Informatyka w zarządzaniu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Informatyka w zarządzaniu''' związana jest z wdrożeniem zróżnicowanych systemów w ramach technologii narzędzi informatycznych, które pozwalają na wspomaganie prawidłowej realizacji zróżnicowanych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
|list1=
'''Geneza powstania systemów informatycznych w obszarze zarządzania'''
<ul>
Jak wskazuje J. Jaworski, geneza wdrożenia informatyki w obszar zarządzania obejmuje (J. Jaworski 2009, s. 23-39):
<li>[[Zarządczy aspekt informacji]]</li>
# Lata 50. XX wieku- stworzenie pierwszego oprogramowania określanego jako systemy transakcyjne('''ST'''), przeznaczonego do automatyzacji przy pomocy oprogramowania nieskomplikowanych obliczeń z zakresu wewnętrznych transakcji gospodarczych realizowanych w przedsiębiorstwie,
<li>[[Wpływ technologii informatycznych na zarządzanie wiedzą]]</li>
# Lata 60. XX wieku- stworzenie systemów o charakterze informacyjno-decyzyjnym ('''SID'''), pozwalających na zapewnienie dostępności informacyjnej w działach zarządzających przedsiębiorstwem, 
<li>[[Struktura informatycznego systemu zarządzania strategicznego]]</li>
# Przełom lat 60. i 70. XX wieku- wdrożenie systemów automatyzacji biura ('''SAB'''), scentralizowanych wokół obiegu dokumentacji oraz informacji niezbędnych dla pracowników biurowych, 
<li>[[System ERP]]</li>
# Lata 70. XX wieku- wdrożenie systemów wspomagających ('''SWD'''), zapewniającego wsparcie decyzyjne, a także organizację przetwarzania oraz późniejszej prezentacji dostępnych danych, 
<li>[[Technologia informatyczna]]</li>
# Początek lat 80. XX wieku- wykształcenie się systemów ekspertowych funkcjonujących również obecnie, obejmujących scentralizowane bazy wiedzy oraz danych, mechanizmy wnioskowania, sektory dialogu oraz objaśnień, a także czerpania informacji
<li>[[Model House of Total Quality]]</li>
# Druga połowa lat 80. XX wieku- implementacja systemów wspomagania kierownictwa ('''SWK'''), zapewniających kontrolę organizacyjną oraz wykrywanie obszarów problemowych w zakresie przedsiębiorstwa, 
<li>[[Funkcje zarządzania wiedzą]]</li>
# Lata 90. XX wieku- stworzenie systemów klasy '''MRP''', skoncentrowanych na usprawnienia funkcjonowania stref produkcyjnych w przedsiębiorstwie, a także najpopularniejszych obecnie systemów '''ERP''', rozszerzonych o wspomaganie operacji księgowych, przepływów finansowych, działów HR oraz koordynację wszystkich elementów struktury przedsiębiorstwa.
<li>[[Nagroda im. Malcolma Baldridge'a]]</li>
 
<li>[[Informatyczne wspomaganie zarządzania wiedzą]]</li>
== Zasady wdrożenia technologii informatycznej w przedsiębiorstwie  ==
</ul>
Prawidłowe wdrożenie systemu informatycznego w obszarze działalności zarządczej przedsiębiorstwa związane jest z (P. Fajfer 2011, s. 76-77):
}}
* '''zdefiniowaniem zakresu funkcjonowania systemu informatycznego''', związanego z wyrażeniem etapowych działań podejmowanych w ramach implementacji, a także wskazaniem celowości wdrożenia systemu informatycznego w strukturę przedsiębiorstwa oraz określeniem poziomu dysponowanych zasobów ludzkich i pieniężnych,
* '''określeniem czasu przeznaczonego na wdrożenie systemu informatycznego''', co związane jest z odgórnym założeniem dat zakończenia realizacji przedsięwzięcia, 
* '''określeniem poziomu budżetowego przeznaczonego na projekt''', co wiąże się ze
* wskazaniem niezbędnego poziomu nakładów pieniężnych przeznaczonych na implementowane wyposażenie techniczne, a także licencje, szkolenia czy utrzymanie prawidłowego funkcjonowania infrastruktury, 
* '''wskazaniem zasobów ludzkich''' związanych z utrzymaniem niezawodności funkcjonowania systemów informatycznych, 
* '''określeniem zasad zarządzania zmianami''', co jest związane z wymagalnością rozważenia modyfikacji zachodzących w trakcie funkcjonowania wdrożonych systemów informatycznych oraz elastycznego dostosowania do zachodzących przeobrażeń
 
== Obszary wdrożenia systemów informatycznych  ==
Zastosowanie narzędzi informatycznych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw charakteryzuje się zróżnicowaniem wykorzystania. W związku z tym może znaleźć zastosowanie w każdym obszarze przedsiębiorstwa. Do najpopularniejszych kierunków wykorzystania systemów informatycznych należy zaliczyć (W. Wornalkiewicz 2020, s. 12;15):
* Działy finansów oraz księgowości,
* Gospodarkę materiałową,
* Dystrybucję
* Planowanie procesów produkcyjnych,
* Marketing,
* Zaopatrzenie,
* Zarządzanie zasobami ludzkimi
 
== Zalety wdrożenia systemów informatycznych ==
Do głównych zalet wdrożenia systemów informatycznych należy zaliczyć (Z.J. Klonowski 2004, s.146-147, B. Barbachowska 2019, s. 85):
* uzyskanie bieżącej oraz dokładnej wiedzy o stanie poszczególnych procesów w przedsiębiorstwie,
* możliwość natychmiastowej reakcji na występujące braki lub błędy zachodzące w realizacji procesów,
* zarządzanie poziomem zapasów,
* zwiększenie efektywności poziomu obsługi klienta,
* maksymalizacja wydajności pracy pracowników,
* maksymalizacja zysków przedsiębiorstwa,
* zwiększenie płynności przepływu informacji w przedsiębiorstwie,
* usprawnienie realizacji procesów wewnętrznych,
* wystandaryzowanie działań realizowanych w każdym dziale przedsiębiorstwa,
* wspomaganie szacunków finansowych,
* stworzenie możliwości prognozowania.
 
== Bibliografia ==
*Barbachowska B. (2019), ''Wykorzystanie narzędzi informatycznych w zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami,'' Journal of Modern Science, t. 1(40)
*Bartoszewicz A. (red.) (2011)['''http://piz.san.edu.pl/docs/e-XII-1.pdf'''] ''Informatyka w Zarządzaniu- Szanse i Zagrożenia'', Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Garwolin, t. XII
 
 
 
 




'''[[Informatyka]] w zarządzaniu''' stanowi kluczowy instrument wykorzystywany w realizacji wszystkich [[Funkcje zarządzania|funkcji zarządzania]] oraz wspomagania [[Rodzaje procesów|procesów zarządzania]] w szerokim wymiarze.
Zagadnienia ściśle powiązane z wykorzystaniem systemów informatycznych w zarządzaniu obejmują m.in.:
* [[Cykl życia informatyki]]
* [[Etapy zastosowań komputerów]]
* [[Efekty wdrażania informatycznych systemów zarządzania]]
* [[Efektywność ekonomiczna systemów informatycznych]]
* [[Elastyczność systemu informacyjnego]]
* [[Informacyjny system rachunkowości]]
* [[Informatyczne narzędzia E-learningu]]
* [[Informatyczne systemy w łańcuchu wartości]]
* [[Kluczowe czynniki sukcesu wdrożenia systemu informatycznego]]
* [[Porównanie informatycznych systemów zarządzania]]
* [[Portal Business Intelligence]]
* [[Przyczyny wdrażania systemów informatycznych]]
* [[Sieć Business Intelligence]]
* [[Struktura informatycznego systemu zarządzania strategicznego]]
* [[System informacyjny negocjacji]]
* [[System SRM]]
* [[Wpływ technologii informatycznych na zarządzanie wiedzą]]
* [[Zarządzanie zmianą przy wdrażaniu systemów informatycznych]]


[[Kategoria:Zarządzanie informacjami]]
[[Kategoria:Zarządzanie informacjami]]

Wersja z 17:27, 12 kwi 2022

Informatyka w zarządzaniu związana jest z wdrożeniem zróżnicowanych systemów w ramach technologii narzędzi informatycznych, które pozwalają na wspomaganie prawidłowej realizacji zróżnicowanych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Geneza powstania systemów informatycznych w obszarze zarządzania Jak wskazuje J. Jaworski, geneza wdrożenia informatyki w obszar zarządzania obejmuje (J. Jaworski 2009, s. 23-39):

  1. Lata 50. XX wieku- stworzenie pierwszego oprogramowania określanego jako systemy transakcyjne(ST), przeznaczonego do automatyzacji przy pomocy oprogramowania nieskomplikowanych obliczeń z zakresu wewnętrznych transakcji gospodarczych realizowanych w przedsiębiorstwie,
  2. Lata 60. XX wieku- stworzenie systemów o charakterze informacyjno-decyzyjnym (SID), pozwalających na zapewnienie dostępności informacyjnej w działach zarządzających przedsiębiorstwem,
  3. Przełom lat 60. i 70. XX wieku- wdrożenie systemów automatyzacji biura (SAB), scentralizowanych wokół obiegu dokumentacji oraz informacji niezbędnych dla pracowników biurowych,
  4. Lata 70. XX wieku- wdrożenie systemów wspomagających (SWD), zapewniającego wsparcie decyzyjne, a także organizację przetwarzania oraz późniejszej prezentacji dostępnych danych,
  5. Początek lat 80. XX wieku- wykształcenie się systemów ekspertowych funkcjonujących również obecnie, obejmujących scentralizowane bazy wiedzy oraz danych, mechanizmy wnioskowania, sektory dialogu oraz objaśnień, a także czerpania informacji,
  6. Druga połowa lat 80. XX wieku- implementacja systemów wspomagania kierownictwa (SWK), zapewniających kontrolę organizacyjną oraz wykrywanie obszarów problemowych w zakresie przedsiębiorstwa,
  7. Lata 90. XX wieku- stworzenie systemów klasy MRP, skoncentrowanych na usprawnienia funkcjonowania stref produkcyjnych w przedsiębiorstwie, a także najpopularniejszych obecnie systemów ERP, rozszerzonych o wspomaganie operacji księgowych, przepływów finansowych, działów HR oraz koordynację wszystkich elementów struktury przedsiębiorstwa.

Zasady wdrożenia technologii informatycznej w przedsiębiorstwie

Prawidłowe wdrożenie systemu informatycznego w obszarze działalności zarządczej przedsiębiorstwa związane jest z (P. Fajfer 2011, s. 76-77):

  • zdefiniowaniem zakresu funkcjonowania systemu informatycznego, związanego z wyrażeniem etapowych działań podejmowanych w ramach implementacji, a także wskazaniem celowości wdrożenia systemu informatycznego w strukturę przedsiębiorstwa oraz określeniem poziomu dysponowanych zasobów ludzkich i pieniężnych,
  • określeniem czasu przeznaczonego na wdrożenie systemu informatycznego, co związane jest z odgórnym założeniem dat zakończenia realizacji przedsięwzięcia,
  • określeniem poziomu budżetowego przeznaczonego na projekt, co wiąże się ze
  • wskazaniem niezbędnego poziomu nakładów pieniężnych przeznaczonych na implementowane wyposażenie techniczne, a także licencje, szkolenia czy utrzymanie prawidłowego funkcjonowania infrastruktury,
  • wskazaniem zasobów ludzkich związanych z utrzymaniem niezawodności funkcjonowania systemów informatycznych,
  • określeniem zasad zarządzania zmianami, co jest związane z wymagalnością rozważenia modyfikacji zachodzących w trakcie funkcjonowania wdrożonych systemów informatycznych oraz elastycznego dostosowania do zachodzących przeobrażeń

Obszary wdrożenia systemów informatycznych

Zastosowanie narzędzi informatycznych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw charakteryzuje się zróżnicowaniem wykorzystania. W związku z tym może znaleźć zastosowanie w każdym obszarze przedsiębiorstwa. Do najpopularniejszych kierunków wykorzystania systemów informatycznych należy zaliczyć (W. Wornalkiewicz 2020, s. 12;15):

  • Działy finansów oraz księgowości,
  • Gospodarkę materiałową,
  • Dystrybucję
  • Planowanie procesów produkcyjnych,
  • Marketing,
  • Zaopatrzenie,
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi

Zalety wdrożenia systemów informatycznych

Do głównych zalet wdrożenia systemów informatycznych należy zaliczyć (Z.J. Klonowski 2004, s.146-147, B. Barbachowska 2019, s. 85):

  • uzyskanie bieżącej oraz dokładnej wiedzy o stanie poszczególnych procesów w przedsiębiorstwie,
  • możliwość natychmiastowej reakcji na występujące braki lub błędy zachodzące w realizacji procesów,
  • zarządzanie poziomem zapasów,
  • zwiększenie efektywności poziomu obsługi klienta,
  • maksymalizacja wydajności pracy pracowników,
  • maksymalizacja zysków przedsiębiorstwa,
  • zwiększenie płynności przepływu informacji w przedsiębiorstwie,
  • usprawnienie realizacji procesów wewnętrznych,
  • wystandaryzowanie działań realizowanych w każdym dziale przedsiębiorstwa,
  • wspomaganie szacunków finansowych,
  • stworzenie możliwości prognozowania.

Bibliografia

  • Barbachowska B. (2019), Wykorzystanie narzędzi informatycznych w zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami, Journal of Modern Science, t. 1(40)
  • Bartoszewicz A. (red.) (2011)[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XII-1.pdf] Informatyka w Zarządzaniu- Szanse i Zagrożenia, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Garwolin, t. XII