Ocena negocjacji: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 78: | Linia 78: | ||
* Nęcki Z. (1994), ''Negocjacje w biznesie'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków | * Nęcki Z. (1994), ''Negocjacje w biznesie'', Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków | ||
* Raiffa H. (1982), ''The Art And Science Of Negotiation'', "Belknap Press", Cambridge | * Raiffa H. (1982), ''The Art And Science Of Negotiation'', "Belknap Press", Cambridge | ||
* Roszkowska E. (2011), ''[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/10149/1/E_Roszkowska_Wybrane_modele_negocjacji.pdf Wybrane modele negocjacji]'', Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok | |||
{{a|Magdalena Węglarz}} | {{a|Magdalena Węglarz}} | ||
[[Kategoria:Negocjacje]] | [[Kategoria:Negocjacje]] |
Wersja z 00:21, 2 kwi 2022
Ocena negocjacji jest procesem, który występuje w jednej z wyróżnianych faz negocjacji. Dokonanie oceny efektywności omawianego procesu nie jest łatwym zadaniem. Zawiera między innymi sprawdzenie, czy zostały osiągnięte założone cele, w jakim zakresie i jakim kosztem zostały osiągnięte. Wartości te mogą być wyłącznie szacowane w przybliżony sposób. Istotną częścią przeprowadzenia oceny negocjacji jest wyciągnięcie wniosków. Umożliwiają one doskonalenie umiejętności prowadzenia negocjacji w przyszłości, jak i usprawnienie samego procesu (H. Raiffa 1982).
Charakterystyka procesu oceny negocjacji
Ocena procesu negocjacji składa się z kilku etapów, w których występują odmienne zadania. Uwzględniają one (J. Dziadoń 1986):
- określenie celu i przedmiotu oceny - sprawdzenie czy, w jakim zakresie i jakim kosztem zostały osiągnięte wcześniej założone cele i wyciągnięcie wniosków, które mogą być pomocne w przyszłych negocjacjach,
- zestawienie kryteriów oceny - wyodrębnienie kryteriów syntetycznych i adekwatnych do nich kryteriów analitycznych oraz kryteriów elementarnych,
- opracowanie wzorców oceny - maksymalne możliwe do osiągnięcia poziomy wartości negocjowanych kwestii,
- opracowanie zasad oceny - wybór sposobu pomiaru wartości kryteriów oceny negocjacji i przyporządkowanie im odpowiednich stopni analitycznych. W tym etapie należy także ustalić zasadę wyprowadzania oceny łącznej,
- dokonanie oceny - zrealizowanie pomiarów cząstkowych w odniesieniu do poszczególnych kryteriów oceny i zestawienie wyników dokonanej oceny zgodnie z przyjętymi zasadami wyprowadzania oceny łącznej,
- weryfikacja oceny - sprawdzenie poprawności przeprowadzonego postępowania i poprawności wyników jego oceny.
Kryteria oceny procesu negocjacji
Skuteczna ocena procesu negocjacji jest możliwa za pomocą wyznaczonych kryteriów. Obejmują one (A. Kozina 2017, s. 168):
- sekwencję realizowanych działań i posunięć stron,
- zachowanie negocjatorów,
- komunikację interpersonalną,
- relacje między stronami i klimat negocjacji.
Prace pomocnicze w ocenie negocjacji
W celu sprawnego zrealizowania procesu oceny negocjacji niezbędne jest wykonanie pomocniczych prac, które mają charakter ściśle analityczny. Usprawnią one proces i pomagają zachować jasność oraz ład. Zaliczyć do nich można (A. Kozina 2017, s. 164):
- dokonanie dokładnej identyfikacji wyników negocjacji,
- rozpoznanie i dobranie odpowiedniego źródła informacji,
- pozyskanie i zinterpretowanie danych źródłowych,
- przeprowadzenie weryfikacji danych,
- uporządkowanie danych.
Fazy procesu negocjacji
Zgodnie z teorią A. Flowera, do faz procesu negocjacji należy (K. Bakalarski 2012):
- planowanie negocjacji,
- negocjacje właściwe,
- zakończenie negocjacji.
G. Kennedy wyróżnił cztery etapy negocjacji. Należy do nich (G. Kennedy 1999, s. 8):
- przygotowanie,
- dyskusja,
- składanie propozycji,
- transakcja.
Proces negocjacji zdefiniowany przez W. P. Jankowskiego i T. P. Sankowskiego wyróżnia cztery fazy. Jest to (W. P. Jankowski, T. P. Sankowski 1995):
- przygotowanie,
- faza wyjściowa,
- faza środkowa,
- faza końcowa.
Z. Nęcki wyróżnił cztery fazy procesu negocjacji. Należy do nich (Nęcki Z. 1994):
- przygotowanie do negocjacji,
- otwarcie rozmów,
- przedstawienie propozycji,
- kontakt końcowy.
Rodzaje celów negocjacji
Rodzaje celów negocjacji wyróżnia się ze za pomocą sześciu kryteriów. Należą do nich (R.J. Lewicki, D.M. Saunders, B. Barry 2005):
- przedmiot - cele merytoryczne (zwykle materialne) i cele psychologiczne (niematerialne),
- relacje między celami - cele wspólne, cele sprzeczne i cele różne,
- możliwości pomiaru - cele mierzalne i cele niewymierne,
- punkt widzenia - cele negocjatora, cele zespołu negocjacyjnego, cele przedsiębiorstwa,
- sposób opisu - cele formalne i cele nieformalne,
- waga (istotność) - cele najmniej ważne, cele mniej istotne, cele bardzo ważne.
Innym podziałem celów podczas procesu negocjacji, jest wyszczególnienie dwóch rodzajów. Są to cele (E. Roszkowska 2011, s. 86):
- idealny - to maksimum tego, czego się spodziewamy osiągnąć oraz to co chcemy osiągnąć jeśli negocjacje dobrze się ułożą,
- minimalny - jest to granica poza którą negocjacje nie mają sensu. Bez jego osiągnięcia nie powiodą, a jego uwzględnienie rozpoczyna się dopiero pod koniec negocjacji.
Bibliografia
- Bakalarski K. (2012), Negocjacje, Collegium Bobolanum, Warszawa
- Chmielecki M. (2020), Techniki negocjacji i wywierania wpływu, Helion, Gliwice
- Dziadoń J. (1986), Typologia kryteriów oceny systemu zarządzania, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Kraków
- Flower A. (1991), Jak skutecznie negocjować, Petit, Warszawa
- Jankowski W. B., Sankowski T. P. (1995), Jak negocjować, CIM, Warszawa
- Kennedy G. (1999), Negocjacje doskonałe, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań
- Kozina A. (2014), Negocjacje w przedsiębiorstwie z perspektywy zarządzania projektami, "Modern Management Review", nr 21
- Kozina A. (2015), Przegląd koncepcji badania negocjacji, "Organizacja i Kierowaie", nr 3
- Kozina A. (2017), Wymiary i parametry sytuacji negocjacyjnej, "Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr 1
- Kozina A. (2017), Wymiary i kryteria oceny negocjacji w przedsiębiorstwie, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr 12
- Kozina A. (2018), Wymiary i kryteria sukcesu negocjacji, "Zarządzanie i Finanse", nr 3
- Kozina A., Zioła-Kowalczyk E. (2018), Kryteria oceny relacji pomiędzy partnerami negocjacji, "Studia i Prace WNEiZ US", nr 52
- Lewicki R.J., Saunders D.M., Barry B. (2005), Zasady negocjacji. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań
- Nęcki Z. (1994), Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków
- Raiffa H. (1982), The Art And Science Of Negotiation, "Belknap Press", Cambridge
- Roszkowska E. (2011), Wybrane modele negocjacji, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok
Autor: Magdalena Węglarz