Informatyka w zarządzaniu: Różnice pomiędzy wersjami
(LinkTitles.) |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Informatyka w zarządzaniu''' związana jest z wdrożeniem zróżnicowanych systemów w ramach technologii narzędzi informatycznych, które pozwalają na wspomaganie prawidłowej realizacji zróżnicowanych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. | |||
'''Geneza powstania systemów informatycznych w obszarze zarządzania''' | |||
Jak wskazuje J. Jaworski, geneza wdrożenia informatyki w obszar zarządzania obejmuje (J. Jaworski 2009, s. 23-39): | |||
# Lata 50. XX wieku- stworzenie pierwszego oprogramowania określanego jako systemy transakcyjne('''ST'''), przeznaczonego do automatyzacji przy pomocy oprogramowania nieskomplikowanych obliczeń z zakresu wewnętrznych transakcji gospodarczych realizowanych w przedsiębiorstwie, | |||
# Lata 60. XX wieku- stworzenie systemów o charakterze informacyjno-decyzyjnym ('''SID'''), pozwalających na zapewnienie dostępności informacyjnej w działach zarządzających przedsiębiorstwem, | |||
# Przełom lat 60. i 70. XX wieku- wdrożenie systemów automatyzacji biura ('''SAB'''), scentralizowanych wokół obiegu dokumentacji oraz informacji niezbędnych dla pracowników biurowych, | |||
# Lata 70. XX wieku- wdrożenie systemów wspomagających ('''SWD'''), zapewniającego wsparcie decyzyjne, a także organizację przetwarzania oraz późniejszej prezentacji dostępnych danych, | |||
# Początek lat 80. XX wieku- wykształcenie się systemów ekspertowych funkcjonujących również obecnie, obejmujących scentralizowane bazy wiedzy oraz danych, mechanizmy wnioskowania, sektory dialogu oraz objaśnień, a także czerpania informacji, | |||
# Druga połowa lat 80. XX wieku- implementacja systemów wspomagania kierownictwa ('''SWK'''), zapewniających kontrolę organizacyjną oraz wykrywanie obszarów problemowych w zakresie przedsiębiorstwa, | |||
# Lata 90. XX wieku- stworzenie systemów klasy '''MRP''', skoncentrowanych na usprawnienia funkcjonowania stref produkcyjnych w przedsiębiorstwie, a także najpopularniejszych obecnie systemów '''ERP''', rozszerzonych o wspomaganie operacji księgowych, przepływów finansowych, działów HR oraz koordynację wszystkich elementów struktury przedsiębiorstwa. | |||
== Zasady wdrożenia technologii informatycznej w przedsiębiorstwie == | |||
Prawidłowe wdrożenie systemu informatycznego w obszarze działalności zarządczej przedsiębiorstwa związane jest z (P. Fajfer 2011, s. 76-77): | |||
* '''zdefiniowaniem zakresu funkcjonowania systemu informatycznego''', związanego z wyrażeniem etapowych działań podejmowanych w ramach implementacji, a także wskazaniem celowości wdrożenia systemu informatycznego w strukturę przedsiębiorstwa oraz określeniem poziomu dysponowanych zasobów ludzkich i pieniężnych, | |||
* '''określeniem czasu przeznaczonego na wdrożenie systemu informatycznego''', co związane jest z odgórnym założeniem dat zakończenia realizacji przedsięwzięcia, | |||
* '''określeniem poziomu budżetowego przeznaczonego na projekt''', co wiąże się ze | |||
* wskazaniem niezbędnego poziomu nakładów pieniężnych przeznaczonych na implementowane wyposażenie techniczne, a także licencje, szkolenia czy utrzymanie prawidłowego funkcjonowania infrastruktury, | |||
* '''wskazaniem zasobów ludzkich''' związanych z utrzymaniem niezawodności funkcjonowania systemów informatycznych, | |||
* '''określeniem zasad zarządzania zmianami''', co jest związane z wymagalnością rozważenia modyfikacji zachodzących w trakcie funkcjonowania wdrożonych systemów informatycznych oraz elastycznego dostosowania do zachodzących przeobrażeń | |||
== Obszary wdrożenia systemów informatycznych == | |||
Zastosowanie narzędzi informatycznych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw charakteryzuje się zróżnicowaniem wykorzystania. W związku z tym może znaleźć zastosowanie w każdym obszarze przedsiębiorstwa. Do najpopularniejszych kierunków wykorzystania systemów informatycznych należy zaliczyć (W. Wornalkiewicz 2020, s. 12;15): | |||
* Działy finansów oraz księgowości, | |||
* Gospodarkę materiałową, | |||
* Dystrybucję | |||
* Planowanie procesów produkcyjnych, | |||
* Marketing, | |||
* Zaopatrzenie, | |||
* Zarządzanie zasobami ludzkimi | |||
== Zalety wdrożenia systemów informatycznych == | |||
Do głównych zalet wdrożenia systemów informatycznych należy zaliczyć (Z.J. Klonowski 2004, s.146-147, B. Barbachowska 2019, s. 85): | |||
* uzyskanie bieżącej oraz dokładnej wiedzy o stanie poszczególnych procesów w przedsiębiorstwie, | |||
* możliwość natychmiastowej reakcji na występujące braki lub błędy zachodzące w realizacji procesów, | |||
* zarządzanie poziomem zapasów, | |||
* zwiększenie efektywności poziomu obsługi klienta, | |||
* maksymalizacja wydajności pracy pracowników, | |||
* maksymalizacja zysków przedsiębiorstwa, | |||
* zwiększenie płynności przepływu informacji w przedsiębiorstwie, | |||
* usprawnienie realizacji procesów wewnętrznych, | |||
* wystandaryzowanie działań realizowanych w każdym dziale przedsiębiorstwa, | |||
* wspomaganie szacunków finansowych, | |||
* stworzenie możliwości prognozowania. | |||
== Bibliografia == | |||
*Barbachowska B. (2019), ''Wykorzystanie narzędzi informatycznych w zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami,'' Journal of Modern Science, t. 1(40) | |||
*Bartoszewicz A. (red.) (2011)['''http://piz.san.edu.pl/docs/e-XII-1.pdf'''] ''Informatyka w Zarządzaniu- Szanse i Zagrożenia'', Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Garwolin, t. XII | |||
[[Kategoria:Zarządzanie informacjami]] | [[Kategoria:Zarządzanie informacjami]] |
Wersja z 16:27, 12 kwi 2022
Informatyka w zarządzaniu związana jest z wdrożeniem zróżnicowanych systemów w ramach technologii narzędzi informatycznych, które pozwalają na wspomaganie prawidłowej realizacji zróżnicowanych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie. Geneza powstania systemów informatycznych w obszarze zarządzania Jak wskazuje J. Jaworski, geneza wdrożenia informatyki w obszar zarządzania obejmuje (J. Jaworski 2009, s. 23-39):
- Lata 50. XX wieku- stworzenie pierwszego oprogramowania określanego jako systemy transakcyjne(ST), przeznaczonego do automatyzacji przy pomocy oprogramowania nieskomplikowanych obliczeń z zakresu wewnętrznych transakcji gospodarczych realizowanych w przedsiębiorstwie,
- Lata 60. XX wieku- stworzenie systemów o charakterze informacyjno-decyzyjnym (SID), pozwalających na zapewnienie dostępności informacyjnej w działach zarządzających przedsiębiorstwem,
- Przełom lat 60. i 70. XX wieku- wdrożenie systemów automatyzacji biura (SAB), scentralizowanych wokół obiegu dokumentacji oraz informacji niezbędnych dla pracowników biurowych,
- Lata 70. XX wieku- wdrożenie systemów wspomagających (SWD), zapewniającego wsparcie decyzyjne, a także organizację przetwarzania oraz późniejszej prezentacji dostępnych danych,
- Początek lat 80. XX wieku- wykształcenie się systemów ekspertowych funkcjonujących również obecnie, obejmujących scentralizowane bazy wiedzy oraz danych, mechanizmy wnioskowania, sektory dialogu oraz objaśnień, a także czerpania informacji,
- Druga połowa lat 80. XX wieku- implementacja systemów wspomagania kierownictwa (SWK), zapewniających kontrolę organizacyjną oraz wykrywanie obszarów problemowych w zakresie przedsiębiorstwa,
- Lata 90. XX wieku- stworzenie systemów klasy MRP, skoncentrowanych na usprawnienia funkcjonowania stref produkcyjnych w przedsiębiorstwie, a także najpopularniejszych obecnie systemów ERP, rozszerzonych o wspomaganie operacji księgowych, przepływów finansowych, działów HR oraz koordynację wszystkich elementów struktury przedsiębiorstwa.
Zasady wdrożenia technologii informatycznej w przedsiębiorstwie
Prawidłowe wdrożenie systemu informatycznego w obszarze działalności zarządczej przedsiębiorstwa związane jest z (P. Fajfer 2011, s. 76-77):
- zdefiniowaniem zakresu funkcjonowania systemu informatycznego, związanego z wyrażeniem etapowych działań podejmowanych w ramach implementacji, a także wskazaniem celowości wdrożenia systemu informatycznego w strukturę przedsiębiorstwa oraz określeniem poziomu dysponowanych zasobów ludzkich i pieniężnych,
- określeniem czasu przeznaczonego na wdrożenie systemu informatycznego, co związane jest z odgórnym założeniem dat zakończenia realizacji przedsięwzięcia,
- określeniem poziomu budżetowego przeznaczonego na projekt, co wiąże się ze
- wskazaniem niezbędnego poziomu nakładów pieniężnych przeznaczonych na implementowane wyposażenie techniczne, a także licencje, szkolenia czy utrzymanie prawidłowego funkcjonowania infrastruktury,
- wskazaniem zasobów ludzkich związanych z utrzymaniem niezawodności funkcjonowania systemów informatycznych,
- określeniem zasad zarządzania zmianami, co jest związane z wymagalnością rozważenia modyfikacji zachodzących w trakcie funkcjonowania wdrożonych systemów informatycznych oraz elastycznego dostosowania do zachodzących przeobrażeń
Obszary wdrożenia systemów informatycznych
Zastosowanie narzędzi informatycznych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw charakteryzuje się zróżnicowaniem wykorzystania. W związku z tym może znaleźć zastosowanie w każdym obszarze przedsiębiorstwa. Do najpopularniejszych kierunków wykorzystania systemów informatycznych należy zaliczyć (W. Wornalkiewicz 2020, s. 12;15):
- Działy finansów oraz księgowości,
- Gospodarkę materiałową,
- Dystrybucję
- Planowanie procesów produkcyjnych,
- Marketing,
- Zaopatrzenie,
- Zarządzanie zasobami ludzkimi
Zalety wdrożenia systemów informatycznych
Do głównych zalet wdrożenia systemów informatycznych należy zaliczyć (Z.J. Klonowski 2004, s.146-147, B. Barbachowska 2019, s. 85):
- uzyskanie bieżącej oraz dokładnej wiedzy o stanie poszczególnych procesów w przedsiębiorstwie,
- możliwość natychmiastowej reakcji na występujące braki lub błędy zachodzące w realizacji procesów,
- zarządzanie poziomem zapasów,
- zwiększenie efektywności poziomu obsługi klienta,
- maksymalizacja wydajności pracy pracowników,
- maksymalizacja zysków przedsiębiorstwa,
- zwiększenie płynności przepływu informacji w przedsiębiorstwie,
- usprawnienie realizacji procesów wewnętrznych,
- wystandaryzowanie działań realizowanych w każdym dziale przedsiębiorstwa,
- wspomaganie szacunków finansowych,
- stworzenie możliwości prognozowania.
Bibliografia
- Barbachowska B. (2019), Wykorzystanie narzędzi informatycznych w zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami, Journal of Modern Science, t. 1(40)
- Bartoszewicz A. (red.) (2011)[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XII-1.pdf] Informatyka w Zarządzaniu- Szanse i Zagrożenia, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, Garwolin, t. XII