Instytucja zarządzająca: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 31: | Linia 31: | ||
* rozpatrzenie odwołań od decyzji, które wydawane są przez instytucję wdrażającą w pierwszej instancji. | * rozpatrzenie odwołań od decyzji, które wydawane są przez instytucję wdrażającą w pierwszej instancji. | ||
Instytucja pośrednicząca może powierzyć zadania instytucji wdrażającej, pod warunkiem, że instytucja zarządzająca wyrazi zgodę. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań instytucji wdrażającej, nie zwalnia z odpowiedzialności za realizację danych zadań instytucji pośredniczącej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych 2014, s. 7): | Instytucja pośrednicząca może powierzyć zadania instytucji wdrażającej, pod warunkiem, że instytucja zarządzająca wyrazi zgodę. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań instytucji wdrażającej, nie zwalnia z odpowiedzialności za realizację danych zadań instytucji pośredniczącej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych 2014, s. 7): | ||
* wydanie decyzji dotyczącej zwrotu środków, które przeznaczone są na realizację zadań, projektów lub programów i wydanie decyzji o zapłacie odsetek, | |||
* wydanie decyzji dotyczącej umorzenia w części lub w całości i o rozłożeniu na raty lub odroczeniu spłaty należności, które wynikają z obowiązku zwrotu środków przydzielonych na realizację zadań projektów lub programów. | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 15:06, 15 kwi 2022
Instytucja zarządzająca - (ang. Managing authority), jest to minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego (w przypadku krajowych programów operacyjnych i w przypadku programów EWT) lub zarząd województwa (w przypadku regionalnych programów operacyjnych), który jest odpowiedzialny za realizację programu operacyjnego lub za nadzorowanie wykorzystania środków pochodzących z Budżetu Unii Europejskiej.
Środki to pochodzą głównie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności.
W Polsce rolę Instytucji zarządzającej, jeśli chodzi o środki pochodzące z Funduszu Spójności pełni minister odpowiadający za zagadnienia związane z rozwojem regionalnym, natomiast przy programach operacyjnych, funkcję ta pełni minister odpowiadający za dany sektor.
Rozporządzenie Rady Unii Europejskiej z dnia 14 lipca 2004 roku ustanawia ogólne zasady dotyczące gospodarowania i realizowania środków pochodzących z wyżej wymienionych funduszy, a także określa rolę Instytucji zarządzającej. Regulacje dotyczące Instytucji zarządzającej pochodzą również z Podstaw Wsparcia Wspólnoty.
Zadania instytucji zarządzającej
Do zadań instytucji zarządzającej należy (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych 2014, s. 10):
- wybór projektów do dofinansowania,
- spełnianie funkcji instytucji certyfikującej,
- przeprowadzanie kontroli zrealizowania programu operacyjnego,
- kontrolowanie aktualności, poprawności i dokładności danych, które pomagają w monitorowaniu realizacji programu operacyjnego,
- kontrolowanie postępów wykonania programu operacyjnego,
- ewaluacja programu operacyjnego,
- promocja programu operacyjnego i zapewnianie informacji o nim,
- sporządzenie propozycji kryteriów wyboru projektów, spełniających warunki określone rozporządzeniu ogólnym,
- podpisywanie umów o dofinansowanie projektu z wnioskodawcami i podejmowanie decyzji o dofinansowaniu danego projektu,
- zlecanie płatności i wypłaty współfinansowania krajowego z budżetu państwa,
- nakładanie korekt finansowych,
- odzyskiwanie kwot, które podlegają zwrotowi.
Wkład finansowy
Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy dl instrumentów finansowych takich jak:
Powierzanie zadań
Instytucja zarządzająca może powierzyć zadania instytucji pośredniczącej. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań lub zlecenie usług związanych z realizacją programu operacyjnego nie zwalnia z odpowiedzialności za ich realizację instytucji zarządzającej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych 2014, s. 7):
- wydanie decyzji dotyczącej zwrotu środków, które przeznaczone są na realizację zadań, projektów lub programów i wydanie decyzji o zapłacie odsetek,
- wydanie decyzji dotyczącej umorzenia w części lub w całości i o rozłożeniu na raty lub odroczeniu spłaty należności, które wynikają z obowiązku zwrotu środków przydzielonych na realizację zadań projektów lub programów,
- rozpatrzenie odwołań od decyzji, które wydawane są przez instytucję wdrażającą w pierwszej instancji.
Instytucja pośrednicząca może powierzyć zadania instytucji wdrażającej, pod warunkiem, że instytucja zarządzająca wyrazi zgodę. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań instytucji wdrażającej, nie zwalnia z odpowiedzialności za realizację danych zadań instytucji pośredniczącej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych 2014, s. 7):
- wydanie decyzji dotyczącej zwrotu środków, które przeznaczone są na realizację zadań, projektów lub programów i wydanie decyzji o zapłacie odsetek,
- wydanie decyzji dotyczącej umorzenia w części lub w całości i o rozłożeniu na raty lub odroczeniu spłaty należności, które wynikają z obowiązku zwrotu środków przydzielonych na realizację zadań projektów lub programów.
Bibliografia
- Bartoszewicz A., Bartoszewicz S. 2016, Implementacja systemu zwalczania nadużyć finansowych przez Instytucję Zarządzającą na potrzeby audytu desygnacyjnego, "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", nr 152
- Brzeziński W., Górczyński A. 2006, Encyklopedia Unii Europejskiej, Wydawnictwo XXL, Warszawa
- Chociej A. P., Woltanowski P. 2019, Kontrola realizacji programów operacyjnych przez Instytucję Zarządzające w kontekście ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej, "Białostockie Studia Prawnicze", nr 3
- Kierzkowska A. 2004, Vademecum - źródła informacji o Unii Europejskiej, Departament Dokumentacji Europejskiej i Publikacji, Warszawa
- Podróżnik R. 2016, Charakter prawny kryteriów wyboru projektów unijnych, "Ius Novum", nr 3
- Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (2014), Dz. U. 2014 poz. 1146
Autor: Piotr Urbański, Magdalena Węglarz
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |