Informatyka w zarządzaniu

Z Encyklopedia Zarządzania

Informatyka w zarządzaniu związana jest z wdrożeniem zróżnicowanych systemów w ramach technologii narzędzi informatycznych, które pozwalają na wspomaganie prawidłowej realizacji zróżnicowanych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Geneza powstania systemów informatycznych w obszarze zarządzania Jak wskazuje J. Jaworski, geneza wdrożenia informatyki w obszar zarządzania obejmuje (J. Jaworski 2009, s. 23-39):

  1. Lata 50. XX wieku- stworzenie pierwszego oprogramowania określanego jako systemy transakcyjne(ST), przeznaczonego do automatyzacji przy pomocy oprogramowania nieskomplikowanych obliczeń z zakresu wewnętrznych transakcji gospodarczych realizowanych w przedsiębiorstwie,
  2. Lata 60. XX wieku- stworzenie systemów o charakterze informacyjno-decyzyjnym (SID), pozwalających na zapewnienie dostępności informacyjnej w działach zarządzających przedsiębiorstwem,
  3. Przełom lat 60. i 70. XX wieku- wdrożenie systemów automatyzacji biura (SAB), scentralizowanych wokół obiegu dokumentacji oraz informacji niezbędnych dla pracowników biurowych,
  4. Lata 70. XX wieku- wdrożenie systemów wspomagających (SWD), zapewniającego wsparcie decyzyjne, a także organizację przetwarzania oraz późniejszej prezentacji dostępnych danych,
  5. Początek lat 80. XX wieku- wykształcenie się systemów ekspertowych funkcjonujących również obecnie, obejmujących scentralizowane bazy wiedzy oraz danych, mechanizmy wnioskowania, sektory dialogu oraz objaśnień, a także czerpania informacji,
  6. Druga połowa lat 80. XX wieku- implementacja systemów wspomagania kierownictwa (SWK), zapewniających kontrolę organizacyjną oraz wykrywanie obszarów problemowych w zakresie przedsiębiorstwa,
  7. Lata 90. XX wieku- stworzenie systemów klasy MRP, skoncentrowanych na usprawnienia funkcjonowania stref produkcyjnych w przedsiębiorstwie, a także najpopularniejszych obecnie systemów ERP, rozszerzonych o wspomaganie operacji księgowych, przepływów finansowych, działów HR oraz koordynację wszystkich elementów struktury przedsiębiorstwa.

Zasady wdrożenia technologii informatycznej w przedsiębiorstwie

Prawidłowe wdrożenie systemu informatycznego w obszarze działalności zarządczej przedsiębiorstwa związane jest z (P. Fajfer 2011, s. 76-77):

  • zdefiniowaniem zakresu funkcjonowania systemu informatycznego, związanego z wyrażeniem etapowych działań podejmowanych w ramach implementacji, a także wskazaniem celowości wdrożenia systemu informatycznego w strukturę przedsiębiorstwa oraz określeniem poziomu dysponowanych zasobów ludzkich i pieniężnych,
  • określeniem czasu przeznaczonego na wdrożenie systemu informatycznego, co związane jest z odgórnym założeniem dat zakończenia realizacji przedsięwzięcia,
  • określeniem poziomu budżetowego przeznaczonego na projekt, co wiąże się ze
  • wskazaniem niezbędnego poziomu nakładów pieniężnych przeznaczonych na implementowane wyposażenie techniczne, a także licencje, szkolenia czy utrzymanie prawidłowego funkcjonowania infrastruktury,
  • wskazaniem zasobów ludzkich związanych z utrzymaniem niezawodności funkcjonowania systemów informatycznych,
  • określeniem zasad zarządzania zmianami, co jest związane z wymagalnością rozważenia modyfikacji zachodzących w trakcie funkcjonowania wdrożonych systemów informatycznych oraz elastycznego dostosowania do zachodzących przeobrażeń

Obszary wdrożenia systemów informatycznych

Zastosowanie narzędzi informatycznych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw charakteryzuje się zróżnicowaniem wykorzystania. W związku z tym może znaleźć zastosowanie w każdym obszarze przedsiębiorstwa. Do najpopularniejszych kierunków wykorzystania systemów informatycznych należy zaliczyć (W. Wornalkiewicz 2020, s. 12;15):

  • Działy finansów oraz księgowości,
  • Gospodarkę materiałową,
  • Dystrybucję
  • Planowanie procesów produkcyjnych,
  • Marketing,
  • Zaopatrzenie,
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi

Zalety wdrożenia systemów informatycznych

Do głównych zalet wdrożenia systemów informatycznych należy zaliczyć (Z.J. Klonowski 2004, s.146-147, B. Barbachowska 2019, s. 85):

  • uzyskanie bieżącej oraz dokładnej wiedzy o stanie poszczególnych procesów w przedsiębiorstwie,
  • możliwość natychmiastowej reakcji na występujące braki lub błędy zachodzące w realizacji procesów,
  • zarządzanie poziomem zapasów,
  • zwiększenie efektywności poziomu obsługi klienta,
  • maksymalizacja wydajności pracy pracowników,
  • maksymalizacja zysków przedsiębiorstwa,
  • zwiększenie płynności przepływu informacji w przedsiębiorstwie,
  • usprawnienie realizacji procesów wewnętrznych,
  • wystandaryzowanie działań realizowanych w każdym dziale przedsiębiorstwa,
  • wspomaganie szacunków finansowych,
  • stworzenie możliwości prognozowania.

Bibliografia

  • Barbachowska B. (2019), Wykorzystanie narzędzi informatycznych w zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami, Journal of Modern Science, t. 1(40)
  • Bartoszewicz A. (red.) (2011)[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XII-1.pdf] Informatyka w Zarządzaniu- Szanse i Zagrożenia, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Garwolin, t. XII