Zarządzanie wartością projektu: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
==Wartość projektu i jego ujęcia== | ==Wartość projektu i jego ujęcia== | ||
Rozważając koncepcję wartości projektu uwagę zwracać należy przede wszystkim na płaszczyznę [[cykl życia projektu|cyklu życia projektu]] oraz jego fazy. Wartość projektu kreowana jest na każdym etapie cyklu życia projektu, jednakże należy odróżnić wartość projektu od wartości końcowego produktu projektu. Produkt końcowy projektu wskazuje na określone cechy funkcjonalne, wypełnia (lub nie) oczekiwania klienta oraz kształtuje (lub nie) konkretny wizerunek firmy, z kolei wartość projektu nie wynika tylko i wyłącznie z cech produktu, ale również z takich elementów jak np. zdobyta wiedza, ulepszone procedury wewnętrzne, nawiązywane relacje itd. (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 18). | Rozważając koncepcję wartości projektu uwagę zwracać należy przede wszystkim na płaszczyznę [[cykl życia projektu|cyklu życia projektu]] oraz jego fazy. Wartość projektu kreowana jest na każdym etapie cyklu życia projektu, jednakże należy odróżnić wartość projektu od wartości końcowego [[produkt projektu|produktu projektu]]. Produkt końcowy projektu wskazuje na określone cechy funkcjonalne, wypełnia (lub nie) oczekiwania klienta oraz kształtuje (lub nie) konkretny wizerunek firmy, z kolei wartość projektu nie wynika tylko i wyłącznie z cech produktu, ale również z takich elementów jak np. zdobyta wiedza, ulepszone procedury wewnętrzne, nawiązywane relacje itd. (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 18). | ||
'''Wartość projektu''' związana jest z korzyściami płynącymi z jego realizacji, logiką podejmowania działań, znaczeniem, ważnością oraz opłacalnością projektu w szerokiej perspektywie ekonomicznej i pozaekonomicznej. O wartości projektu stanowi obietnica korzyści jakie mogą z niego płynąć oraz atrakcyjności oraz zdolności projektu do wymiany na inne dobra (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 19-21).<br> | |||
Nawiązując do pomiaru i identyfikacji wartości projektu wyróżnia się dwa ujęcia: '''tradycyjne''' i '''współczesne'''. Zarówno w pierwszym, jak i drugim podejściu wartość projektu związana jest z realizacją celów: projekty umożliwiają osiągnięcie założonych celów, gdy są cenne i mają sens oraz warto je zrealizować. W tradycyjnym podejściu wartość projektu związana jest z dostarczeniem końcowego efektu o skonkretyzowanym zakresie i o najniższym poziomie kosztów. Ujęcie to wiąże się z tym, że występują pewne określone parametry, które decydują o osiągnięciu celu w projekcie (czas, koszt, jakość, zakres). Ujęcie współczesne wartości projektu oparte jest na uznawaniu wartości jako suma korzyści wynikających z realizacji projektu. Korzyści przynależą do różnych kategorii takich jak: cele ekonomiczne, cele związane z satysfakcją klientów, rozwój rynku, zadowolenie pracowników, pozytywny wpływ na środowisko naturalne oraz rozwój przedsiębiorstwa jako całości (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 19-21). | |||
==Wartość projektu dla interesariuszy== | |||
Grupy osób lub osoby pojedyncze, które w jakimś stopniu wpływają na realizację projektu lub są pod jego wpływem nazywa się [[interesariusze projektu|interesariuszami projektu]]. Różnorodność oraz wielość interesariuszy projektów sprawia, że ich oczekiwania względem projektu są złożone i różnorodne, wzajemnie powiązane oraz często wzajemnie sprzeczne. Oczekiwania interesariuszy mają różną postać: pozaekonomiczną i ekonomiczną, niematerialną i materialną, a także są zmienne w czasie i praktycznie niemożliwe do przewidzenia (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 11).<br> | |||
Określenie wartości dla poszczególnych interesariuszy projektu stanowi zasadniczy problem związany z analizą wartości projektu. Wielość oraz różność interesariuszy projektu oraz występujące różnice między oczekiwaniami co do efektu projektu tworzą różne wizje wartości projektu oraz jego oceny, co implikuje konieczność mierzenia wartości projektu z punktu widzenia poszczególnych grup interesariuszy (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 22-23).<br> | |||
Właściciele oraz klienci stanowią jedną z najważniejszych grup interesariuszy każdego realizowanego projektu, nie są jednak oni jedyną grupą interesariuszy, których analiza jest ważna z perspektywy tworzenia wartości projektu (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 38). |
Wersja z 10:50, 26 mar 2021
Zarządzanie wartością (z ang. Value Management) stanowi zbiór procedur oraz praktyk, które powiązane są ze wsparciem zarządzania projektami celem maksymalizacji efektywności realizowanego projektu. Zgodnie z definicją Kelly’ego zarządzanie wartością to proces podczas którego funkcjonalne korzyści projektu są definiowane oraz zestawiane z systemem wartości, który został określony przez klienta (pojedynczą jednostkę lub organizację), który ma zamiar przeprowadzić projekt (Stabryła A., Małkus T., 2014, s. 147).
Definicja Institute of Value Management zakłada, że zarządzanie wartością jest ustrukturyzowanym działaniem, które opiera się na podejściu zespołowym co do analizy funkcjonalnych wymogów procesu z zamiarem uzyskania optymalnej funkcjonalności przy minimalnym koszcie (Stabryła A., Małkus T., 2014, s. 147).
Departament Skarbu Nowej Południowej Walii przedstawia zarządzanie wartością jako analityczny i ustrukturyzowany proces tworzenia innowacyjnych oraz kompleksowych rozwiązań złożonych problemów (Stabryła A., Małkus T., 2014, s. 147).
Zarządzanie wartością projektu można zdefiniować jako proces komunikacyjny pomiędzy grupami interesariuszy projektu, który umożliwia wzajemne zrozumienie występujących ograniczeń oraz określenie oczekiwań (Stabryła A., Małkus T., 2014, s. 147).
Zarządzanie wartością projektu stanowi proces złożony, którego największą trudnością jest kwantyfikacja wartości projektu, ponieważ proces ten wymaga przygotowania oraz wdrożenia specjalistycznych metod, które pozwalają personelowi zarządzającemu mierzenie i kontrolowanie wartości projektu dla poszczególnych grup interesariuszy (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 41).
Wartość projektu i jego ujęcia
Rozważając koncepcję wartości projektu uwagę zwracać należy przede wszystkim na płaszczyznę cyklu życia projektu oraz jego fazy. Wartość projektu kreowana jest na każdym etapie cyklu życia projektu, jednakże należy odróżnić wartość projektu od wartości końcowego produktu projektu. Produkt końcowy projektu wskazuje na określone cechy funkcjonalne, wypełnia (lub nie) oczekiwania klienta oraz kształtuje (lub nie) konkretny wizerunek firmy, z kolei wartość projektu nie wynika tylko i wyłącznie z cech produktu, ale również z takich elementów jak np. zdobyta wiedza, ulepszone procedury wewnętrzne, nawiązywane relacje itd. (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 18).
Wartość projektu związana jest z korzyściami płynącymi z jego realizacji, logiką podejmowania działań, znaczeniem, ważnością oraz opłacalnością projektu w szerokiej perspektywie ekonomicznej i pozaekonomicznej. O wartości projektu stanowi obietnica korzyści jakie mogą z niego płynąć oraz atrakcyjności oraz zdolności projektu do wymiany na inne dobra (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 19-21).
Nawiązując do pomiaru i identyfikacji wartości projektu wyróżnia się dwa ujęcia: tradycyjne i współczesne. Zarówno w pierwszym, jak i drugim podejściu wartość projektu związana jest z realizacją celów: projekty umożliwiają osiągnięcie założonych celów, gdy są cenne i mają sens oraz warto je zrealizować. W tradycyjnym podejściu wartość projektu związana jest z dostarczeniem końcowego efektu o skonkretyzowanym zakresie i o najniższym poziomie kosztów. Ujęcie to wiąże się z tym, że występują pewne określone parametry, które decydują o osiągnięciu celu w projekcie (czas, koszt, jakość, zakres). Ujęcie współczesne wartości projektu oparte jest na uznawaniu wartości jako suma korzyści wynikających z realizacji projektu. Korzyści przynależą do różnych kategorii takich jak: cele ekonomiczne, cele związane z satysfakcją klientów, rozwój rynku, zadowolenie pracowników, pozytywny wpływ na środowisko naturalne oraz rozwój przedsiębiorstwa jako całości (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 19-21).
Wartość projektu dla interesariuszy
Grupy osób lub osoby pojedyncze, które w jakimś stopniu wpływają na realizację projektu lub są pod jego wpływem nazywa się interesariuszami projektu. Różnorodność oraz wielość interesariuszy projektów sprawia, że ich oczekiwania względem projektu są złożone i różnorodne, wzajemnie powiązane oraz często wzajemnie sprzeczne. Oczekiwania interesariuszy mają różną postać: pozaekonomiczną i ekonomiczną, niematerialną i materialną, a także są zmienne w czasie i praktycznie niemożliwe do przewidzenia (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 11).
Określenie wartości dla poszczególnych interesariuszy projektu stanowi zasadniczy problem związany z analizą wartości projektu. Wielość oraz różność interesariuszy projektu oraz występujące różnice między oczekiwaniami co do efektu projektu tworzą różne wizje wartości projektu oraz jego oceny, co implikuje konieczność mierzenia wartości projektu z punktu widzenia poszczególnych grup interesariuszy (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 22-23).
Właściciele oraz klienci stanowią jedną z najważniejszych grup interesariuszy każdego realizowanego projektu, nie są jednak oni jedyną grupą interesariuszy, których analiza jest ważna z perspektywy tworzenia wartości projektu (Łada M., Kozarkiewicz A., 2010, s. 38).