Subskrypcja: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 35: | Linia 35: | ||
* Klincewicz K. (2016). [http://timo.wz.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/09/Klincewicz-Krzysztof-red-Zarzadzanie-organizacje-i-organizowanie.pdf ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych.''], Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa | * Klincewicz K. (2016). [http://timo.wz.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/09/Klincewicz-Krzysztof-red-Zarzadzanie-organizacje-i-organizowanie.pdf ''Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych.''], Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa | ||
* Kohen B. (2016). [http://www.fastcompany.com/3058203/making–sense–of–%20the–many–business–models–in–the–sharing–economy ''Making Sense Of The Many Business Models In The Sharing economy''] | * Kohen B. (2016). [http://www.fastcompany.com/3058203/making–sense–of–%20the–many–business–models–in–the–sharing–economy ''Making Sense Of The Many Business Models In The Sharing economy''] | ||
* Kuźniar J. [https://voicehouse.co/transkrypcje/subskrypcja-szanse-i-ryzyka/ '' | * Kuźniar J. [https://voicehouse.co/transkrypcje/subskrypcja-szanse-i-ryzyka/ ''Subskrypcja. Szanse i ryzyka''], "Voice House" | ||
* Nojszewski D. (2007). [https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/19/id/414 ''Przegląd modeli e-biznesowych (cz. II)''], "E-mentor", nr 2 | * Nojszewski D. (2007). [https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/19/id/414 ''Przegląd modeli e-biznesowych (cz. II)''], "E-mentor", nr 2 | ||
* Poreda R. (2020). [https://www.astor.com.pl/biznes-i-produkcja/subskrypcja-jako-model-biznesowy-przyszlosc-przemyslu-4-0/ ''Subskrypcja jako model biznesowy – przyszłość przemysłu 4.0?''], "Astor" | * Poreda R. (2020). [https://www.astor.com.pl/biznes-i-produkcja/subskrypcja-jako-model-biznesowy-przyszlosc-przemyslu-4-0/ ''Subskrypcja jako model biznesowy – przyszłość przemysłu 4.0?''], "Astor" |
Wersja z 22:26, 6 kwi 2022
Subskrypcja - proces, w którym inwestorzy zapisują się i zobowiązują do zainwestowania w instrument finansowy przed faktycznym zamknięciem transakcji zakupu. Termin ten pochodzi od łacińskiego słowa subscribere (zapisywać).
Wczesną formą subskrypcji była prenumeracja, powszechna praktyka biznesowa w osiemnastowiecznym handlu książkami w Niemczech. Wydawca oferował sprzedaż książki, która była planowana, ale jeszcze nie została wydrukowana, zwykle z rabatem, aby z góry pokryć koszty. Praktyka ta była szczególnie popularna w przypadku czasopism, gdyż pozwalała z góry określić liczbę prenumeratorów. Prenumeracja jest podobna do współczesnego modelu finansowania crowdfundingowego.
Model biznesowy oparty na subskrypcji
Model biznesowy oparty na subskrypcji to model biznesowy, w którym klient musi płacić stałą cenę w regularnych odstępach czasu za dostęp do produktu lub usługi. Model ten został zapoczątkowany przez wydawców książek i czasopism w XVII wieku, a obecnie jest wykorzystywany przez wiele firm, stron internetowych, a nawet firm farmaceutycznych we współpracy z rządem.
Zamiast sprzedawać produkty pojedynczo, subskrypcja oferuje okresowe (codzienne, cotygodniowe, dwutygodniowe, comiesięczne, półroczne, roczne lub sezonowe) korzystanie z produktu lub usługi albo — w przypadku organizacji zorientowanych na występy, takich jak opera — bilety na całą serię określonej liczby (np. od pięciu do piętnastu) przedstawień zaplanowanych na cały sezon. W ten sposób jednorazowa sprzedaż produktu może stać się sprzedażą powtarzalną i budować przywiązanie do marki.
Branże wykorzystujące ten model to m.in. wysyłkowe kluby sprzedaży książek i kluby sprzedaży muzyki, prywatni dostawcy poczty internetowej, telewizja kablowa, dostawcy telewizji satelitarnej z płatnymi kanałami telewizyjnymi, dostawcy katalogów cyfrowych z muzyką do pobrania lub e-booków, radio satelitarne, firmy telefoniczne, operatorzy sieci komórkowych, dostawcy Internetu, wydawcy oprogramowania, strony internetowe (np. blogi), dostawcy rozwiązań biznesowych, firmy świadczące usługi finansowe, kluby zdrowia, usługi koszenia trawników i odśnieżania, wynajmu mieszkań i farmaceutyków, a także tradycyjne gazety, magazyny i czasopisma naukowe.
Wznawianie subskrypcji może być okresowe i aktywowane automatycznie, tak aby koszt nowego okresu był automatycznie opłacany za pomocą preautoryzowanego obciążenia karty kredytowej lub konta czekowego. Popularną odmianą tego modelu w grach online i na stronach internetowych jest model freemium, w którym pierwszy poziom treści jest darmowy, ale dostęp do funkcji premium (na przykład bonusów do gry lub archiwów artykułów) jest ograniczony do płacących abonentów.
Rodzaje i przykłady subskrypcji
Istnieją różne rodzaje subskrypcji, takie jak:
- Prenumerata na określony zestaw towarów lub usług.
- Nakład płatny
- Obieg bezpłatny
- Obieg kontrolowany.
- Pudełka z prenumeratą zawierają różne materiały eksploatacyjne (tzw. boksy)
- Rolnictwo wspierane przez społeczność
- Usługi dostarczania posiłków
- Usługa dostarczania zestawów posiłków
- Abonament umożliwiający nieograniczone korzystanie z usługi lub zbioru usług.
Abonament może być osobisty i niezbywalny, dla rodziny lub, w pewnych okolicznościach, dla grupy korzystającej z usługi w tym samym czasie.
- W branży wydawniczej subskrypcja ma formę prenumeraty - pakietu kilku czasopism po obniżonej cenie. Model subskrypcji obejmuje zazwyczaj system paywall lub inny system "płatnego dostępu" (nazwany tak w opozycji do otwartego dostępu). W miarę zmniejszania się przychodów z reklamy cyfrowej coraz więcej wydawców preferuje płatny model subskrypcji, widząc w nim stosunkowo stabilny strumień dochodów.
- Oprogramowanie jako usługa — płatna subskrypcja, w ramach której użytkownik wykupuje abonament na okresowy zakup produktu. Jest to model znany również jako model wygodny, ponieważ klient nie musi pamiętać o szukaniu produktu i kupowaniu go co jakiś czas. Na przykład subskrypcja na bilet kolejowy przez firmę może nie być zindywidualizowana, ale może umożliwiać korzystanie z usługi wszystkim pracownikom tej firmy. W przypadku towarów o nieograniczonej podaży i wielu usług luksusowych tego typu subskrypcje są rzadkością.
- Abonament — obejmuje podstawowy dostęp lub minimalną usługę oraz pewną dodatkową opłatę zależną od wykorzystania. Za podstawową usługę telefoniczną płaci się z góry ustaloną opłatę za miesięczne korzystanie, ale mogą być pobierane dodatkowe opłaty za usługi dodatkowe, takie jak połączenia międzymiastowe, usługi katalogowe i usługi typu "pay-per-call". Gdy usługa podstawowa jest oferowana bezpłatnie, ten model biznesowy jest często określany mianem freemium.
- Abonament na tworzenie treści przez artystów na stronach internetowych.
Bibliografia
- Blikowska J. (2019). Zapomniałeś anulować subskrypcję? Stracisz na tym pieniądze, "Pieniądze.RP"
- Fleming S. (2021). 'Music by Subscription: Composers and their Networks in the British Music-Publishing Trade, 1676–1820, Routledge, Nowy York
- Klincewicz K. (2016). Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych., Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Kohen B. (2016). Making Sense Of The Many Business Models In The Sharing economy
- Kuźniar J. Subskrypcja. Szanse i ryzyka, "Voice House"
- Nojszewski D. (2007). Przegląd modeli e-biznesowych (cz. II), "E-mentor", nr 2
- Poreda R. (2020). Subskrypcja jako model biznesowy – przyszłość przemysłu 4.0?, "Astor"
Autor: Agnieszka Krztoń
.