Koszt ukryty
Koszt ukryty - to koszty, które nie są wyszczególnione w cenie za towar/usługę i przez to trudne do oszacowania przy podejmowaniu decyzji finansowych[1].
Przykład ukrytego kosztu
Budowa nowego obiektu wiąże się z licznymi kosztami, które nie są oczywiste. Te ukryte koszty mogą znacząco wpłynąć na takie kwestie, jak tworzenie zleceń zmian lub potencjalny wzrost cen w zależności od użytego materiału oraz wszelkie podwyżki cen, które mogą nastąpić w ramach umowy. Na przykład firma "X" rozważa budowę nowego stadionu z budżetem 100 000,00 $. Firma budowlana rozpoczyna proces budowy, a następnie lokalny właściciel domu pozywa wszystkich za zmniejszenie wartości jego nieruchomości. Pozew będzie kosztował, ale nie doda żadnej wartości do obiektu ani nie pomoże w opłaceniu jego budowy. Została więc ukryta w pierwotnym budżecie, ponieważ nie była przewidziana.
Dodatkowo mogą istnieć ukryte koszty związane z nieoczekiwanym problemem środowiskowym. Analiza wpływu na środowisko w ramach procesu "należytej staranności" to standardowy wydatek. Należyta staranność obejmuje dokładne zbadanie proponowanej transakcji biznesowej w celu ustalenia, czy istnieją jakiekolwiek potencjalne problemy prawne lub finansowe. Analiza oddziaływania na środowisko ma na celu ustalenie, czy grunt jest skażony, czy też mogą wystąpić jakiekolwiek środki zaradcze (np. problemy z zagrożonymi gatunkami). Te kwestie mogą zakończyć cały projekt[2].
Rozwiązanie problemu ukrytych kosztów zadłużenia w łańcuchach dostaw
Cena sprzedaży towarów składa się głównie z dwóch kategorii kosztów. Z jednej strony są to koszty materiałów i robocizny, z drugiej są to koszty związane z kapitałem. Ten zawiązany kapitał jest często finansowany kapitałem pożyczonym, dlatego oprocentowanie kapitału pożyczonego ma decydujące znaczenie dla określenia kosztu kapitału w łańcuchach dostaw. Ponieważ koszty te są wbudowane w cenę sprzedaży, a w praktyce w przeszłości miały ograniczoną widoczność, możemy również mówić o ukrytym koszcie zadłużenia. Należy zauważyć, że koszty te są generowane na każdym etapie łańcucha dostaw i przechodzą na kolejny etap w ramach ceny sprzedaży. Koszty zadłużenia stanowią zatem znaczną część końcowej ceny sprzedaży płaconej przez konsumenta końcowego[3].
Przypisy
Bibliografia
- Fried G., Shapiro S. J., DeSchriver T. D., (2008), Sport Finance, Human Kinetics, s. 230,
- Templar S., Hofmann E., Findlay C., (2020), Financing the End-to-End Supply Chain: A Reference Guide to Supply Chain Finance, Kogan Page Publishers, s. 128
Autor: Oliwia Książek