|
|
(Nie pokazano 55 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) |
Linia 1: |
Linia 1: |
| | | #REDIRECT [[Synektyka Gordona]] |
| '''Metoda Gordona''' - opracowany przez Thomasa Gordona sposób komunikowania się z dzieckiem i innymi osobami, jak również modelowanie relacji i rozwiązywanie sporów niekonfliktowo. Narzędzie komunikacyjne odrzucające władze jako możliwość wpływania na dziecko, zamieniając ja na głębokie porozumienie.
| |
| | |
| ''„Wzrastanie i rozwój ucznia” to cele, pod którymi podpisują się obiema rękami wszyscy nauczyciele. Jednak metody nauczania prowadzą w rezultacie do tego, że uczniowie czują się beznadziejnie zależni, niedojrzali, dziecinni. Zamiast popierać rozwój odpowiedzialności nauczyciele stosują dyktat i kontrolę. Zamiast umacniać samodzielność, szkoły zwiększają zależność uczniów od nauczycieli, określając, czego, jak i kiedy powinni się uczyć, a także oczywiście zalecając, że powinni się uczyć bardzo dobrze<ref>Gordon T., (1994)''Wychowanie bez porażek w praktyce'', Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa , strona 20</ref>.''
| |
| | |
| Metoda zakłada, że powodzenie w długim i złożonym procesie wychowania umożliwia zaangażowanie rodziców i wychowawców we wspólne działania oparte na dobru dziecka. Metoda Gordona skłania do zmiany postawy dotyczącej porozumiewania się z innymi. Myślenia nie tylko w wariancie ja - ty lecz również my, zmieniając nasze podejście do komunikacji.
| |
| | |
| Pierwszy poziom tej metody ukierunkowuje nas na lepsze identyfikowanie potrzeb innych ludzi poprzez weryfikowanie ich postepowania, zamiast oceniania kogoś powierzchownie. Spojrzenia z innej perspektywy pozwala zrozumieć zachowanie drugiego człowiek. W konsekwencji dochodzimy do wniosku, że naganne zachowanie może być np. wynikiem braku umiejętności wyrażania własnych potrzeb i uczuć. Niekiedy ,,''złe zachowanie'' ‘’ jest sposobem na zwrócenie uwagi i proszeniem o pomoc<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordona''</ref>.
| |
| | |
| Drugi poziom metody Gordona koncentruje się na słuchaniu w taki sposób, aby móc własnymi słowami przedstawić to co usłyszeliśmy. Taka forma słuchania pomaga poradzić sobie z problemami. Ważne jest posiadanie umiejętności słuchania i wiedzy jak to osiągnąć<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordona''</ref>. Aktywne słuchanie cechuje się:
| |
| * koncentrowaniem uwagi
| |
| * utrzymywaniem kontaktu wzrokowego
| |
| * byciem otwartym na inny punkt widzenia
| |
| * powściągliwość w wyrażaniu swojego zdania
| |
| * empatyczności
| |
| * umiejętności zadawania pytań
| |
| * Pozycja na liście punktowanej
| |
| | |
| Trzeci poziom skupia się na wyrażaniu wprost własnych myśli, poglądów, wartości i przekonań, kiedy jest to odpowiednie, ,,językiem ja ‘. Taki sposób postępowania uczy asertywności, dzięki której budowanie relacji staje się łatwiejsze, a w momencie konfrontacji skłonić innych by zmienili nieakceptowalne zachowanie<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordon'',2021</ref>.
| |
| | |
| Czwarty poziom przekazuje wiedze na temat identyfikowania i definiowania konfliktu. Posiadanie takiego rozpoznania pomaga odnaleźć drogę do rozwiązania satysfakcjonującego dla obu stron. Na skutek tego zwracamy uwagę nie tylko na rozwiązanie, lecz również na potrzeby członków konfliktu<ref>''https://gordon.edu.pl/model_gordona'',2021</ref>.
| |
| | |
| Skuteczność tej metody zależy od zrozumienia istotnych założeń procesu wychowania:
| |
| * podopiecznego powinno się traktować jak partnera w komunikacji. Błędem jest częste zachowanie rodziców, którzy patrzą na swoje dziecko jak na kogoś nadzwyczajnego. Ograniczając komunikacje z dzieckiem do sztucznej, zamkniętej i ograniczonej, nierzadko jednostronnej.
| |
| * zachowanie dziecka ukształtowane się w czasie kontaktów z rodzicami i wychowawcami z uwzględnienie wszystkiego co wnoszą te relacje.
| |
| * dorośli musza opanować podstawowe reguły komunikacji między ludzkiej.
| |
| | |
| Metoda Gordona pozwala przygotować dziecko do wprowadzenia w dorosłe życie. Uczy wspierania w podejmowaniu własnych decyzji i braniu za nie odpowiedzialności. Stosowanie tej metody powinno się wprowadzić od najmłodszych lat, aby jak najwcześniej zaczęło dostrzegać uczucia i zachowanie osób w swoim otoczeniu. Pozwala wychować go na samodzielną jednostkę, gotową zmierzyć się z problemami życia codziennego i bezkonfliktowego rozwiązywania sporów.
| |
| | |
| ''''Owocne nauczanie zależy od wielu czynników, ale jeden jest najważniejszy – w jakim stopniu nauczycielowi uda się nawiązać z uczniem szczególny stosunek – coś w rodzaju łączności, więzi czy pomostu, jest to umiejętność nawiązania kontaktu<ref>Gordon T.,(1994) ''Wychowanie bez porażek w praktyce'', Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa , strona 15</ref>.''
| |
| ''
| |
| | |
| == Przypisy ==
| |
| <references />
| |
| | |
| == Bibliografia ==
| |
| * Gordon T., (2001)''Jak żyć dobrze z ludźmi'', Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa,
| |
| * Gordon T., (1999)''Wychowanie bez porażek czyli Trening Skutecznego Rodzica'', Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa,
| |
| * Gordon T., (1994)''Wychowanie bez porażek w praktyce'', Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa, https://docer.pl/doc/n5n5c,
| |
| * ''https://gordon.edu.pl/model_gordona,(2021).\''
| |
| * ''http://www.big-ben.edu.pl/edukacja/metoda-gordona/,(2021)''
| |
| [[Kategoria: Metody i techniki]] | |
| {{a|Róża Kaczor}}
| |