Informatyka w zarządzaniu
Informatyka w zarządzaniu związana jest z wdrożeniem zróżnicowanych systemów w ramach technologii narzędzi informatycznych, które pozwalają na wspomaganie prawidłowej realizacji zróżnicowanych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie.
Geneza powstania systemów informatycznych w obszarze zarządzania
Jak wskazuje J. Jaworski, geneza wdrożenia informatyki w obszar zarządzania obejmuje (J. Jaworski 2009, s. 23-39):
- Lata 50. XX wieku- stworzenie pierwszego oprogramowania określanego jako systemy transakcyjne(ST), przeznaczonego do automatyzacji przy pomocy oprogramowania nieskomplikowanych obliczeń z zakresu wewnętrznych transakcji gospodarczych realizowanych w przedsiębiorstwie,
- Lata 60. XX wieku- stworzenie systemów o charakterze informacyjno-decyzyjnym (SID), pozwalających na zapewnienie dostępności informacyjnej w działach zarządzających przedsiębiorstwem,
- Przełom lat 60. i 70. XX wieku- wdrożenie systemów automatyzacji biura (SAB), scentralizowanych wokół obiegu dokumentacji oraz informacji niezbędnych dla pracowników biurowych,
- Lata 70. XX wieku- wdrożenie systemów wspomagających (SWD), zapewniającego wsparcie decyzyjne, a także organizację przetwarzania oraz późniejszej prezentacji dostępnych danych,
- Początek lat 80. XX wieku- wykształcenie się systemów ekspertowych funkcjonujących również obecnie, obejmujących scentralizowane bazy wiedzy oraz danych, mechanizmy wnioskowania, sektory dialogu oraz objaśnień, a także czerpania informacji,
- Druga połowa lat 80. XX wieku- implementacja systemów wspomagania kierownictwa (SWK), zapewniających kontrolę organizacyjną oraz wykrywanie obszarów problemowych w zakresie przedsiębiorstwa,
- Lata 90. XX wieku- stworzenie systemów klasy MRP, skoncentrowanych na usprawnienia funkcjonowania stref produkcyjnych w przedsiębiorstwie, a także najpopularniejszych obecnie systemów ERP, rozszerzonych o wspomaganie operacji księgowych, przepływów finansowych, działów HR oraz koordynację wszystkich elementów struktury przedsiębiorstwa.
W wyniku rozwoju technologii informatycznych w obszarach zarządzania, współcześnie są wykorzystywane wskazane systemy, realizujące poszczególne obszary działań.
Zasady wdrożenia technologii informatycznej w przedsiębiorstwie
Prawidłowe wdrożenie systemu informatycznego w obszarze działalności zarządczej przedsiębiorstwa związane jest z (P. Fajfer 2011, s. 76-77):
- zdefiniowaniem zakresu funkcjonowania systemu informatycznego, związanego z wyrażeniem etapowych działań podejmowanych w ramach implementacji, a także wskazaniem celowości wdrożenia systemu informatycznego w strukturę przedsiębiorstwa oraz określeniem poziomu dysponowanych zasobów ludzkich i pieniężnych,
- określeniem czasu przeznaczonego na wdrożenie systemu informatycznego, co związane jest z odgórnym założeniem dat zakończenia realizacji przedsięwzięcia,
- określeniem poziomu budżetowego przeznaczonego na projekt, co wiąże się ze
- wskazaniem niezbędnego poziomu nakładów pieniężnych przeznaczonych na implementowane wyposażenie techniczne, a także licencje, szkolenia czy utrzymanie prawidłowego funkcjonowania infrastruktury,
- wskazaniem zasobów ludzkich związanych z utrzymaniem niezawodności funkcjonowania systemów informatycznych,
- określeniem zasad zarządzania zmianami, co jest związane z wymagalnością rozważenia modyfikacji zachodzących w trakcie funkcjonowania wdrożonych systemów informatycznych oraz elastycznego dostosowania do zachodzących przeobrażeń
Obszary wdrożenia systemów informatycznych
Zastosowanie narzędzi informatycznych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw charakteryzuje się zróżnicowaniem wykorzystania. W związku z tym może znaleźć zastosowanie w każdym obszarze przedsiębiorstwa. Do najpopularniejszych kierunków wykorzystania systemów informatycznych należy zaliczyć (W. Wornalkiewicz 2020, s. 12;15):
- Działy finansów oraz księgowości,
- Gospodarkę materiałową,
- Dystrybucję
- Planowanie procesów produkcyjnych,
- Marketing,
- Zaopatrzenie,
- Zarządzanie zasobami ludzkimi
Zalety wdrożenia systemów informatycznych
Do głównych zalet wdrożenia systemów informatycznych należy zaliczyć (B. Barbachowska 2019, s. 85):
- uzyskanie bieżącej oraz dokładnej wiedzy o stanie poszczególnych procesów w przedsiębiorstwie,
- możliwość natychmiastowej reakcji na występujące braki lub błędy zachodzące w realizacji procesów,
- zarządzanie poziomem zapasów,
- zwiększenie efektywności poziomu obsługi klienta,
- maksymalizacja wydajności pracy pracowników,
- maksymalizacja zysków przedsiębiorstwa,
- zwiększenie płynności przepływu informacji w przedsiębiorstwie,
- usprawnienie realizacji procesów wewnętrznych,
- wystandaryzowanie działań realizowanych w każdym dziale przedsiębiorstwa,
- wspomaganie szacunków finansowych,
- stworzenie możliwości prognozowania.
Bibliografia
- Barbachowska B. (2019), Wykorzystanie narzędzi informatycznych w zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami, Journal of Modern Science, t. 1(40)
- Bartoszewicz A. (red.) (2011),Informatyka w Zarządzaniu- Szanse i Zagrożenia, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Garwolin, t. XII
- Chmielarz W. (2013), Zarządzanie projektami @ rozwój systemów informatycznych zarządzania, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Fajfer P. (2011), Wdrożenie systemu informatycznego- korzyści płynące z użytkowania systemu ERP, “Organizacja i Zarządzanie: kwartalnik naukowy”, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, nr 2
- Jaworski J. (2009), Nowoczesne technologie informacyjne w logistycznym zarządzaniu przedsiębiorstwem, Funkcjonowanie systemów logistycznych, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, Warszawa, t. 2
- Lech P. (2007),Metodyka ekonomicznej oceny przedsięwzięć informatycznych wspomagających zarządzanie organizacją, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk
- Wornalkiewicz W. (2020), Informatyka w wybranych obszarach zarządzania, Svidler A.L., Berdiańsk
Autor: Szymon Uchto