Lider zespołu
Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, wspiera oraz pomaga w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest przewodzenie zespołowi, pomoc w codziennych zadaniach oraz dbanie o zwiększenie umiejętności pracowników. Lider inspiruje również każdego do ciągłego doskonalenia.
Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego lider to
- przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
- zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
- czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
- przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)
Obowiązki lidera zespołu
Kluczowe dla sprawnego funkcjonowania zespołu są zadania i kompetencje lidera zespołu:
- planowanie działań zespołu
- rozwiązywanie sporów między pracownikami
- nadzór nad realizowaniem zadań członków zespołu
- motywowanie i wspieranie pracowników
- reprezentowanie zespołu przed innymi działami w strukturach przedsiębiorstwa
- prowadzenie regularnych spotkań 1 on 1 z wszystkimi członkami zespołu
- wyznaczanie celów dla całego zespołu
- rekrutacja nowych pracowników
- onboarding nowych pracowników
- monitorowanie wyników zespołu
- raportowanie do przełożonego (M. Rojewska)
Cechy lidera
Jako żródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:
- Asertywność
- Budowanie relacji
- Dobra organizacja
- Doświadczenie
- Empatia
- Entuzjazm
- Komunikacja
- Kreatywność
- Odpowiedzialność
- Otwartość
- Pokora
- Uczciwość
- Wiedza (W. Główienka)
Dobry lider to taki, który zna, docenia i szanuje współpracowników. Motywuje ich do owocnej pracy i okazuje wsparcie w momentach kryzysowych. Ma wszelkie predyspozycje do efektywnego zarządzania zespołem projektowym (P. Kopacka).
Zadania lidera zespołu w literaturze
Smith, Katzenbach (1993)
- podtrzymywanie znaczenia i aktualności celów oraz podejścia do działania
- budowanie zaangażowania i wzajemnego zaufania
- rozwijanie umiejętności członków zespołu, troska o różnorodność
- utrzymywanie kontaktów z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód
- zapewnienie swobody działania
- wykonywanie realnej pracy
Hackman (red.) (2002)
- tworzenie warunków do efektywnej pracy zespołu (jasne zadania i zasoby niezbędne do ich wykonania)
- tworzenie i utrzymanie zespołu jako jednostki organizacji osiągającej wyniki (dobór osób o odpowiednich umiejętnościach i potencjale, troska o różnorodność zespołu)
- wspieranie zespołu w drodze do sukcesu (coaching, mentoring)
Gellert, Nowak (2008)
- moderowanie współpracy w zespole
- odpowiedzialność za osiągnięcie celu
- odpowiedzialność za „przedsiębiorczą” realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści
- zarządzanie realizacją konkretnego projektu
Adler, Heckscher, Prusak (2012)
- zdefiniowanie wspólnego celu i wypracowanie go
- przestrzeganie etyki kontrybucji
- tworzenie procesów, które pozwalają ludziom realizować wspólnie elastyczne, ale uporządkowane projekty
- zbudowanie systemu, w którym współpraca jest ceniona i nagradzana (K. Gadomska-Lila)
Bibliografia
- "Słownik języka polskiego PWN" (2022), Lider’
- Gadomska-Lila K., (2017), Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian
- Głowienka W. (2021), Rola lidera w zarządzaniu zasobami ludzkimi
- Kopacka P. (2015), Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym
- Rafał-Łuniewska J. (2022), Myśleć jak lider. Być liderem.
- Rojewska M. (2022), Team Leader - jaką ma funkcję w zespole? Ile zarabia?
Autor: Katarzyna Michalczyk