Koszty akwizycji
Wprowadzenie
Koszty działalności ubezpieczeniowej to suma kosztów akwizycji i kosztów administracyjnych, pomniejszona o prowizje reasekuracyjne i udziały w zyskach reasekuratorów (A. Szymańska 2020, s. 118).
Koszty akwizycji określane są jako te, które związane są z zawieraniem umów ubezpieczeniowych i mogą mieć charakter zarówno bezpośredni, jak i pośredni. Należą tu np.: prowizje pośredników ubezpieczeniowych, koszty związane z oceną ryzyka ubezpieczeniowego, koszty badań, ekspertyz, analiz i wszelkich innych działań potrzebnych do skonstruowania umowy ubezpieczeniowej, koszty druków, materiałów zużytych przy akwizycji oraz koszty promocji i reklamy. Z kosztami akwizycji związany jest również problem rozliczania kosztów w czasie. Koszty te bowiem są ponoszone w różnym czasie, a dotyczą umów ubezpieczeniowych, które mimo że są sprzedawane w jednym, danym momencie, to obejmują ochroną ubezpieczeniową dłuższy okres. Koszty akwizycji powinny być zatem przypisane całemu okresowi trwania umowy ubezpieczeniowej, bez względu na to, kiedy zostały, czy zostaną, poniesione. Koszty akwizycji ze względu na swój charakter są ściśle związane ze wzrostem sprzedaży ubezpieczeń. Trudno oczekiwać od ubezpieczyciela, aby zwiększając swoją sprzedaż, redukował koszty akwizycji (E. Nowak 2009, s. 21).
Wskaźnik kosztów akwizycji:
(Koszty akwizycji/składka przypisana brutto)*100%
Pożądana wartość wskaźnika 15-25% (A. Szymańska 2020, s. 119).
Główną pozycją kosztów technicznych działalności ubezpieczeniowej są koszty akwizycji i administracji. Wskaźniki (stopy) kosztów akwizycji i administracji wskazują, jaką część składki brutto zakład ubezpieczeń przeznacza na ponoszenie tych kosztów.
Koszty akwizycji związane są z zawieraniem i odnawianiem umów i obejmują:
- koszty bezpośrednie, w tym: prowizje pośredników ubezpieczeniowych, wynagrodzenia wraz z narzutami pracowników zajmujących się akwizycją,
- koszty badań lekarskich, koszty atestów i ekspertyz przy ocenie ryzyka ubezpieczeniowego, koszty wystawienia polis, koszty włączenia umowy do portfela,
- koszty pośrednie, w tym: koszty reklamy i promocji produktów ubezpieczeniowych, koszty ogólne związane z badaniem wniosków i wystawianiem polis (M. Janowicz-Lomott 2010, s. 81).
Bibliografia
- Janowicz-Lomott M. (2010). Koszty działalności ubezpieczeniowej – towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych a zakłady ubezpieczeń w formie spółek akcyjnych, „Ubezpieczenia Gospodarcze”, nr 105.
- Nowak E. (2009) (red.), Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza w zarządzaniu dokonaniami, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 53.