Głosowanie większością kwalifikowaną: Różnice pomiędzy wersjami
(UEKKPZ) |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 11: | Linia 11: | ||
Głosowanie większością kwalifikowaną w RP ma swoje zastosowanie przy szczególnie ważnych decyzjach i dotyczy następujących jednostek: | Głosowanie większością kwalifikowaną w RP ma swoje zastosowanie przy szczególnie ważnych decyzjach i dotyczy następujących jednostek: | ||
* Sejmu | * Sejmu | ||
Dla uzyskania większości kwalifikowanej w Sejmie występują 4 warianty wartości: | Dla uzyskania większości kwalifikowanej w Sejmie występują 4 warianty wartości <ref> Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 1997, s. 18-35 </ref>: | ||
# 2/3 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. wyrażenie zgody na ratyfikację umów międzynarodowych | # 2/3 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. wyrażenie zgody na ratyfikację umów międzynarodowych, | ||
# 2/3 głosów ustawowej liczby posłów - np. skrócenie trwania kadencji Sejmu | # 2/3 głosów ustawowej liczby posłów - np. skrócenie trwania kadencji Sejmu, | ||
# 3/5 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. w celu ponownego uchwalenia ustawy po rozpatrzeniu | # 3/5 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. w celu ponownego uchwalenia ustawy po rozpatrzeniu, | ||
# 3/5 głosów ustawowej liczby posłów - np. pociągnięcie do odpowiedzialności członka Rady Ministrów w przypadku naruszenia przez niego Konstytucji, ustaw lub popełnienia przestępstwa | # 3/5 głosów ustawowej liczby posłów - np. pociągnięcie do odpowiedzialności członka Rady Ministrów w przypadku naruszenia przez niego Konstytucji, ustaw lub popełnienia przestępstwa. | ||
* Senatu | * Senatu | ||
W Senacie występuje jedynie wartość 2/3 głosów, w przypadku skrócenia trwania kadencji Senatu | W Senacie występuje jedynie wartość 2/3 głosów, np. w przypadku skrócenia trwania kadencji Senatu. | ||
* Zgromadzenia Narodowego | * Zgromadzenia Narodowego | ||
Dla jednostki Zgromadzenia narodowego występuje jedynie wartość 2/3 głosów | Dla jednostki Zgromadzenia narodowego występuje jedynie wartość 2/3 głosów np. w przypadku wystąpienia trwałej niezdolności sprawowania roli Prezydenta ze względu na stan zdrowia. | ||
Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie [[kworum]], czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do prowadzenia obrad i uznania ważności wyniku głosowania <ref> M. Rulka i in. 2019, s. 102 </ref>. W Polsce wynosi ona połowę ustawowej liczby członków organu. | Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie [[kworum]], czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do prowadzenia obrad i uznania ważności wyniku głosowania <ref> M. Rulka i in. 2019, s. 102 </ref>. W Polsce wynosi ona połowę ustawowej liczby członków organu. | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
* Biuro Analiz i Dokumentacji (2016), ''[https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/145/plik/ot649_internet.pdf Głosowania w Senacie]'', Opracowania Tematyczne, Warszawa, s. 3 | * Biuro Analiz i Dokumentacji (2016), ''[https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/145/plik/ot649_internet.pdf Głosowania w Senacie]'', Opracowania Tematyczne, Warszawa, s. 3 | ||
* Galster J., Mik C. (1995), ''Podstawy europejskiego prawa wspólnotowego. Zarys wykładu'', Comer, Toruń, s. 16 | * Galster J., Mik C. (1995), ''Podstawy europejskiego prawa wspólnotowego. Zarys wykładu'', Comer, Toruń, s. 16 | ||
* ''[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej]'' (1997), Dz.U. nr 78 poz. 489, s. 18 | * ''[https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej]'' (1997), Dz.U. nr 78 poz. 489, s. 18-35 | ||
* Przyborowska - Klimczak A., Skrzydło - Tefelska E. (1996), ''Dokumenty Wspólnot Europejskich'', Morpol, Lublin, s. 32 | * Przyborowska - Klimczak A., Skrzydło - Tefelska E. (1996), ''Dokumenty Wspólnot Europejskich'', Morpol, Lublin, s. 32 | ||
* Rulka M. (red.) (2019), ''[http://orka.sejm.gov.pl/przeglad.nsf/0/3B7CE4CE1B9A1E0CC12584F5003646B0/%24file/5.Marcin%20Rulka_Bartlomiej%20Wroblewski.pdf Większości konstytucyjne - wybrane problemy]'', Przegląd Sejmowy , nr 6, s. 102 | * Rulka M. (red.) (2019), ''[http://orka.sejm.gov.pl/przeglad.nsf/0/3B7CE4CE1B9A1E0CC12584F5003646B0/%24file/5.Marcin%20Rulka_Bartlomiej%20Wroblewski.pdf Większości konstytucyjne - wybrane problemy]'', Przegląd Sejmowy , nr 6, s. 102 |
Wersja z 20:03, 10 kwi 2022
Głosowanie większością kwalifikowaną (ang. Qualified Majority Voting - QMV) - głosowanie za projektem, kandydatem, stosując się do zasady większości kwalifikowanej zależnej od rodzaju instytucji; większość określona jest poprzez minimum liczby głosów wyrażonych w postaci liczb ułamkowych lub procentowo [1]. Większość kwalifikowana jest częstą procedurą głosowania stosowaną w wielu krajach na całym świecie, zaliczając Rzeczpospolitą Polskę i organ Rady Unii Europejskiej.
Rodzaje większości
Po zakończeniu głosowania, wynik sprawy rozpatrywany jest w zależności od rodzaju stosowanej większości. Do najczęstszych form głosowania zalicza się trzy poniższe większości [2]:
- większość względna (zwykła) – ilość głosów ,,za" musi przewyższać ilość głosów ,,przeciw" a wstrzymujący się od głosu nie wliczają się do wyniku,
- większość bezwzględna (absolutna) – ilość głosów ,,za" musi przewyższać ilość wszystkich przystępujących do głosowania wliczając wstrzymujących się od głosowania,
- większość kwalifikowana – ilość głosów wymagana do przegłosowania sprawy musi być większa od połowy głosujących a jej wartość określona jest najczęściej ułamkowo np. 2/3, 3/5, 3/4. Do większości kwalifkowanej zalicza się również jednomyślność, czyli sytuację w której wymagane jest opowiedzenie się wszystkich głosujących ,,za".
Większość kwalifikowana w RP
Głosowanie większością kwalifikowaną w RP ma swoje zastosowanie przy szczególnie ważnych decyzjach i dotyczy następujących jednostek:
- Sejmu
Dla uzyskania większości kwalifikowanej w Sejmie występują 4 warianty wartości [3]:
- 2/3 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. wyrażenie zgody na ratyfikację umów międzynarodowych,
- 2/3 głosów ustawowej liczby posłów - np. skrócenie trwania kadencji Sejmu,
- 3/5 głosów, przy obeności minimum połowy ustawowej liczy posłów - np. w celu ponownego uchwalenia ustawy po rozpatrzeniu,
- 3/5 głosów ustawowej liczby posłów - np. pociągnięcie do odpowiedzialności członka Rady Ministrów w przypadku naruszenia przez niego Konstytucji, ustaw lub popełnienia przestępstwa.
- Senatu
W Senacie występuje jedynie wartość 2/3 głosów, np. w przypadku skrócenia trwania kadencji Senatu.
- Zgromadzenia Narodowego
Dla jednostki Zgromadzenia narodowego występuje jedynie wartość 2/3 głosów np. w przypadku wystąpienia trwałej niezdolności sprawowania roli Prezydenta ze względu na stan zdrowia.
Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie kworum, czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do prowadzenia obrad i uznania ważności wyniku głosowania [4]. W Polsce wynosi ona połowę ustawowej liczby członków organu.
Większość kwalifikowana w Radzie UE
Każdemu Państwu Członkowskiemu przyznana jest odpowiednia ilość głosów, uzależniona od wielkości populacji w tym kraju. Obecnie większość kwalifikowana w Radzie Unii Europejskiej wynosi 255 głosów z 345 możliwych, co daje 73,9%. Do przeforsowania wniosku konieczne są jeszcze dwa równoważne warunki- musi być on poparty przez większość Krajów Członkowskich (lub przez większość 2/3 Krajów Członkowskich, jeśli wnioskodawcą nie jest Komisja Europejska), oraz kraje popierające wniosek muszą reprezentować minimum 62% populacji Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 23 p. 2 Traktatu Nicejskiego QMV stosowane jest, gdy Rada Unii Europejskiej podejmuje wspólne decyzje i strategie dla wszystkich Krajów Członkowskich, podejmuje decyzję, która jest wykonaniem wspólnego działania, lub mianuje specjalnego przedstawiciela zgodnie z art. 18. Obecnie Polska posiada w Radzie Unii Europejskiej 27 głosów (tyle samo co Hiszpania, o dwa głosy mniej niż Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Włochy).
Przypisy
Bibliografia
- Biuro Analiz i Dokumentacji (2016), Głosowania w Senacie, Opracowania Tematyczne, Warszawa, s. 3
- Galster J., Mik C. (1995), Podstawy europejskiego prawa wspólnotowego. Zarys wykładu, Comer, Toruń, s. 16
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (1997), Dz.U. nr 78 poz. 489, s. 18-35
- Przyborowska - Klimczak A., Skrzydło - Tefelska E. (1996), Dokumenty Wspólnot Europejskich, Morpol, Lublin, s. 32
- Rulka M. (red.) (2019), Większości konstytucyjne - wybrane problemy, Przegląd Sejmowy , nr 6, s. 102
- Rybicki Z. (1980), Mała Encyklopedia Prawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe Stan, Warszawa, s. 819
- Witkowska M. (2008), Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 162
Autor: Mariola Karasińska, Piotr Urbański
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |