Tablica Kamishibai: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 46: Linia 46:
* Johnston G. (2013). ''Kamishibai Boards: A Visual Management Tool to Improve 5S and Create Effective Habits'', Smashwords, Inc.
* Johnston G. (2013). ''Kamishibai Boards: A Visual Management Tool to Improve 5S and Create Effective Habits'', Smashwords, Inc.
* Knop K., Ulewicz R. (2018). [http://oamquarterly.polsl.pl/wp-content/uploads/2018/11/03-Knop-Ulewiczen.pdf''Analysis of the possibility of using the kamishibai audit in the area of quality inspection process implementation''], "Organizacja i Zarządzanie : kwartalnik naukowy", "Politechnika Częstochowska, Częstochowa"
* Knop K., Ulewicz R. (2018). [http://oamquarterly.polsl.pl/wp-content/uploads/2018/11/03-Knop-Ulewiczen.pdf''Analysis of the possibility of using the kamishibai audit in the area of quality inspection process implementation''], "Organizacja i Zarządzanie : kwartalnik naukowy", "Politechnika Częstochowska, Częstochowa"
* Lewiński L., (2018). [https://mostwiedzy.pl/pl/publication/download/1/visual-management-as-the-support-in-building-the-concept-of-continuous-improvement-in-the-enterprise_27328.pdf '' Visual Management as the Support in Building the Concept of Continuous Improvement in the Enterprise''], "Gdańsk University of Technology Faculty of Management and Economicsh", Gdańsk
* Lewiński L. (2018). [https://mostwiedzy.pl/pl/publication/download/1/visual-management-as-the-support-in-building-the-concept-of-continuous-improvement-in-the-enterprise_27328.pdf '' Visual Management as the Support in Building the Concept of Continuous Improvement in the Enterprise''], "Gdańsk University of Technology Faculty of Management and Economicsh", Gdańsk
* Niederstadt J. (2018). ''Kamishibai Boards: A Lean Visual Management System That Supports Layered Audits'', CRC Press
* Niederstadt J. (2018). ''Kamishibai Boards: A Lean Visual Management System That Supports Layered Audits'', CRC Press


{{a|Martyna Sołtys}}
{{a|Martyna Sołtys}}
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]

Wersja z 21:18, 19 mar 2021

Tablica Kamishibai (jap. 紙芝居 kami-shibai, kami – papier, shibai – teatr, przedstawienie, dramat, sztuka). Dosłownie oznacza „papierowy dramat” i jest sposobem opowiadania historii ustnej tradycji, która narodziła się w świątyniach buddyjskich w Japonii w dawnych czasach XII wieku.

Tablica Kamishibai są używane jako wizualna kontrola przeprowadzania audytów w procesie produkcyjnym, spopularyzowana przez Toyota Production System. Karty układane są na tablicy i wybierane losowo lub zgodnie z harmonogramem przez przełożonych i zarządców terenu. System kart pomaga zapewnić spójne przeprowadzanie audytów. Zapewnia to utrzymanie bezpieczeństwa i czystości w miejscu pracy (np. 5S) oraz przeprowadzanie kontroli jakości.

Historia Kamishibai

Dokładne pochodzenie kamishibai w XX wieku jest nieznane, pojawiając się „jak wiatr na rogu ulicy” w dzielnicy Shitamachi w Tokio około 1930 roku. Uważa się jednak, że kamishibai ma głębokie korzenie w japońskiej historii sztuki etoki („obrazkowe opowiadanie historii”), której można doszukiwać się w XII-wiecznych zwojach emaki, takich jak Choju giga („Frolicking Critters”) przypisywane księdzu. Toba Sōjō (1053–1140). Zwój przedstawia antropomorficzne karykatury zwierząt, które są satyrą na społeczeństwo w tym okresie, ale nie ma tekstu, co czyni go obrazkową pomocą do opowieści. Dlatego można go uważać za bezpośredniego prekursora kamishibai.

Popularność kamishibai spadła pod koniec okupacji alianckiej i po wprowadzeniu telewizji, znanej pierwotnie jako denki kamishibai („elektryczny kamishibai”) w 1953 r. Ponieważ telewizja zapewnia większy dostęp do różnorodnej rozrywki, wielu artystów i narratorów kamishibai straciło swoją pracę, a ci pierwsi zwrócili się do rysowania gekigi, wnosząc nowy talent i narrację do tego rozwijającego się gatunku. Chociaż ta japońska forma sztuki w dużej mierze zniknęła, jej znaczenie i wkład pozwoliły przypisać kamishibai jako źródło mangi

Obecne wykorzystanie

Jako część Toyota Production System, tablice kamishibai są używane jako wizualna kontrola podczas przeprowadzania audytów w procesie produkcyjnym. Szereg kartek jest umieszczany na tablicy i wybierany losowo lub zgodnie z harmonogramem przez przełożonych i zarządców obszaru. Zapewnia to utrzymanie bezpieczeństwa i czystości w miejscu pracy oraz przeprowadzanie kontroli jakości.

Opowiadanie historii Kamishibai jest obecnie [kiedy?] Prowadzone w ramach trwającej kampanii na rzecz pokoju na świecie. Maki Saji(buddyjska mniszka) stworzyła kamishibai na podstawie historii jednego z wielu dzieci, Sadako Sasaki, które ucierpiało w wyniku nalotu bomby atomowej na Hiroszimę w 1945 roku. W maju 2010 roku była delegatką na Spotkaniu Układu o Nierozprzestrzenianiu Broni Jądrowej w ONZ w Nowym Jorku, gdzie wystąpiła na rzecz promowania świata w harmonii i wolnym od broni jądrowej.

Zastosowanie Metody

Tablice kamishibai, zwane również `` systemami kart T , w swojej najprostszej formie składają się z tablicy wyświetlającej wybrane zadania zgodnie z określoną logiką (obszar, zadanie, kategoria itp.) W odniesieniu do okresu (godzina / dzień , tydzień itp.). Każde zadanie jest wyświetlane na oddzielnej dwustronnej karcie (czerwonej i zielonej) z szerszą częścią u góry tytułu, stąd termin „karta T”.

Tablica pozwala na łatwą kontrolę wizualną, ponieważ następujące rzeczy będą oczywiste dla uważnego lidera lub każdego, kto obserwuje halę produkcyjną i tablicę w tym zakresie:

  • Czy tablica jest używana, czy nie?
  • Czy zadania są wykonywane w zamierzonej kolejności?
  • Czy napotkano i zarejestrowano jakiekolwiek problemy?

Sposoby korzystania

Sposób 1

Sposób ten dotyczy przydziału zadań (zadania 5S na poziomie procesu lub kluczowe procedury lidera zespołu w ciągu dnia na poziomie LSW), prowadzi również do procesu naturalnego audytu , ponieważ wszelkie odchylenia są natychmiast oczywiste, nawet dla przypadkowego obserwatora . Jest to bardzo potężna aplikacja, ale może prowadzić do frustracji i braku dyscypliny, jeśli zostanie wdrożona na zbyt szeroką skalę i bez starannego planowania.

Kiedy organizacja jest na drodze tworzenia, standaryzacji i doskonalenia praktyk na szerokim froncie, generowanych jest wiele zadań. Jeśli wszystkie te zadania są wizualizowane i kontrolowane za pomocą systemu kamishibai, doprowadzi to do zalewu zadań i wielu tablic, które często nie są przestrzegane lub aktualizowane.

Najlepiej jest zarezerwować podejście kamishibai do krytycznych zadań, które zostały opracowane i dobrze wykonane przy użyciu bardziej konwencjonalnego arkusza kontrolnego lub tablicy. Nie oznacza to, że zadania nie zmienią się po przeniesieniu ich do systemu kart T. Zawsze będą dostosowywane i ulepszane. Chodzi o to, że kamishibai najlepiej stosować jako wizualne ulepszenie, gdy osiągnięty zostanie dojrzały poziom praktyki.

Sposób 2

Preferowanym punktem wyjścia dla systemu kart T jest przydzielenie i wizualizacja audytów na poziomie procesu przeprowadzanych przez liderów zespołów i jeden lub dwa poziomy powyżej. Następnie staje się systemem dynamicznym, w którym kilka zadań na poziomie procesu (spośród dużej liczby wykonywanych codziennie) jest sprawdzanych w określonym przedziale czasu (odpowiednio codziennie lub co tydzień).

Zadania te są wybierane losowo przez lidera przeprowadzającego audyty (przełożony kontrolujący kierownika zespołu lub menedżera wyższego szczebla kontrolujący menedżera itp.) Z pudełka zawierającego dużą liczbę czynności na poziomie procesu obok tablicy T-card. Zapewnia to świeżość audytów i gwarantuje, że liderzy mogą badać szeroką gamę zadań lub działań w rozsądnym czasie, bez konieczności wykonywania absolutnie wszystkich zadań.

Chociaż kamishibai jest niezwykle prosty w użyciu, pamiętaj, że audyty LSW są dojrzałą praktyką i nie należy ich w pośpiechu wykonywać. Faktem jest, że nawet przy doskonałym zarządzaniu wizualnym i kontroli wizualnej potrzeba doświadczenia i coachingu, aby uzyskać głębsze zrozumienie tego, co się zobaczy. Wymaga stylu coachingu, który opiera się na przemyślanym zadawaniu pytań i zakłada doskonałe umiejętności słuchania.

Istnieją również inne ważne aspekty LSW, które należy najpierw zbadać i zrozumieć. Poradnik: Standardowa praca lidera dla przywództwa wykonawczego zawiera przydatne wskazówki dotyczące tego, jak standardowa praca lidera może pomóc w kształtowaniu proaktywnego stylu zarządzania, który nie tylko wzmocni pozycję Twoich pracowników, ale także pomoże Ci zachować widoczność ogólnego stanu Twojej organizacji.

Bibliografia

Autor: Martyna Sołtys