Kolportaż: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Kolportaż''' (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) – to inaczej | '''Kolportaż''' (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) – to inaczej dystrybucja, ewentualnie pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami, punktami sprzedaży. Samo słowo kolportaż jest bardzo ogólne i posiada wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu . | ||
Kolportaż, czy też kolportowanie – to rozprowadzanie wśród potencjalnych odbiorców prasy, książek, ulotek, gadżetów firmowych, a nawet muzyki. Znaczenie kolportażu odnosi się zatem nie tylko do sprzedaży prasy, książek, ale również i reklam. Generalnie – jest to zatem pośrednictwo pomiędzy wydawcą dzieła a jego sprzedawcą. W kontekście komunikacji marketingowej – kolportaż jest usługą w kontekście m.in. przygotowania materiałów reklamowych (w tym przede wszystkim w zakresie opracowania ulotek, a także innych materiałów o charakterze reklamowym oraz kolportażu tych materiałów. Kolportaż można podzielić na adresowy i bezadresowy . | |||
Ulotki, a także gazetki reklamowe kolportowane w kontekście komunikacji marketingowej, zaliczane są do tzw. reklamy BTL (Below the line), która charakteryzuje się znacznie niższymi kosztami prowadzenia w porównaniu z tzw. reklamą ATL (Above the line) oraz bardziej spersonalizowanym działaniem, które jest skierowane w większym stopniu na potencjalną grupę docelową. Wykorzystanie przez podmioty ulotek oraz gazetek o charakterze reklamowym wpływa niewątpliwie na podejmowanie określonych decyzji zakupowych przez różnorodnych konsumentów do których powyższe nośniki reklamy trafiają, natomiast konsumenci traktują ulotki oraz gazetki jako pomocne w kontekście podejmowania decyzji zakupowych . | |||
Podkreślić należy, że papierowe gazetki są współcześnie istotnym i jednocześnie skutecznym narzędziem komunikacji, jednak z biegiem czasu, a także wraz ze zmniejszaniem się liczby osób, które z tzw. pokolenia „offline”, ich znaczenie będzie coraz mniejsze . | |||
Kolportaż gazetek, ulotek o charakterze reklamowym podzielić można na poszczególne podkategorie, które uzależnione są w głównej mierze od celu, ewentualnie miejsca oraz formy dystrybucji. Do form tego rodzaju kolportażu zaliczyć należy przede wszystkim: kolportaż pod określony, konkretny adres (dystrybucja o charakterze adresowym), kolportaż do rąk przypadkowo napotkanych przechodniów, kolportaż do skrzynek pocztowych wskazanego obszaru określonego miasta, kolportaż do punktów usługowych, kolportaż różnorodnych plakatów (dotyczy to m.in. rozklejania plakatów, także w formie zrywek), kolportaż do rozmieszczonych uprzednio stojaków na ulotki (są to przede wszystkim broszury o charakterze informacyjnym). | |||
W kontekście kolportażu, podkreślić należy, że działania w zakresie komunikacji marketingowej powinny w odpowiedni sposób kreować świadomość danego klienta, zwracać uwagę klientów na określony produkt, informować potencjalnych nabywców o oferowanym towarze, nakłaniać do ewentualnego zakupu, pokazywać ewentualne korzyści, które płyną z nabycia danego towaru, informować, jak i gdzie można nabyć określony produkt . | |||
Analizując definicję kolportażu podkreślić należy, że słowo kolporter definiowane jest jako zawód, który polega na pracy przy dystrybuowaniu różnorodnych materiałów, w tym przede wszystkim materiałów drukowanych. Kolporter zajmuje się kolportowaniem, a zatem dostarczaniem gazet, ewentualnie innych materiałów w ściśle określone miejsca . W historii, termin kolporter stosowało się względem drobnych sprzedawców, dostarczających towary do domostw i targowisk. Zaznaczyć trzeba, że działalność kolporterską już w średniowieczu rozpoczęli drobni sprzedawcy, którzy przez wieki wędrowali po Europie po kolejnych targach oraz domostwach w odwiedzanych przez siebie miejscowościach oferując potencjalnym klientom towary, które nosili ze sobą. Z języka francuskiego słowo porter oznacza „nosić” towary zawieszone na szyi (w języku francuskim słowo col oznacza „szyja”) . | |||
Kolportaż ulotek o charakterze reklamowym podzielić można | |||
Reasumując podkreślić należy, że słowo kolportaż jest określeniem ogólnym, jednocześnie posiadających wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Sumując kwestie definicyjne zaznaczyć można, że kolportaż można określić jako pośrednictwo pomiędzy wydawcą określonego dzieła a jego sprzedawcą. | Reasumując podkreślić należy, że słowo kolportaż jest określeniem ogólnym, jednocześnie posiadających wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Sumując kwestie definicyjne zaznaczyć można, że kolportaż można określić jako pośrednictwo pomiędzy wydawcą określonego dzieła a jego sprzedawcą. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
Badania wśród dyrektorów marketingu dotyczące gazetek promocyjnych. Raport z badania, Warszawa 2019. | |||
P. Buła (red.), Współczesne problemy przedsiębiorczości w małych i średnich przedsiębiorcach, Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2010. | |||
A. Kamińska, P, Kopczyński, Skuteczność tradycyjnych form komunikacji marketingowej przedsiębiorstw, Zarządzanie. Teoria i Praktyka, nr 14/2015. | |||
* ''[https://sjp.pl/kolporta%C5%BC Kolportaż]'' (2022), "Słownik SJP" | * ''[https://sjp.pl/kolporta%C5%BC Kolportaż]'' (2022), "Słownik SJP" | ||
* ''[https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolporta%C5%BC Kolportaż]'' (2022), "Wikipedia" | * ''[https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolporta%C5%BC Kolportaż]'' (2022), "Wikipedia" | ||
[[Kategoria:Dystrybucja]] | [[Kategoria:Dystrybucja]] | ||
{{a|Oliwia Durek}} | {{a|Oliwia Durek}} |
Wersja z 07:55, 28 kwi 2022
Kolportaż (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) – to inaczej dystrybucja, ewentualnie pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami, punktami sprzedaży. Samo słowo kolportaż jest bardzo ogólne i posiada wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu . Kolportaż, czy też kolportowanie – to rozprowadzanie wśród potencjalnych odbiorców prasy, książek, ulotek, gadżetów firmowych, a nawet muzyki. Znaczenie kolportażu odnosi się zatem nie tylko do sprzedaży prasy, książek, ale również i reklam. Generalnie – jest to zatem pośrednictwo pomiędzy wydawcą dzieła a jego sprzedawcą. W kontekście komunikacji marketingowej – kolportaż jest usługą w kontekście m.in. przygotowania materiałów reklamowych (w tym przede wszystkim w zakresie opracowania ulotek, a także innych materiałów o charakterze reklamowym oraz kolportażu tych materiałów. Kolportaż można podzielić na adresowy i bezadresowy . Ulotki, a także gazetki reklamowe kolportowane w kontekście komunikacji marketingowej, zaliczane są do tzw. reklamy BTL (Below the line), która charakteryzuje się znacznie niższymi kosztami prowadzenia w porównaniu z tzw. reklamą ATL (Above the line) oraz bardziej spersonalizowanym działaniem, które jest skierowane w większym stopniu na potencjalną grupę docelową. Wykorzystanie przez podmioty ulotek oraz gazetek o charakterze reklamowym wpływa niewątpliwie na podejmowanie określonych decyzji zakupowych przez różnorodnych konsumentów do których powyższe nośniki reklamy trafiają, natomiast konsumenci traktują ulotki oraz gazetki jako pomocne w kontekście podejmowania decyzji zakupowych . Podkreślić należy, że papierowe gazetki są współcześnie istotnym i jednocześnie skutecznym narzędziem komunikacji, jednak z biegiem czasu, a także wraz ze zmniejszaniem się liczby osób, które z tzw. pokolenia „offline”, ich znaczenie będzie coraz mniejsze . Kolportaż gazetek, ulotek o charakterze reklamowym podzielić można na poszczególne podkategorie, które uzależnione są w głównej mierze od celu, ewentualnie miejsca oraz formy dystrybucji. Do form tego rodzaju kolportażu zaliczyć należy przede wszystkim: kolportaż pod określony, konkretny adres (dystrybucja o charakterze adresowym), kolportaż do rąk przypadkowo napotkanych przechodniów, kolportaż do skrzynek pocztowych wskazanego obszaru określonego miasta, kolportaż do punktów usługowych, kolportaż różnorodnych plakatów (dotyczy to m.in. rozklejania plakatów, także w formie zrywek), kolportaż do rozmieszczonych uprzednio stojaków na ulotki (są to przede wszystkim broszury o charakterze informacyjnym). W kontekście kolportażu, podkreślić należy, że działania w zakresie komunikacji marketingowej powinny w odpowiedni sposób kreować świadomość danego klienta, zwracać uwagę klientów na określony produkt, informować potencjalnych nabywców o oferowanym towarze, nakłaniać do ewentualnego zakupu, pokazywać ewentualne korzyści, które płyną z nabycia danego towaru, informować, jak i gdzie można nabyć określony produkt . Analizując definicję kolportażu podkreślić należy, że słowo kolporter definiowane jest jako zawód, który polega na pracy przy dystrybuowaniu różnorodnych materiałów, w tym przede wszystkim materiałów drukowanych. Kolporter zajmuje się kolportowaniem, a zatem dostarczaniem gazet, ewentualnie innych materiałów w ściśle określone miejsca . W historii, termin kolporter stosowało się względem drobnych sprzedawców, dostarczających towary do domostw i targowisk. Zaznaczyć trzeba, że działalność kolporterską już w średniowieczu rozpoczęli drobni sprzedawcy, którzy przez wieki wędrowali po Europie po kolejnych targach oraz domostwach w odwiedzanych przez siebie miejscowościach oferując potencjalnym klientom towary, które nosili ze sobą. Z języka francuskiego słowo porter oznacza „nosić” towary zawieszone na szyi (w języku francuskim słowo col oznacza „szyja”) . Reasumując podkreślić należy, że słowo kolportaż jest określeniem ogólnym, jednocześnie posiadających wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Sumując kwestie definicyjne zaznaczyć można, że kolportaż można określić jako pośrednictwo pomiędzy wydawcą określonego dzieła a jego sprzedawcą.
Bibliografia
Badania wśród dyrektorów marketingu dotyczące gazetek promocyjnych. Raport z badania, Warszawa 2019. P. Buła (red.), Współczesne problemy przedsiębiorczości w małych i średnich przedsiębiorcach, Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2010. A. Kamińska, P, Kopczyński, Skuteczność tradycyjnych form komunikacji marketingowej przedsiębiorstw, Zarządzanie. Teoria i Praktyka, nr 14/2015.
Autor: Oliwia Durek