Nabrzeże portowe
Nabrzeże portowe |
---|
Polecane artykuły |
Nabrzeże portowe – miejsce cumowania statków, ułatwiające załadunek i wyładunek towarów.
Nabrzeża portowe w Polsce
Najważniejsze i najbardziej znane nadbrzeża portowe w Polsce to:
- nabrzeże w Porcie Gdańskim – ma ono długość 21 214 m z maksymalną głębokością 15 m; zdolność przeładunkowa porcie Gdańskim wynosi: dla portu wewnętrznego 13,6 mln t, dla portu zewnętrznego 85,5 mln t. [1]
- nabrzeże w Porcie Gdynia – ich długość wynosi 17 700 m, z czego ponad 11 000 przeznaczonych jest do operacji przeładunkowych. Co ciekawe, w Porcie Gdynia, pilotaż jest obowiązkowy dla statków, których długość przekracza 60 m, natomiast holowanie dla statków, których długość przekracza 90 m oraz dla statków z ładunkami niebezpiecznymi, które mają powyżej 70 m długości. Ponadto, statki o długości większej niż 40 m są zobowiązane do korzystania z pomocy cumowników portowych [2]
Systemy umocnień
Zabezpieczenia dna, stosowane obecnie, obejmują następujące typy umocnień: materace geotekstylne złożone z połączonych worków wypełnionych kamieniami, gabiony z siatki wypełnionej kamieniami, narzut kamienny, płyty stalowe, płyty betonowe połączone w materace, betonem lub piaskiem, wylewki betonowe, materace kamienno-bitumiczne [3].
Systemy umocnień, które stosowane są przy nabrzeżach portowych, w rejonach, w których cumują statki manewrujących za pomocą własnych urządzeń napędowych (w szczególności dotyczy to promów oraz statków ro-ro), są projektowane w oparciu o analizę nawigacyjną, która dla charakterystycznego (maksymalnego) statku określa (na podstawie symulacji manewrów) wielkość obszaru, który trzeba umocnić. Zgodnie z obowiązującym prawem, inspekcje umocnień dna w rejonach nabrzeży, odbywają się raz do roku. Wspomniane inspekcje polegają na przeprowadzeniu dokładnego pomiaru głębokości za pomocą pomiarów sondażowych [4].
Istota nabrzeży portowych
Nabrzeża portowe są szczególnie istotne dla każdego portu morskiego, ich wyposażenie czy nawet wielkość mają ogromny wpływ na funkcjonowanie portów morskich.
Sprawność operacyjna transportu morskiego jest uzależniona od wielu czynników, są nimi np. rodzaj statku, jego ładowność i prędkość przemieszczania, lecz także także potencjał portu morskiego, który będzie wyrażany poprzez:
- lokalizację, którą jest usytuowanie na styku obszaru lądowego i morskiego lub w jego sąsiedztwie (może to być ujście rzeki lub zatoka) oraz funkcjonującą infrastrukturę i suprastrukturę przeznaczoną do jego obsługi, która często decyduje o typie portu oraz jego wyposażeniu,
- odpowiednią długość oraz przestrzeń nabrzeży zdolnych do przyjęcia określonego taboru morskiego;
- wyposażenie, przez które rozumiemy odpowiednie składniki infrastruktury technicznej, głównie transportowej i suprastruktury, a także konieczne do prowadzenia wielozmianowej działalności operacyjnej zasoby personelu o odpowiednich kwalifikacjach i umiejętnościach zawodowych oraz technologię i organizację operacji przeładunkowo – magazynowych [5]
Bibliografia
- Abramowicz-Gerigk T., Burciu Z. (2011) Ocena stanu systemu umocnień dna w rejonie nabrzeży portowych "Problemy eksplatacji”, nr 1
- Abramowicz-Gerigk T. (2012) Bezpieczeństwo manewrów krytycznych statków w systemie transportowym autostrady morskiej Zeszyty Naukowe "Transport”, nr 83
- Abramowicz-Gerigk T. (2014) Wpływ monitorowania obciążeń umocnień dna i nabrzeża w rejonie cumowania statków na koszty eksploatacji basenów portowych "Logistyka”, nr 3
- Dane Portu Zarząd Morskiego portu Gdynia SA [dostęp 2018-10-24]
- Kaup M., Chmielewska-Przybysz M. (2012) Analiza i ocena technologii wykorzystywanych do obsługi kontenerów w portach morskich "Logistyka”, nr 5
- Pac B., Zadrąg R. (2013) Model koncepcyjny kontroli ruchu jednostek pływających w portach morskich z wykorzystaniem metod symulacyjnych "Logistyka”, nr 6
- Palmowski T. (2001) Port elbląski - dawniej i współcześnie, Komisja Geografii Komunikacji PTG
- Parametry portu Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA [dostęp 2018-10-24]
- Pluciński M. (2015) Cele, priorytety i zadania rozwoju polskich portów morskich "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 871
- Pluciński M. (2017) Pomoc publiczna w realizacji inwestycji infrastrukturalnych w porach morskich. Przykład portu Szczecin "Problemy transportu i logistyki”, nr 1(37)
Przypisy
Autor: Paulina Marszałek