Gromadzenie informacji: Różnice pomiędzy wersjami

m (Infobox update)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{Infobox
+
{{infobox4
|Concept={{PAGENAME}}
+
|list1=
|list1=<ul>
+
<ul>
<li>[[Zarządzanie]]
+
<li>[[Dystrybucja informacji]]</li>
</ul>
+
<li>[[System informacji menedżerskiej]]</li>
|list2=<ul>
+
<li>[[Funkcje informacji]]</li>
<li>[[Informacja]]
+
<li>[[System obiegu informacji]]</li>
<li>[[Dane]]
+
<li>[[Użytkownik informacji]]</li>
</ul>
+
<li>[[Odbiorca informacji]]</li>
|list3=<ul>
+
<li>[[Tablica ogłoszeń]]</li>
<li>[[Badanie potrzeb informacyjnych]]
+
<li>[[Luka informacyjna]]</li>
<li>[[Skuteczność]]
+
<li>[[Informacja]]</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
}}
 
}}
'''Gromadzenie informacji''', rozumiane jest jako ciągły [[proces]] polegający na pozyskiwaniu adekwatnych [[informacja|informacji]], określaniu sposobów ich przechowywania (w postaci zdefiniowanych zapisów w bazach danych), utrzymywaniu informacji (zapewnienie integralności danych, bezpieczeństwa fizycznego dostępu do danych, itp.), aktualizacji informacji (zmiany w przechowywanych zbiorach informacji zapewniające aktualność reprezentowanych przez te zbiory zjawisk gospodarczych).
+
 
 +
W literaturze przedmiotu, jako '''informację''' najczęściej rozumie się każdą '''treść''' (dane), która przekazywana jest od nadawcy do odbiorcy. Informacje podlegają wielu procesom, takim jak rozpoznawanie, pamiętanie, przetwarzanie i przesyłanie informacji. Są to procesy, które zachodzą na wszystkich szczeblach organizacji świata materialnego – od istot myślących i wysoko zorganizowanych, aż po świat roślin i zwierząt.
 +
Jedną z podstawowych cech informacji jest jej '''zdolność do przenoszenia się w czasie i przestrzeni'''. Przenoszenie w czasie oznacza magazynowanie lub zapamiętywanie informacji, natomiast przenoszenie w przestrzeni to przekazywanie, przesyłanie lub komunikowanie. (Kruczek Z. & Walas B. 2010)
 +
'''Gromadzenie informacji''', rozumiane jest, jako ciągły [[proces]] polegający na pozyskiwaniu adekwatnych [[informacja|informacji]], określaniu sposobów ich przechowywania (w postaci zdefiniowanych zapisów w bazach danych), utrzymywaniu informacji (zapewnienie integralności danych, bezpieczeństwa fizycznego dostępu do danych, itp.), aktualizacji informacji (zmiany w przechowywanych zbiorach informacji zapewniające aktualność reprezentowanych przez te zbiory zjawisk gospodarczych).
 +
<google>t</google>
  
 
==Zastosowanie==
 
==Zastosowanie==
Linia 21: Linia 25:
  
 
Gromadzenie informacji nie może być procesem sporadycznym, okazjonalnym i wybiórczym. Musi się ono odbywać w sposób systematyczny i co najważniejsze uporządkowany według ściśle określonych reguł i zasad katalogowania - np. daty pozyskania informacji, daty umieszczenia jej w bazie, zakresu tematycznego, przedmiotu którego dotyczy. Szczególnie jest to ważne przy planowaniu zarówno bieżącej działalności przedsiębiorstwa jak i przy formułowaniu jej [[strategia|strategii]]. Każdy [[użytkownik]] systemu powinien znać zasady, jakie regulują proces gromadzenia informacji, aby w razie [[potrzeby]] mógł w szybki i bezproblemowy sposób odnaleźć niezbędne wiadomości.
 
Gromadzenie informacji nie może być procesem sporadycznym, okazjonalnym i wybiórczym. Musi się ono odbywać w sposób systematyczny i co najważniejsze uporządkowany według ściśle określonych reguł i zasad katalogowania - np. daty pozyskania informacji, daty umieszczenia jej w bazie, zakresu tematycznego, przedmiotu którego dotyczy. Szczególnie jest to ważne przy planowaniu zarówno bieżącej działalności przedsiębiorstwa jak i przy formułowaniu jej [[strategia|strategii]]. Każdy [[użytkownik]] systemu powinien znać zasady, jakie regulują proces gromadzenia informacji, aby w razie [[potrzeby]] mógł w szybki i bezproblemowy sposób odnaleźć niezbędne wiadomości.
<google>ban728t</google>
+
 
 
==Efekty gromadzenia informacji==
 
==Efekty gromadzenia informacji==
 +
Należy zwrócić uwagę, iż pozytywnych efektów gromadzenia informacji należy spodziewać się dopiero po długoczasowym procesie gromadzenia i przetwarzania informacji. Tylko taki proces może zapewnić rzetelne i prawdziwe dane, które są użyteczne dla przedsiębiorstwa.
 
[[Funkcja]] gromadzenia wiadomości odpowiada w bardzo dużej mierze za zdolność systemu informacyjnego do długofalowego magazynowania i składowania informacji. Wykonywanie tej funkcji jest możliwe dzięki dwu operacjom:
 
[[Funkcja]] gromadzenia wiadomości odpowiada w bardzo dużej mierze za zdolność systemu informacyjnego do długofalowego magazynowania i składowania informacji. Wykonywanie tej funkcji jest możliwe dzięki dwu operacjom:
 
* katalogowaniu- ściśle jest ono związane z klasyfikowaniem już zakodowanych informacji
 
* katalogowaniu- ściśle jest ono związane z klasyfikowaniem już zakodowanych informacji
Linia 28: Linia 33:
  
 
Informacje mogą być przechowywane i gromadzone w:
 
Informacje mogą być przechowywane i gromadzone w:
* komputerowych bazach danych
+
* komputerowych bazach danych – są to najczęściej dane cyfrowe przechowywane na dyskach twardych,
* archiwach i katalogach
+
* archiwach i katalogach,
* serwerach internetowych
+
* serwerach internetowych,
* bankach danych
+
* bankach danych – uporządkowany i udostępniony w Internecie zbiór informacji,
* na urządzeniach pamięci masowej
+
* na urządzeniach pamięci masowej,
* na dyskach twardych komputerów
+
* na dyskach twardych komputerów,
 
* na dyskach optycznych- CD-ROM, CR-RW, CD-R,
 
* na dyskach optycznych- CD-ROM, CR-RW, CD-R,
* bibliotekach internetowych
+
* bibliotekach internetowych – inaczej zwanych cyfrowymi,
* intranecie
+
* intranecie,
* extranecie
+
* extranecie,
* repozytoria dokumentów- [[system zarządzania]] dokumentami DMS
+
* repozytoria dokumentów- [[system zarządzania]] dokumentami DMS.
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
* Martyniak Z., ''[[Zarządzanie]] informacją i [[komunikacja]]- zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych'', Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000
+
* Benbasat, I., Goldstein, D. K., & Mead, M. (1987), ''[http://www.jstor.org/stable/248684?seq=1#page_scan_tab_contents The case research strategy in studies of information systems.]'' MIS quarterly, Vol. 11 Nr es. 369-386
* Kwieciński M., ''[[Wywiad gospodarczy]] w zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Kraków 1999 rok
+
* Borowiecki R. & Kwieciński M. (2001), ''Zarządzanie zasobami informacyjnymi w przedsiębiorstwie. Ku- przedsiębiorstwu przyszłości'', Wydawnictwo Naukowo- techniczne, Warszawa
* Borowiecki R., Kwieciński M., ''Zarządzanie zasobami informacyjnymi w przedsiębiorstwie. Ku- przedsiębiorstwu przyszłości'', Wydawnictwo Naukowo- techniczne, Warszawa 2001
+
* Kalnius, R., & Eidukas, D. (2009), ''[http://www.eejournal.ktu.lt/index.php/elt/article/view/10217 Probability Model Quality of Informations Systems. Elektronika ir Elektrotechnika]'', Vol. 92 Nr 4, s. 13-18
* Woźniak K., ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2005
+
* Kruczek Z. & Walas B. (2010), ''Promocja i informacja w turystyce'' PROKSENIA, Kraków
 +
* Kwieciński M. (1999), ''[[Wywiad gospodarczy]] w zarządzaniu przedsiębiorstwem'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Kraków
 +
* Liese, F., & Vajda, I. (2006), ''[http://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/1705001/?reload=true On divergences and informations in statistics and information theory.]'' IEEE Transactions on Information Theory, Vol. 52 nr 10, s. 4394-4412
 +
* Martyniak Z. (2000), ''[[Zarządzanie]] informacją i [[komunikacja]]- zagadnienia wybrane w świetle studiów i badań empirycznych'', Wydawnictwo Akademii ekonomicznej w Krakowie, Kraków
 +
* Woźniak K. (2005), ''[[System informacji menedżerskiej]] jako instrument zarządzania strategicznego w firmie'', [[praca]] doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków
  
{{a|Justyna Kubuszek}}
+
{{a|Justyna Kubuszek, Mariusz Kaczor}}
 
[[Kategoria:Zarządzanie informacjami]]
 
[[Kategoria:Zarządzanie informacjami]]
 
<!--[[en:Information gathering]]-->
 
<!--[[en:Information gathering]]-->

Aktualna wersja na dzień 17:24, 8 sty 2019

Gromadzenie informacji
Polecane artykuły

W literaturze przedmiotu, jako informację najczęściej rozumie się każdą treść (dane), która przekazywana jest od nadawcy do odbiorcy. Informacje podlegają wielu procesom, takim jak rozpoznawanie, pamiętanie, przetwarzanie i przesyłanie informacji. Są to procesy, które zachodzą na wszystkich szczeblach organizacji świata materialnego – od istot myślących i wysoko zorganizowanych, aż po świat roślin i zwierząt. Jedną z podstawowych cech informacji jest jej zdolność do przenoszenia się w czasie i przestrzeni. Przenoszenie w czasie oznacza magazynowanie lub zapamiętywanie informacji, natomiast przenoszenie w przestrzeni to przekazywanie, przesyłanie lub komunikowanie. (Kruczek Z. & Walas B. 2010) Gromadzenie informacji, rozumiane jest, jako ciągły proces polegający na pozyskiwaniu adekwatnych informacji, określaniu sposobów ich przechowywania (w postaci zdefiniowanych zapisów w bazach danych), utrzymywaniu informacji (zapewnienie integralności danych, bezpieczeństwa fizycznego dostępu do danych, itp.), aktualizacji informacji (zmiany w przechowywanych zbiorach informacji zapewniające aktualność reprezentowanych przez te zbiory zjawisk gospodarczych).

Zastosowanie

Gromadzenie informacji powinno rozpoczynać się od wcześniejszego określenia potrzeb informacyjnych w przedsiębiorstwie, w przeciwnym wypadku można spodziewać się zalewu masy danych. Skuteczność gromadzenia zasobów informacyjnych pozyskiwanych z różnych źródeł w znacznym stopniu wzrasta, gdy firma używa własnych sieci jako źródła informacji.

Przedsiębiorstwo gromadzi zarówno informacje wewnętrzne - przekazywane wewnątrz organizacji- jak i, a może przede wszystkim, informacje docierające z zewnętrznego otoczenia firmy.

Gromadzenie informacji nie może być procesem sporadycznym, okazjonalnym i wybiórczym. Musi się ono odbywać w sposób systematyczny i co najważniejsze uporządkowany według ściśle określonych reguł i zasad katalogowania - np. daty pozyskania informacji, daty umieszczenia jej w bazie, zakresu tematycznego, przedmiotu którego dotyczy. Szczególnie jest to ważne przy planowaniu zarówno bieżącej działalności przedsiębiorstwa jak i przy formułowaniu jej strategii. Każdy użytkownik systemu powinien znać zasady, jakie regulują proces gromadzenia informacji, aby w razie potrzeby mógł w szybki i bezproblemowy sposób odnaleźć niezbędne wiadomości.

Efekty gromadzenia informacji

Należy zwrócić uwagę, iż pozytywnych efektów gromadzenia informacji należy spodziewać się dopiero po długoczasowym procesie gromadzenia i przetwarzania informacji. Tylko taki proces może zapewnić rzetelne i prawdziwe dane, które są użyteczne dla przedsiębiorstwa. Funkcja gromadzenia wiadomości odpowiada w bardzo dużej mierze za zdolność systemu informacyjnego do długofalowego magazynowania i składowania informacji. Wykonywanie tej funkcji jest możliwe dzięki dwu operacjom:

  • katalogowaniu- ściśle jest ono związane z klasyfikowaniem już zakodowanych informacji
  • tworzeniu baz danych, poprzez odpowiednie i systematyczne grupowanie informacji w przedsiębiorstwie i tworzenie swego rodzaju wspólnego zasobu wiedzy, możliwej do wykorzystania przez każdego pracownika - użytkownika, który jej w danym momencie potrzebuje do prawidłowego wykonywania swych zadań i podejmowania decyzji.

Informacje mogą być przechowywane i gromadzone w:

  • komputerowych bazach danych – są to najczęściej dane cyfrowe przechowywane na dyskach twardych,
  • archiwach i katalogach,
  • serwerach internetowych,
  • bankach danych – uporządkowany i udostępniony w Internecie zbiór informacji,
  • na urządzeniach pamięci masowej,
  • na dyskach twardych komputerów,
  • na dyskach optycznych- CD-ROM, CR-RW, CD-R,
  • bibliotekach internetowych – inaczej zwanych cyfrowymi,
  • intranecie,
  • extranecie,
  • repozytoria dokumentów- system zarządzania dokumentami DMS.

Bibliografia

Autor: Justyna Kubuszek, Mariusz Kaczor