Zwalnianie pracowników
Z Encyklopedia Zarządzania
Zwalnianie pracowników — proces polegający na rozwiązaniu współpracy między pracownikiem a pracodawcą.
We współczesnym świecie biznesu, w którym firmy muszą nieustannie ewoluować, aby radzić sobie z kryzysami gospodarczymi, innowacjami technologicznymi i zwiększoną konkurencją, bezpieczeństwo pracy nie jest gwarantem, a zwolnienia są niestety coraz powszechniejsze. Nieostrożne prowadzenie tego procesu może mieć poważne konsekwencje zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika takie jak pogorszenie atmosfery i stosunków pracy w firmie oraz depresję ze strony osoby, która została zwolniona[1].
Przygotowanie do zwolnienia
Rolą menadżera jest przygotowanie pracowników poprzez poinformowanie ich z wyprzedzeniem, gdy na horyzoncie pojawią się możliwe zwolnienia.
- Jeśli zwolnienia są spowodowane przyczynami ekonomicznymi, warto zorganizować spotkanie informacyjne na temat aktualnej sytuacji firmy, aby uświadomić pracownikom ryzyko. Należy jednak unikać tworzenia atmosfery strachu w firmie, ponieważ spowoduje to napięcia i rywalizację w zespołach. Należy zachować szczerość wobec pracowników, pokazując i wyjaśniając im, że kierownictwo zrobi wszystko, co w swojej mocy, aby utrzymać pracę. Spotkania te powinny również zachęcić ich do podjęcia działań i dołożenia wszelkich starań, aby spróbować poprawić sytuację.
- Jeśli zwolnienie nastąpiło z powodów osobistych, warto skorzystać z sesji informacji zwrotnych lub oceny wydajności, aby ostrzec pracownika, że nie zapewnia on oczekiwanych rezultatów lub że kierownictwo jest niezadowolone z pracy pracownika. To spotkanie uświadomi problem i da szansę na naprawienie sytuacji oraz utrzymanie pracy. Jeśli po tym ostrzeżeniu sytuacja się nie poprawi, pracownicy będą już wiedzieć, czego się spodziewać[2].
Przypisy
Bibliografia
- 50Minutes.com, (2017), Dealing with Dismissal: Practical advice for employers and employees, 50Minutes.com, s. 2-20