Giełda pracy
Giełda pracy, to przedsięwzięcie, które organizowane jest przez przedsiębiorstwo, ewentualnie organizację i ma na celu zainicjowanie okazji w kontekście spotkania osób, które poszukują pracy z przedsiębiorstwami (organizacjami) poszukującymi pracowników [Polczyk M nr 2/2007, s. 75-77]. Najczęściej organizatorami giełd pracy są[Giełda pracy - co to jest, korzyści dla pracodawcy i pracownika]:
- powiatowe urzędy pracy,
- agencje zatrudnienia,
- akademickie biura karier,
- różnorodne organizacje studenckie.
Giełdy pracy organizowane są najczęściej stacjonarnie. Popularne są również radiowe giełdy pracy, w których lokalne rozgłośnie radiowe udostępniają swój czas antenowy zarówno pracodawcom, jak i pracownikom. Z roku na rok wzrasta rola internetowych giełd pracy. Jest to niewątpliwie wygodna i potrzebna dla kandydatów opcja poszukiwania pracy (np. dla tych, którzy interesują się znalezieniem pracy w innej części Polski i jednocześnie nie są zmuszeni do wyjazdu w kontekście aktywnego udziału w organizowanej giełdzie pracy)[Giełda pracy]. Podstawę prawną organizacji giełd pracy stanowią przede wszystkim:
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy [Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, Dz. U. z 2022 r. poz. 690].
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 roku w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy [Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy, Dz.U. z 2014 r. poz. 667].
Korzyści z udziału w organizowanych giełdach pracy
Wymienić należy liczne korzyści z udziału w organizowanych giełdach pracy. Są to m.in. [Gębarowski M 2010, s.22]:
- możliwość nawiązania kontaktu z przedsiębiorstwami (organizacjami) operującymi zarówno na europejskim, jak i międzynarodowym rynku,
- możliwość porównania różnorodnych przedsiębiorstw (organizacji) przede wszystkim pod względem atrakcyjności oferowanej przez nich pracy,
- możliwość przeprowadzania osobistej rozmowy z potencjalnym pracodawcą (poznanie klimatu oraz kultury danej organizacji, szczegółów związanych z oferowaną pracą) – obserwowanie przedstawicieli przedsiębiorstw i tego w jakich słowach wypowiadają się oni o atmosferze pracy, ewentualnie wartościach określonej firmy, dają wiedzę, której nie sposób wywnioskować np. z zamieszczonego ogłoszenia w Internecie,
- możliwość złożenia osobistego aplikacji u wybranych przedstawicieli firm (organizacji),
- możliwość oceny, jak wyglądają aktualne, rynkowe realia – daje to sposobność odpowiedniej weryfikacji, czy np. obrany kierunek kariery zawodowej jest słuszny,
- możliwość szybkiej oceny, które z przedsiębiorstw, organizacji będzie odpowiadało naszym dążeniom w kontekście rozwoju kariery zawodowej,
- możliwość zgromadzenia w wyniku uczestnictwa w giełdzie pracy, w jednocześnie w stosunkowo krótkim czasie, dużej bazy danych potencjalnych pracodawców.
Korzyści giełd pracy związane z bezpośrednim kontaktem pracodawcy z potencjalnym pracownikiem
Wymienić należy również korzyści giełd pracy związane z bezpośrednim kontaktem pracodawcy z potencjalnym pracownikiem. Niewątpliwie, giełda pracy to szansa na zapełnienie ewentualnych wakatów. Na organizowanej giełdzie można wstępnie porozmawiać z potencjalnymi kandydatami, a wybranych zaprosić na następny etap rekrutacji. Stoisko zorganizowane na giełdzie pracy, to do dobra forma reklamy. Udział pracodawcy w giełdzie pracy umożliwia również budowanie wizerunku określonej firmy (organizacji) jako dobrego miejsca pracy[Giełda pracy]. Podsumowując podkreślić należy, że rekrutacja oraz wdrażanie nowych osób do pracy to niewątpliwie proces kosztowny, bywa, że długotrwały. Dlatego też uczestnictwa w giełdach pracy i pozyskiwanie w ten sposób najlepszych kandydatów do pracy jest opłacalne.
Bibliografia
- Gębarowski M.(2010)., Współczesne targi: Skuteczne narzędzie komunikacji marketingowej, Regan Press
- Giełda pracy, (2021), "Giełda pracy"
- Kukulak-Dolata I. (2008), Współpraca między urzędami pracy a agencjami zatrudnienia w obsłudze rynku pracy, "Polityka społeczna", nr 1
- Giełda pracy - co to jest, korzyści dla pracodawcy i pracownika, (2019), "Giełda pracy - co to jest, korzyści dla pracodawcy i pracownika"
- Polczyk M. (2007), Jak i gdzie skutecznie szukać pracy?, "Biblioteka Gazety Wyborczej", nr 2
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (2022), Dz. U. z 2022 r. poz. 690
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy (2014), Dz.U. z 2014 r. poz. 667
- Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku prac (2022), Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku prac
Autor: Oliwia Durek