Elektroniczny kod produktu
Elektroniczny Kod Produktu (EPC, Electronic Product Code)- rodzaj elektronicznego systemu kodowania produktów, określanego jako radiowy kod kreskowy, wykorzystujący w funkcjonowaniu połączenie technologii RFID oraz struktur internetowych (M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s.46). Przesłanką zastosowania kodowania przy pomocy Elektronicznego Kodu Produktu jest znamionowanie wszystkich jednostek produktowych rodzajem niepowtarzalnego ogólnoświatowego numeru (J. Palonka 2007, s. 71-81).
Zasady funkcjonowania Elektronicznego Kodu Produktu
Funkcjonowanie Elektronicznego Kodu Produktu oparte jest na zastosowaniu technologii RFID (Radio Frequency Identification), związanej z wykorzystaniem źródeł radiowych do zapewnienia bezprzewodowego systemu rejestracji oraz wymiany danych pomiędzy fizycznym oznakowaniem zawartym na metce produktu, a czytnikiem (T. Waśniewski, A. Borucka 2011, s.1). Ponadto, EPC wykorzystuje oznakowanie w ramach statycznych kodów, pozwalających na zautomatyzowany system komunikacji o charakterze bezprzewodowym, realizowany w czasie rzeczywistym, dzięki wykorzystaniu internetu (T. Waśniewski, A. Borucka 2011, s.6). W skład EPC wchodzi (M. Szczepanik 2018, s.75):
- nagłówek, zapewniający pełną rozpoznawalność związaną z numerem Elektronicznego Kodu Produktu,
- oznaczenie wartości filtru, pozwalający na wprowadzającą filtrację i selekcję podziałów logistycznych w związku z zakodowanym produktem,
- podział, zapewniający identyfikację długości prefiksu przedsiębiorstwa oraz jego oznaczenie,
- prefiks przedsiębiorstwa produkującego wyrób,
- identyfikator rodzajowy wyrobu,
- numer identyfikacyjny, zapewniający niepowtarzalność produktową.
Główne ujęcie funkcjonowania EPC jako połączenia systemu RFID oraz sieci internetowej, oparte jest na idei zakładającej iż (M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s.46):
- chip EPC zawiera oznakowanie identyfikacyjne,
- umożliwienie funkcjonowania EPC wymaga wdrożenia programu middleware, zapewniającego przepływy informacji pomiędzy urządzeniem rejestrującym kod produktu, a aplikacją sieciową w przestrzeni internetowej,
- zestawy zgromadzonych informacji względem każdego produktu zostają zmagazynowane w sieci o publicznym charakterze,
- chipy oraz czytniki charakteryzują się standaryzacją oraz relatywnie niewielkim kosztem wdrożenia,
- chipy oraz czytniki, dzięki standaryzacji zapewniają sukcesywność funkcjonowania w ogólnoświatowej przestrzeni.
Na skutek wdrożenia powyższych determinant funkcjonowania EPC, nastąpiło wykształcenie wystandaryzowanej sieci EPCglobal, pozwalającej na gromadzenie powstałych danych oraz umożliwienie wdrożenia innowacyjnej metody kodowania w obrębie zróżnicowanych branż( M.K. Kiedrowicz i in. 2019, s. 47).
Zastosowanie technologii Elektrycznego Kodu Produktu
Wdrożenie technologii Elektronicznego Kodu Produktu związane jest z rozszerzeniem spektrum jego zastosowań względem tradycyjnego systemu kodowania kreskowego. W związku z powyższym, stosowanie technologii EPC, może wykorzystywane w (M. Szczepanik 2018, s. 75):
- sektorze dystrybucji produktów spożywczych,
- gałęziach produkcji chemicznej,
- sektorze medycznym związanym z ochroną zdrowia,
- branży motoryzacyjnej,
- sektorze wyrobów odzieżowych,
- sektorze wojskowym,
- łańcuchach logistycznych,
- działalności transportowej.
Zalety wdrożenia technologii EPC
(A. Szymonik 2015, s. 114-115, J. Ejsymont 2006, s. 85):
- zwiększenie zakresu dostępności informacji o oznakowanej jednostce produktowej,
- zmniejszenie kosztów utrzymania kadry pracowniczej w związku z automatycznym oraz samoobsługowym systemem odczytywania kodów,
- zredukowanie poziomu splagiatowanych produktów poprzez zabezpieczenie produktów oryginalnych przy użyciu informacji w zakresie systemu kodowania,
- zapewnienie pełnej identyfikacji produktowej oraz lokalizacji produktów w poszczególnych etapach realizowanego łańcucha dostaw,
- umożliwienie równoczesnego odczytu kilku kodów równocześnie,
- zredukowanie wydłużonych kolejek sklepowych dzięki systemom kasowym związanym z kodowaniem EPC,
- zapewnienie stałej dostępności asortymentowej oraz stabilności sprzedaży,
- stworzenie warunków zoptymalizowanego poziomu wykorzystania powierzchni w przestrzeni magazynowej
Bibliografia
- Ejsymont J. (2006)
Autor: Szymon Uchto