Elektroniczny kod produktu

Z Encyklopedia Zarządzania

Elektroniczny Kod Produktu (EPC, Electronic Product Code)- rodzaj elektronicznego systemu kodowania produktów, określanego jako radiowy kod kreskowy, wykorzystujący w funkcjonowaniu połączenie technologii RFID oraz struktur internetowych (M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s.46). Przesłanką zastosowania kodowania przy pomocy Elektronicznego Kodu Produktu jest znamionowanie wszystkich jednostek produktowych rodzajem niepowtarzalnego ogólnoświatowego numeru (J. Palonka 2007, s. 71-81).

Zasady funkcjonowania Elektronicznego Kodu Produktu

Funkcjonowanie Elektronicznego Kodu Produktu oparte jest na zastosowaniu technologii RFID (Radio Frequency Identification), związanej z wykorzystaniem źródeł radiowych do zapewnienia bezprzewodowego systemu rejestracji oraz wymiany danych pomiędzy fizycznym oznakowaniem zawartym na metce produktu, a czytnikiem (T. Waśniewski, A. Borucka 2011, s.1). Ponadto, EPC wykorzystuje oznakowanie w ramach statycznych kodów, pozwalających na zautomatyzowany system komunikacji o charakterze bezprzewodowym, realizowany w czasie rzeczywistym, dzięki wykorzystaniu internetu (T. Waśniewski, A. Borucka 2011, s.6). W skład EPC wchodzi (M. Szczepanik 2018, s.75):

  • nagłówek, zapewniający pełną rozpoznawalność związaną z numerem Elektronicznego Kodu Produktu,
  • oznaczenie wartości filtru, pozwalający na wprowadzającą filtrację i selekcję podziałów logistycznych w związku z zakodowanym produktem,
  • podział, zapewniający identyfikację długości prefiksu przedsiębiorstwa oraz jego oznaczenie,
  • prefiks przedsiębiorstwa produkującego wyrób,
  • identyfikator rodzajowy wyrobu,
  • numer identyfikacyjny, zapewniający niepowtarzalność produktową.

Główne ujęcie funkcjonowania EPC jako połączenia systemu RFID oraz sieci internetowej, oparte jest na idei zakładającej iż (M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s.46):

  • chip EPC zawiera oznakowanie identyfikacyjne,
  • umożliwienie funkcjonowania EPC wymaga wdrożenia programu middleware, zapewniającego przepływy informacji pomiędzy urządzeniem rejestrującym kod produktu, a aplikacją sieciową w przestrzeni internetowej,
  • zestawy zgromadzonych informacji względem każdego produktu zostają zmagazynowane w sieci o publicznym charakterze,
  • chipy oraz czytniki charakteryzują się standaryzacją oraz relatywnie niewielkim kosztem wdrożenia,
  • chipy oraz czytniki, dzięki standaryzacji zapewniają sukcesywność funkcjonowania w ogólnoświatowej przestrzeni.

Na skutek wdrożenia powyższych determinant funkcjonowania EPC, nastąpiło wykształcenie wystandaryzowanej sieci EPCglobal, pozwalającej na gromadzenie powstałych danych oraz umożliwienie wdrożenia innowacyjnej metody kodowania w obrębie zróżnicowanych branż( M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s. 47).

Zastosowanie technologii Elektrycznego Kodu Produktu

Wdrożenie technologii Elektronicznego Kodu Produktu związane jest z rozszerzeniem spektrum jego zastosowań względem tradycyjnego systemu kodowania kreskowego. W związku z powyższym, stosowanie technologii EPC, może wykorzystywane w (M. Szczepanik 2018, s. 75):

  • sektorze dystrybucji produktów spożywczych,
  • gałęziach produkcji chemicznej,
  • sektorze medycznym związanym z ochroną zdrowia,
  • branży motoryzacyjnej,
  • sektorze wyrobów odzieżowych,
  • sektorze wojskowym,
  • łańcuchach logistycznych,
  • działalności transportowej.

Zalety wdrożenia technologii EPC

(A. Szymonik 2015, s. 114-115, J. Ejsymont 2006, s. 85):

  • zwiększenie zakresu dostępności informacji o oznakowanej jednostce produktowej,
  • zmniejszenie kosztów utrzymania kadry pracowniczej w związku z automatycznym oraz samoobsługowym systemem odczytywania kodów,
  • zredukowanie poziomu splagiatowanych produktów poprzez zabezpieczenie produktów oryginalnych przy użyciu informacji w zakresie systemu kodowania,
  • zapewnienie pełnej identyfikacji produktowej oraz lokalizacji produktów w poszczególnych etapach realizowanego łańcucha dostaw,
  • umożliwienie równoczesnego odczytu kilku kodów równocześnie,
  • zredukowanie wydłużonych kolejek sklepowych dzięki systemom kasowym związanym z kodowaniem EPC,
  • zapewnienie stałej dostępności asortymentowej oraz stabilności sprzedaży,
  • stworzenie warunków zoptymalizowanego poziomu wykorzystania powierzchni w przestrzeni magazynowej

Bibliografia

  • Ejsymont J. (2006)




Autor: Szymon Uchto