (w przypadku krajowych programów operacyjnych i w przypadku programów EWT) lub '''zarząd województwa''' (w przypadku regionalnych programów operacyjnych), który jest odpowiedzialny za realizację [[program operacyjny|programu operacyjnego]] lub za nadzorowanie wykorzystania środków pochodzących z Budżetu [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]].  
'''Instytucja zarządzająca''' - (ang. ''Managing authority''), jest to minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego (w przypadku krajowych programów operacyjnych i w przypadku programów EWT) lub zarząd województwa (w przypadku regionalnych programów operacyjnych), który jest odpowiedzialny za realizację [[program operacyjny|programu operacyjnego]] lub za nadzorowanie wykorzystania środków pochodzących z Budżetu [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]].  


Środki to pochodzą głównie z [[EFRR|Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego]], [[EFS|Europejskiego Funduszu Społecznego]] i [[Europejski Fundusz Spójności|Funduszu Spójności]].  
Środki to pochodzą głównie z [[EFRR|Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego]], [[EFS|Europejskiego Funduszu Społecznego]] i [[Europejski Fundusz Spójności|Funduszu Spójności]].  
Linia 22: Linia 22:
* nakładanie korekt finansowych,
* nakładanie korekt finansowych,
* odzyskiwanie kwot, które podlegają zwrotowi.  
* odzyskiwanie kwot, które podlegają zwrotowi.  
==Wkład finansowy==
Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy dl instrumentów finansowych takich jak: 
==Powierzanie zadań==
Instytucja zarządzająca może powierzyć zadania instytucji pośredniczącej.  Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań lub zlecenie usług związanych z realizacją programu operacyjnego nie zwalnia z odpowiedzialności za ich realizację instytucji zarządzającej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych 2014, s. 7):
Instytucja pośrednicząca może powierzyć zadania instytucji wdrażającej, pod warunkiem, że instytucja zarządzająca wyrazi zgodę. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań instytucji wdrażającej, nie zwalnia z odpowiedzialności za realizację danych zadań instytucji pośredniczącej.  Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych 2014, s. 7):


==Bibliografia==
==Bibliografia==

Wersja z 13:11, 15 kwi 2022

Instytucja zarządzająca - (ang. Managing authority), jest to minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego (w przypadku krajowych programów operacyjnych i w przypadku programów EWT) lub zarząd województwa (w przypadku regionalnych programów operacyjnych), który jest odpowiedzialny za realizację programu operacyjnego lub za nadzorowanie wykorzystania środków pochodzących z Budżetu Unii Europejskiej.

Środki to pochodzą głównie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności.

W Polsce rolę Instytucji zarządzającej, jeśli chodzi o środki pochodzące z Funduszu Spójności pełni minister odpowiadający za zagadnienia związane z rozwojem regionalnym, natomiast przy programach operacyjnych, funkcję ta pełni minister odpowiadający za dany sektor.

Rozporządzenie Rady Unii Europejskiej z dnia 14 lipca 2004 roku ustanawia ogólne zasady dotyczące gospodarowania i realizowania środków pochodzących z wyżej wymienionych funduszy, a także określa rolę Instytucji zarządzającej. Regulacje dotyczące Instytucji zarządzającej pochodzą również z Podstaw Wsparcia Wspólnoty.

Zadania instytucji zarządzającej

Do zadań instytucji zarządzającej należy (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych 2014, s. 10):

  • wybór projektów do dofinansowania,
  • spełnianie funkcji instytucji certyfikującej,
  • przeprowadzanie kontroli zrealizowania programu operacyjnego,
  • kontrolowanie aktualności, poprawności i dokładności danych, które pomagają w monitorowaniu realizacji programu operacyjnego,
  • kontrolowanie postępów wykonania programu operacyjnego,
  • ewaluacja programu operacyjnego,
  • promocja programu operacyjnego i zapewnianie informacji o nim,
  • sporządzenie propozycji kryteriów wyboru projektów, spełniających warunki określone rozporządzeniu ogólnym,
  • podpisywanie umów o dofinansowanie projektu z wnioskodawcami i podejmowanie decyzji o dofinansowaniu danego projektu,
  • zlecanie płatności i wypłaty współfinansowania krajowego z budżetu państwa,
  • nakładanie korekt finansowych,
  • odzyskiwanie kwot, które podlegają zwrotowi.

Wkład finansowy

Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy dl instrumentów finansowych takich jak:

Powierzanie zadań

Instytucja zarządzająca może powierzyć zadania instytucji pośredniczącej. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań lub zlecenie usług związanych z realizacją programu operacyjnego nie zwalnia z odpowiedzialności za ich realizację instytucji zarządzającej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych 2014, s. 7):

Instytucja pośrednicząca może powierzyć zadania instytucji wdrażającej, pod warunkiem, że instytucja zarządzająca wyrazi zgodę. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań instytucji wdrażającej, nie zwalnia z odpowiedzialności za realizację danych zadań instytucji pośredniczącej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych 2014, s. 7):

Bibliografia

Autor: Piotr Urbański, Magdalena Węglarz

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.