Koordynator: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Bardzo istotnym kryterium doboru osób do zespołu są ich '''role zespołowe'''. Role zespołowe są to predyspozycje każdego z członków do pełnienia w zespole danych funkcji, rozwiązywania konkretnych zadań i określonego stylu pracy. Menedżerowie i liderzy często nie wyobraża sobie nie wyznaczenia ról w sowim zespole projektowym. Podczas koordynowania ról wśród członków zespołów ważne jest zarówno wykorzystywanie atutów każdego z nich, jak i również akceptowanie ich wad. Dzięki temu można realizować zadania w najskuteczniejszy sposób i osiągnąć balans w zarządzanym zespole. | Bardzo istotnym kryterium doboru osób do zespołu są ich '''role zespołowe'''. Role zespołowe są to predyspozycje każdego z członków do pełnienia w zespole danych funkcji, rozwiązywania konkretnych zadań i określonego stylu pracy. Menedżerowie i liderzy często nie wyobraża sobie nie wyznaczenia ról w sowim zespole projektowym. Podczas koordynowania ról wśród członków zespołów ważne jest zarówno wykorzystywanie atutów każdego z nich, jak i również akceptowanie ich wad. Dzięki temu można realizować zadania w najskuteczniejszy sposób i osiągnąć balans w zarządzanym zespole. | ||
==Przywództwo w zespole== | ==Przywództwo w zespole== | ||
==Podział ról w zespole== | ==Podział ról w zespole== | ||
Podział ról w zespole udowadnia, że każdy z pracowników powinien być wybierany nie tylko poprzez sprawdzenie posiadanej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Bardzo istotne są cechy i predyspozycje osobowościowe każdego z członków. Przez brak właściwego zorganizowania obowiązków niemożliwe jest zrealizowanie danego zadania, a przez brak przyjaznej atmosfery niemożliwe jest znalezienie, sprawdzenie i wprowadzenie jakiegokolwiek usprawnienia. | Podział ról w zespole udowadnia, że każdy z pracowników powinien być wybierany nie tylko poprzez sprawdzenie posiadanej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Bardzo istotne są cechy i predyspozycje osobowościowe każdego z członków. Przez brak właściwego zorganizowania obowiązków niemożliwe jest zrealizowanie danego zadania, a przez brak przyjaznej atmosfery niemożliwe jest znalezienie, sprawdzenie i wprowadzenie jakiegokolwiek usprawnienia. | ||
==Charakterystyka koordynatora== | ==Charakterystyka koordynatora== | ||
Koordynator jest jedną z ról pełnionych w zespole, które zostały zdefiniowane przez M. Belbina. Umie on kierować zasobami ludzkimi i wykorzystywać w odpowiedni sposób. Koordynator porządkuje cele w projekcie i nadaje im pierwszeństwo. Potrafi on słuchać przedstawianych mu uwag, a przekazanymi informacjami posługuje się głównie podczas procesu motywowania innych. Koordynator często jest postrzegany jako zręczny manipulator. | Koordynator jest jedną z ról pełnionych w zespole, które zostały zdefiniowane przez M. Belbina. Umie on kierować zasobami ludzkimi i wykorzystywać w odpowiedni sposób. Koordynator porządkuje cele w projekcie i nadaje im pierwszeństwo. Potrafi on słuchać przedstawianych mu uwag, a przekazanymi informacjami posługuje się głównie podczas procesu motywowania innych. Koordynator często jest postrzegany jako zręczny manipulator. | ||
==Cechy koordynatora== | ==Cechy koordynatora== | ||
Do głównych '''cech koordynatora''' należy (M. Gellert, C. Nowak 2008): | Do głównych '''cech koordynatora''' należy (M. Gellert, C. Nowak 2008): | ||
Linia 14: | Linia 18: | ||
* opanowanie; | * opanowanie; | ||
* ufność. | * ufność. | ||
==Słabości koordynatora== | ==Słabości koordynatora== | ||
Do potencjalnych '''słabości koordynatora''' należy (M. Belbin 2003): | Do potencjalnych '''słabości koordynatora''' należy (M. Belbin 2003): | ||
Linia 20: | Linia 25: | ||
* dominacja w zespole; | * dominacja w zespole; | ||
* postrzeganie go jako manipulatora. | * postrzeganie go jako manipulatora. | ||
==Zadania koordynatora== | ==Zadania koordynatora== | ||
Koordynator należy do jednej z ról, która jest ukierunkowana na ludzi. Jego rola podczas rozwoju zespołu i realizacji zadań jest ściśle określona. Do jego najważniejszych zadań należy (A. Trompenaars, C. Hampoler Turner 2005, s. 116-117): | Koordynator należy do jednej z ról, która jest ukierunkowana na ludzi. Jego rola podczas rozwoju zespołu i realizacji zadań jest ściśle określona. Do jego najważniejszych zadań należy (A. Trompenaars, C. Hampoler Turner 2005, s. 116-117): | ||
Linia 26: | Linia 32: | ||
* organizacja pracy; | * organizacja pracy; | ||
* nadzorowanie pracy. | * nadzorowanie pracy. | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Belbin M. (2003), ''Twoja rola w zespole'', Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk | * Belbin M. (2003), ''Twoja rola w zespole'', Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk | ||
* Gellert M., Nowak C. (2008), ''Zespół'', Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk | * Gellert M., Nowak C. (2008), ''Zespół'', Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk | ||
* Trompenaars F., Hampden-Turner C. (2005), ''Zarządzanie Personelem w Organizacjach Zróżnicowanych Kulturowo'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków | * Trompenaars F., Hampden-Turner C. (2005), ''Zarządzanie Personelem w Organizacjach Zróżnicowanych Kulturowo'', Oficyna Ekonomiczna, Kraków | ||
[[Kategoria:Zarządzanie zasobami ludzkimi]] | |||
{{a|Magdalena Węglarz}} | {{a|Magdalena Węglarz}} |
Wersja z 13:59, 31 mar 2022
Bardzo istotnym kryterium doboru osób do zespołu są ich role zespołowe. Role zespołowe są to predyspozycje każdego z członków do pełnienia w zespole danych funkcji, rozwiązywania konkretnych zadań i określonego stylu pracy. Menedżerowie i liderzy często nie wyobraża sobie nie wyznaczenia ról w sowim zespole projektowym. Podczas koordynowania ról wśród członków zespołów ważne jest zarówno wykorzystywanie atutów każdego z nich, jak i również akceptowanie ich wad. Dzięki temu można realizować zadania w najskuteczniejszy sposób i osiągnąć balans w zarządzanym zespole.
Przywództwo w zespole
Podział ról w zespole
Podział ról w zespole udowadnia, że każdy z pracowników powinien być wybierany nie tylko poprzez sprawdzenie posiadanej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Bardzo istotne są cechy i predyspozycje osobowościowe każdego z członków. Przez brak właściwego zorganizowania obowiązków niemożliwe jest zrealizowanie danego zadania, a przez brak przyjaznej atmosfery niemożliwe jest znalezienie, sprawdzenie i wprowadzenie jakiegokolwiek usprawnienia.
Charakterystyka koordynatora
Koordynator jest jedną z ról pełnionych w zespole, które zostały zdefiniowane przez M. Belbina. Umie on kierować zasobami ludzkimi i wykorzystywać w odpowiedni sposób. Koordynator porządkuje cele w projekcie i nadaje im pierwszeństwo. Potrafi on słuchać przedstawianych mu uwag, a przekazanymi informacjami posługuje się głównie podczas procesu motywowania innych. Koordynator często jest postrzegany jako zręczny manipulator.
Cechy koordynatora
Do głównych cech koordynatora należy (M. Gellert, C. Nowak 2008):
- efektywne wykorzystanie zasobów zespołu;
- uważne słuchanie;
- dążenie do celu;
- entuzjazm;
- pewność siebie;
- opanowanie;
- ufność.
Słabości koordynatora
Do potencjalnych słabości koordynatora należy (M. Belbin 2003):
- częsty brak ambicji;
- czasowe lenistwo;
- dominacja w zespole;
- postrzeganie go jako manipulatora.
Zadania koordynatora
Koordynator należy do jednej z ról, która jest ukierunkowana na ludzi. Jego rola podczas rozwoju zespołu i realizacji zadań jest ściśle określona. Do jego najważniejszych zadań należy (A. Trompenaars, C. Hampoler Turner 2005, s. 116-117):
- budowanie zespołu;
- mobilizowanie i motywowanie zespołu;
- organizacja pracy;
- nadzorowanie pracy.
Bibliografia
- Belbin M. (2003), Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
- Gellert M., Nowak C. (2008), Zespół, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
- Trompenaars F., Hampden-Turner C. (2005), Zarządzanie Personelem w Organizacjach Zróżnicowanych Kulturowo, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
Autor: Magdalena Węglarz