Głosowanie większością kwalifikowaną: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
*Senatu | *Senatu | ||
*Zgromadzenia Narodowego | *Zgromadzenia Narodowego | ||
Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie [[kworum]], czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do rozpoczęcia głosowania <ref> | Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie [[kworum]], czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do rozpoczęcia głosowania <ref> M. Rulka i in. 2019, s. 102 </ref>. W Polsce wynosi ona połowę ustawowej liczby członków organu. | ||
==Większość kwalifikowana w Radzie UE== | ==Większość kwalifikowana w Radzie UE== | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Rulka M. (red.) (2019), ''[http://orka.sejm.gov.pl/przeglad.nsf/0/3B7CE4CE1B9A1E0CC12584F5003646B0/%24file/5.Marcin%20Rulka_Bartlomiej%20Wroblewski.pdf Większości konstytucyjne - wybrane problemy]'', "Przegląd Sejmowy" , nr 6, s. 102 | |||
* Biuro Analiz i Dokumentacji (2016), ''[https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/145/plik/ot649_internet.pdf Głosowania w Senacie]'', Opracowania Tematyczne, Warszawa, s. 3 | * Biuro Analiz i Dokumentacji (2016), ''[https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/145/plik/ot649_internet.pdf Głosowania w Senacie]'', Opracowania Tematyczne, Warszawa, s. 3 | ||
* Rybicki Z. (1980), ''Mała Encyklopedia Prawa'', Państwowe Wydawnictwo Naukowe Stan, Warszawa, s. 819 | * Rybicki Z. (1980), ''Mała Encyklopedia Prawa'', Państwowe Wydawnictwo Naukowe Stan, Warszawa, s. 819 |
Wersja z 18:54, 10 kwi 2022
Głosowanie większością kwalifikowaną (ang. Qualified Majority Voting - QMV) - głosowanie za projektem, kandydatem, stosując się do zasady większości kwalifikowanej zależnej od rodzaju instytucji; większość określona jest poprzez minimum liczby głosów wyrażonych w postaci liczb ułamkowych lub procentowo [1]. Większość kwalifikowana jest częstą procedurą głosowania stosowaną w wielu krajach na całym świecie, zaliczając Rzeczpospolitą Polskę i organ Rady Unii Europejskiej.
Rodzaje większości
Po zakończeniu głosowania, wynik sprawy rozpatrywany jest w zależności od rodzaju stosowanej większości. Do najczęstszych form głosowania zalicza się trzy poniższe większości [2]:
- większość względna (zwykła) – ilość głosów "za" musi przewyższać ilość głosów "przeciw" a wstrzymujący się od głosu nie wliczają się do wyniku,
- większość bezwzględna (absolutna) – ilość głosów "za" musi przewyższać ilość wszystkich przystępujących do głosowania wliczając wstrzymujących się od głosowania,
- większość kwalifikowana – ilość głosów wymagana do przegłosowania sprawy musi być większa od połowy głosujących a jej wartość określona jest najczęściej ułamkowo np. 2/3, 3/5, 3/4. Do większości kwalifkowanej zalicza się również jednomyślność, czyli sytuację w której wymagane jest opowiedzenie się wszystkich głosujących "za".
Większość kwalifikowana w RP
Głosowanie większością kwalifikowaną w RP ma swoje zastosowanie przy szczególnie ważnych decyzjach i dotyczy następujących jednostek:
- Sejmu
- Senatu
- Zgromadzenia Narodowego
Istotne dla wyrażenia wielkości kwalifikowanej jest pojęcie kworum, czyli minimalna liczba członków jednostki wymagana do rozpoczęcia głosowania [3]. W Polsce wynosi ona połowę ustawowej liczby członków organu.
Większość kwalifikowana w Radzie UE
Każdemu Państwu Członkowskiemu przyznana jest odpowiednia ilość głosów, uzależniona od wielkości populacji w tym kraju. Obecnie większość kwalifikowana w Radzie Unii Europejskiej wynosi 255 głosów z 345 możliwych, co daje 73,9%. Do przeforsowania wniosku konieczne są jeszcze dwa równoważne warunki- musi być on poparty przez większość Krajów Członkowskich (lub przez większość 2/3 Krajów Członkowskich, jeśli wnioskodawcą nie jest Komisja Europejska), oraz kraje popierające wniosek muszą reprezentować minimum 62% populacji Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 23 p. 2 Traktatu Nicejskiego QMV stosowane jest, gdy Rada Unii Europejskiej podejmuje wspólne decyzje i strategie dla wszystkich Krajów Członkowskich, podejmuje decyzję, która jest wykonaniem wspólnego działania, lub mianuje specjalnego przedstawiciela zgodnie z art. 18. Obecnie Polska posiada w Radzie Unii Europejskiej 27 głosów (tyle samo co Hiszpania, o dwa głosy mniej niż Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Włochy).
Przypisy
Bibliografia
- Rulka M. (red.) (2019), Większości konstytucyjne - wybrane problemy, "Przegląd Sejmowy" , nr 6, s. 102
- Biuro Analiz i Dokumentacji (2016), Głosowania w Senacie, Opracowania Tematyczne, Warszawa, s. 3
- Rybicki Z. (1980), Mała Encyklopedia Prawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe Stan, Warszawa, s. 819
- Jan Galster, Cezary Mik, Podstawy europejskiego prawa wspólnotowego. Zarys wykładu, Comer, Toruń 1995
- Dokumenty Wspólnot Europejskich w opracowaniu Anny Przyborowskiej - Klimczak i Ewy Skrzydło - Tefelskiej, Wydawnictwo "Morpol", Lublin 1996
- Witkowska, M. (2008). Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Autor: Mariola Karasińska, Piotr Urbański