Import usług: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
==Obowiązek podatkowy== | ==Obowiązek podatkowy== | ||
Podkreślić należy, że obowiązek podatkowy w kontekście importu usług powstaje w momencie wykonania usługi. Obowiązek podatkowy w VAT z tytułu importu usług powstaje na terenie Polski niezależnie od tego, czy określony usługodawca znajduje się na terenie Unii Europejskiej, czy też poza Unią Europejską [Krywan T 2019, s. 2] . | Podkreślić należy, że obowiązek podatkowy w kontekście importu usług powstaje w momencie wykonania usługi(''Import usług warunki i definicja''). Obowiązek podatkowy w VAT z tytułu importu usług powstaje na terenie Polski niezależnie od tego, czy określony usługodawca znajduje się na terenie Unii Europejskiej, czy też poza Unią Europejską [Krywan T 2019, s. 2] . | ||
W dniu 7 września 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Nowelizacja ta wprowadziła m.in. zmiany, które związane są z momentem rozliczania naliczonego podatku z tytułu importu usług. Ważne w omawianym aspekcie jest to, że nowelizacja polskich przepisów jest odpowiedzią na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 marca 2021 roku. W wyroku tym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekając w kontekście prawa do odliczenia VAT, który związany jest z nabyciem o charakterze wewnątrzwspólnotowym wskazał, że przepisy prawa polskiego, które nakazują polskim podatnikom (w określonych sytuacjach) ujmowanie podatku VAT należnego i jednocześnie naliczonego w rozliczeniach za różnorodne okresy – są niezgodne z dyrektywą VAT . Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 marca 2021 roku ma niewątpliwie duże znaczenie dla importu usług . | W dniu 7 września 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Nowelizacja ta wprowadziła m.in. zmiany, które związane są z momentem rozliczania naliczonego podatku z tytułu importu usług. Ważne w omawianym aspekcie jest to, że nowelizacja polskich przepisów jest odpowiedzią na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 marca 2021 roku. W wyroku tym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekając w kontekście prawa do odliczenia VAT, który związany jest z nabyciem o charakterze wewnątrzwspólnotowym wskazał, że przepisy prawa polskiego, które nakazują polskim podatnikom (w określonych sytuacjach) ujmowanie podatku VAT należnego i jednocześnie naliczonego w rozliczeniach za różnorodne okresy – są niezgodne z dyrektywą VAT (''Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 marca 2021 roku, Sygn. C-895/19''). Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 marca 2021 roku ma niewątpliwie duże znaczenie dla importu usług [Szostak K 2017, s.3]. | ||
Istotnym jest również fakt, że pogląd TSUE związany z importem usług, potwierdzony został m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2021 roku. Podkreślono w nim, że prawo do odliczenia podatku VAT z kontekście importu usług powinno być realizowane w określonym okresie, w którym to wykazywany jest podatek VAT należny, jednocześnie odpowiednio gwarantując neutralność podatku VAT dla danego podatnika . Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług przyczyniła się do tego, że nie ma obecnie rozdźwięku pomiędzy dyrektywą VAT, a przepisami obowiązującymi w Polsce w kontekście importu usług. | Istotnym jest również fakt, że pogląd TSUE związany z importem usług, potwierdzony został m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2021 roku. Podkreślono w nim, że prawo do odliczenia podatku VAT z kontekście importu usług powinno być realizowane w określonym okresie, w którym to wykazywany jest podatek VAT należny, jednocześnie odpowiednio gwarantując neutralność podatku VAT dla danego podatnika (''Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2021 roku, Sygn. III SA/Wa 346/20''). Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług przyczyniła się do tego, że nie ma obecnie rozdźwięku pomiędzy dyrektywą VAT, a przepisami obowiązującymi w Polsce w kontekście importu usług. | ||
'''Reasumując zagadnienia związane z importem usług wymienić należy przykłady związane z importem usług. Są to przede wszystkim:''' | '''Reasumując zagadnienia związane z importem usług wymienić należy przykłady związane z importem usług. Są to przede wszystkim:''' | ||
# nabywanie usług o charakterze informatycznym, | # nabywanie usług o charakterze informatycznym, |
Wersja z 23:42, 18 kwi 2022
Import usług Przez większość dziejów współpraca o charakterze gospodarczym pomiędzy różnorodnymi państwami polegała w głównej mierze na rozwijaniu handlu dobrami. Handel usługami rozwijał się od XIX wieku, stając się aktualnie coraz bardziej znaczącym elementem w strukturze światowego handlu międzynarodowego [Misała J 2001, s. 149]. Rozwój światowego handlu usług (w tym importu usług) stał się możliwy przede wszystkim w kontekście wystąpienia wielu różnorodnych, sprzyjających czynników. Czynniki te można podzielić na kilka różnorodnych grup, w tym m.in. [Morawczyński R nr 812/2010, s. 35-51]:
- czynniki ekonomiczne o charakterze ogólnoświatowym, ewentualnie regionalnym,
- czynniki ekonomiczne o charakterze krajowym,
- czynniki polityczne, kulturalno-społeczne, technologiczne.
Import usług (w kontekście polskim) występuje wtedy, gdy określone usługi są wykonywane przez podmiot zagraniczny, który nie ma swojej siedziby, a także stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski oraz wtedy, gdy dany usługodawca nie jest podatnikiem VAT, który jest zarejestrowany w Polsce. W kwestii importu usług mamy do czynienia jeżeli odbiorca omawianej usługi, a zatem usługobiorca jest przedsiębiorcą, który jest posiadaczem siedziby działalności gospodarczej, ewentualnie ma stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski [Krywan T 2019, s. 2].
Obowiązek podatkowy
Podkreślić należy, że obowiązek podatkowy w kontekście importu usług powstaje w momencie wykonania usługi(Import usług warunki i definicja). Obowiązek podatkowy w VAT z tytułu importu usług powstaje na terenie Polski niezależnie od tego, czy określony usługodawca znajduje się na terenie Unii Europejskiej, czy też poza Unią Europejską [Krywan T 2019, s. 2] . W dniu 7 września 2021 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Nowelizacja ta wprowadziła m.in. zmiany, które związane są z momentem rozliczania naliczonego podatku z tytułu importu usług. Ważne w omawianym aspekcie jest to, że nowelizacja polskich przepisów jest odpowiedzią na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 marca 2021 roku. W wyroku tym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekając w kontekście prawa do odliczenia VAT, który związany jest z nabyciem o charakterze wewnątrzwspólnotowym wskazał, że przepisy prawa polskiego, które nakazują polskim podatnikom (w określonych sytuacjach) ujmowanie podatku VAT należnego i jednocześnie naliczonego w rozliczeniach za różnorodne okresy – są niezgodne z dyrektywą VAT (Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 marca 2021 roku, Sygn. C-895/19). Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 marca 2021 roku ma niewątpliwie duże znaczenie dla importu usług [Szostak K 2017, s.3]. Istotnym jest również fakt, że pogląd TSUE związany z importem usług, potwierdzony został m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2021 roku. Podkreślono w nim, że prawo do odliczenia podatku VAT z kontekście importu usług powinno być realizowane w określonym okresie, w którym to wykazywany jest podatek VAT należny, jednocześnie odpowiednio gwarantując neutralność podatku VAT dla danego podatnika (Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2021 roku, Sygn. III SA/Wa 346/20). Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług przyczyniła się do tego, że nie ma obecnie rozdźwięku pomiędzy dyrektywą VAT, a przepisami obowiązującymi w Polsce w kontekście importu usług. Reasumując zagadnienia związane z importem usług wymienić należy przykłady związane z importem usług. Są to przede wszystkim:
- nabywanie usług o charakterze informatycznym,
- nabywanie usług o charakterze reklamowym,
- nabywanie różnorodnego oprogramowania, z którego można korzystać w określonym przedsiębiorstwie.
Podkreślić należy, że katalog importu usług, które można wymienić należy potraktować jako znacznie bardziej obszerny i otwarty.
Bibliografia
- Krywan T. (2019)., Praktyczne zasady rozliczania WNT i importu usług w 2019 roku, Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, Warszawa
- Misała J. (2001)., Współczesne teorie wymiany międzynarodowej i zagranicznej polityki ekonomicznej, SGH, Warszawa
- Morawczyński R. (2010), Miejsce eksportu usług w handlu światowym, "Zeszyty Naukowe UE w Krakowie", nr 812
- Szostak K. (2017), WNT, WDT i import usług – przepisy ustawy, obowiązki informacyjne oraz bieżące problemy podatkowe, Wrocław
- Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 18 marca 2021 roku, (2021), Sygn. C-895/19, Sygn. C-895/19
- Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2021 roku, (2021), Sygn. III SA/Wa 346/20, Sygn. III SA/Wa 346/20
- [1]https://lexlege.pl/ustawa-o-podatku-od-towarow-i-uslug/art-28b/, (2004), Dz.U.2021.0.685 t.j
- [2]https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-import-uslug-warunki-i-definicja], (2022), Import usług i warunki definicji
Autor: Oliwia Durek