Agencja rozwoju regionalnego

Z Encyklopedia Zarządzania

Strona w opracowaniu

Agencja rozwoju regionalnego (agencja rozwoju lokalnego) to jeden z rodzajów niekomercyjnej instytucji otoczenia biznesu, która ma na celu wspieranie regionalnego oraz lokalnego rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości. Wsparcie to odbywa się poprzez promocję, inicjację oraz wsparcie inicjatyw lokalnych przedsiębiorców oraz społeczności, które przyczyniają się do rozwoju całego regionu. (Wolski, 2018, s. 145) Działalność agencji rozwoju regionalnego oparta jest zwykle na wspólnym funkcjonowaniu kilku odrębnych finansowo i organizacyjnie instytucji. Działalność ta odbywa się na konkretnym obszarze geograficznym i służy jego wsparciu oraz rozwojowi społeczno-gospodarczemu (Przywojska, 2017, s. 23).

Agencje rozwoju regionalnego funkcjonują zazwyczaj jako spółki akcyjne, w których większość lub całość udziałów należy do jednostki samorządu terytorialnego (Grycuk i Russel, 2014, s. 69).

Geneza powstania agencji rozwoju regionalnego

Przyczyną do powstania instytucji agencji rozwoju regionalnego były transformacje zachodzące w polskiej gospodarce w latach 90. XX wieku. Ówczesna sytuacja gospodarcza pozwalała między innymi na korzystanie z pomocy instytucji międzynarodowych oraz zawierania zagranicznych sojuszy gospodarczych (Wolski, 2018, s. 145), co oznacza, że w tamtym czasie agencje rozwoju regionalnego działały głównie za pomocą finansów pochodzących środków publicznych, pochodzących między innymi z zagranicznych funduszy pomocowych.

Od momentu wstąpienia Polski w struktury Unii Europejskiej w 2004 roku, agencje rozwoju regionalnego odpowiedzialne były za przygotowywanie jednostek samorządu terytorialnego do obsługi funduszy strukturalnych. W okresie programowania w latach 2004-2007, pełniły one także rolę instytucji wdrażających do realizacji najistotniejsze programy unijne.

Obecnie, agencje rozwoju regionalnego w dalszym ciągu pełnią istotną rolę w polskim systemie otoczenia biznesu poprzez pełnienie szeregu funkcji wspierających. Coraz częściej w zakres ich odpowiedzialności wchodzi także koordynacja i monitorowanie działań na rzecz rozwoju regionu, jak i nawiązywanie współpracy z agencjami z innych regionów. Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej, w 2012 roku na terenie Polski działało około 60 agencji rozwoju regionalnego (Agencje rozwoju regionalnego (ARR), 2012, Senat RP).

Funkcje agencji rozwoju regionalnego

Agencja rozwoju regionalnego jako instytucja otoczenia biznesu pełni wiele funkcji wspomagających lokalny rozwój gospodarczy. Do funkcji i zadań agencji rozwoju regionalnego Grycuk i Russel (2014, s. 69) zaliczają między innymi:

  • działania wspierające rozwój przedsiębiorczości w regionie;
  • usługi doradcze oraz szkoleniowe;
  • wsparcie w efektownym wykorzystywaniu środków unijnych;
  • działania na rzecz promocji regionu wśród nowych inwestorów;
  • działania w ramach funduszy pożyczkowych, inkubatorów przedsiębiorczości w celu wsparcia przedsiębiorczości regionalnej.

Funkcjonowanie agencji rozwoju regionalnego na poziomie lokalnym może sprzyjać zwiększeniu ilości zakładanych w regionie firm. Dodatkowo, agencje rozwoju regionalnego służą wsparciu istniejących przedsiębiorstw, moga pozytywnie oddziaływać na napływ kapitału z zewnątrz oraz wpływac na zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw i wykorzystywanych w nich technologii (Grodzka, 2016, s.121).

Zadania agencji rozwoju regionalnego

Zadania pełnione przez agencje rozwoju regionalnego przyjmują formy pomocy finansowej oraz niefinansowej (Grodzka, 2016, s. 133). Przykładowymi formami pomocy świadczonej w regionie przez agencje rozwoju regionalnego są między innymi:

  • prowadzenie działalności jako Regionalne Instytucje Finansujące, w ramach czego zajmują się one naborem, oceną formalną i merytoryczną wniosków o dofinansowania oraz kontrolą i rozliczaniem realizowanych projektów;
  • obsługa funduszy unijnych na poziomie regionalnym;
  • działalność w ramach regionalnych funduszy pożyczkowych poprzez udzielanie wsparcia finansowego dla MŚP w postaci preferencyjnych kredytów inwestycyjnych;
  • prowadzenie działalności poręczeniowej;
  • wsparcie finansowe dla start-upów w formie dotacji i dofinansowania;
  • promowanie i stymulowanie innowacyjności oraz tworzenie warunków sprzyjających do jej wdrożenia w technologiach i organizacjach;
  • tworzenie zapleczy dla działalności biznesowej w postaci m.in. parków technologicznych, inkubatorów przedsiębiorczości wraz z odpowiednią infrastrukturą techniczną;
  • tworzenie oraz szerzenie treści informacyjnych i doradczych dla przedsiębiorców, samorządów oraz inwestorów w postaci baz ofert, terenów i elementów infrastruktury inwestycyjnej w regionie;
  • wsparcie szkoleniowe i doradcze dla organizacji pozarządowych oraz zwiększanie kompetencji osobistych indywidualnych osób. (Agencje rozwoju regionalnego (ARR), 2012, Senat RP)

Bibliografia

Autor: Justyna Prus