|
|
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) |
Linia 1: |
Linia 1: |
| {{infobox4
| | #REDIRECT [[Targi poznańskie]] |
| |list1=
| |
| <ul>
| |
| <li>[[Targi poznańskie]]</li>
| |
| <li>[[Róża Luksemburg]]</li>
| |
| <li>[[G10]]</li>
| |
| <li>[[G-20]]</li>
| |
| <li>[[OPEC]]</li>
| |
| <li>[[Bursztynowy szlak]]</li>
| |
| <li>[[G5]]</li>
| |
| <li>[[Lehman Brothers]]</li>
| |
| <li>[[Polskie Towarzystwo Towaroznawcze]]</li>
| |
| </ul>
| |
| }}
| |
| '''Grupa Międzynarodowe Targi Poznańskie (MTP)''' jest największym organizatorem na terenie współczesnej Polski różnych wydarzeń targowych. Obecnie posiadają 55% udziałów w rynku targowym w kraju. Co roku organizują powyżej 80 wydarzeń dla różnych branż, w których bierze udział średnio około 11 tys. wystawców, z czego 2,5 tys. to zagraniczne przedsiębiorstwa. Grupa MTP dysponuje najbardziej rozbudowaną infrastrukturą targową i konferencyjną w Polsce<ref>Markiewicz E., Resiak-Urbanowicz M. 2014, s. 203</ref>.
| |
| | |
| ==Historia powstania przedsiębiorstwa==
| |
| Idea stworzenia instytucji, która będzie się specjalizowała na organizacji targów, zrodziła się jeszcze w 1917 roku wśród aktywnego poznańskiego kupiectwa. Byli to głównie członkowie ''organizacji zrzeszającej kupców z Wielkopolski oraz Pomorza Gdańskiego''. Za wzorzec były wzięte ''Targi Lipieckie''. Nowa instytucja miała nosić charakter międzynarodowy, a targi postanowiono powołać w trzech polskich miastach, pierwszym z których był Poznań.
| |
| | |
| '''W dniach od 28 maja do 5 czerwca 1921 r.''' odbyła się ''I edycja Targu Poznańskiego''. W '''1924 r.''' podpisane zostały umowy z przedsiębiorstwami z Czechosłowacji, Francji, Jugosławii, Łotwy, Niemiec, Rumunii, Szwajcarii i Szwecji, a już w '''1927 r.''' Targi Poznańskie zostały przyjęte do Związku Targów Międzynarodowych.
| |
| <google>t</google>
| |
| | |
| Intensywny rozwój działalności instytucji w latach 20-tych XX wieku ukoronowała zorganizowana w '''1929 r.''' ''Powszechna Wystawa Krajowa'', która zebrała 4,5 mln zwiedzających. W tym samym roku zaczął się Wielki Kryzys, który miał bardzo negatywny wpływ na gospodarkę całego kraju. Niemniej jednak Targom Poznańskim udało się nie tylko przetrwać w tych trudnych czasach, a również zostać jedną z największych instytucji tego typu w Europie stanem na koniec dwudziestolecia międzywojennego<ref>Mruk H., Kuca A. 2006, s. 21</ref>.
| |
| | |
| Przed wybuchem II Wojny Światowej Międzynarodowe Targi Poznańskie zajmowały czwartą pozycję wśród targów w Europie oraz aktywnie rywalizowały za trzecie miejsce z Targami Lipskimi. W rezultacie działań wojennych większa część powierzchni wystawienniczych, należących do przedsiębiorstwa, została zrujnowana, ale nawet biorąc pod uwagę tak duże straty, pierwsza powojenna impreza targowa odbyła się już w '''1946 r.''' Rok później Targi Poznańskie z powrotem stały się imprezą międzynarodową.
| |
| | |
| W '''1954 r.''', podobnie do innych dużych przedsiębiorstw w kraju, Międzynarodowe Targi Poznańskie zostały upaństwowione. W '''1990 r.''' odbyło się przekształcenie instytucji w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z udziałem Skarbu Państwa. Jednocześnie z tym, zawarte zostały porozumienia pomiędzy Skarbem Państwa a miastem Poznań, zgodnie z którymi Skarb Państwa stał się właścicielem 60 % udziałów w spółce, a miasto 40 %<ref>Grzymała Z., 2011, s. 29-30</ref>.
| |
| | |
| '''5 października 2015 r.''' minister Skarbu Państwa Andrzej Czerwiński oraz prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak podpisali umowę, w ramach której miasto Poznań otrzymało 100% udziałów w spółce. Od '''2018 r.''' Międzynarodowe Targi Poznańskie wchodzą w skład nowo powstałej ''Grupy MTP''<ref>Kubiak Z., 2015</ref>.
| |
| | |
| ==Międzynarodowe Targi Poznańskie dzisiaj==
| |
| Obecnie grupa MTP dysponuje największą na terenie kraju infrastrukturą targową i konferencyjną. Spółka jest właścicielem około '''82 tys. m<sup>2</sup> hal wystawienniczych i prawie 35 tys. m<sup>2</sup> terenu otwartego'''. W ofercie przedsiębiorstwa są także '''16 klimatyzowanych pawilonów''' o wysokim standardzie i dużej powierzchni. Od 1 stycznia 2018 roku Grupa MTP została operatorem ''hali sportowo-widowiskowej „Arena”''.
| |
| | |
| Międzynarodowe Targi Poznańskie organizują niemal 80 wydarzeń targowych rocznie dla '''ponad 100 sektorów gospodarki'''. W roku 2017 r. w ''Poznań Congress Center'', która jest jedną z głównych placówek wystawienniczych spółki, odbyło się '''260 wydarzeń różnego kalibru'''.
| |
| | |
| W ramach działalności na terenie Poznaniu przedsiębiorstwo zorganizowało w swojej infrastrukturze takie wydarzenia o poziomie międzynarodowym jak:
| |
| * Światowy Kongres FDI
| |
| * 24 Międzynarodowy Kongres Nauk Politycznych
| |
| * Zgromadzenie Narodowe
| |
| * Konferencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatycznych
| |
| * NATO Tiger Meet (Prezentacja Samolotów Wojskowych Wojsk NATO)
| |
| * Kongres Ultrasonograficzny Euroson
| |
| | |
| Obecnie Grupa MTP zajmuje '''25 miejsce w Europie oraz 33 miejsce na świecie''' wśród przedsiębiorstw o podobnym profilu działalności. W swoim portfolio spółka posiada '''100 marek''', w tym wydarzenia B2B skierowane do profesjonalistów, a także targi o charakterze B2C, do których należą megaeventy i wydarzenia, gdzie przedstawiciele biznesu spotykają się z lokalnymi konsumentami.
| |
| | |
| W swojej strukturze grupa posiada również przedsiębiorstwo o nazwie Idea Expo. Jest to firma zajmująca się budową nowoczesnych stoisk oraz aranżacją przestrzeni na terenie obiektów, należnych do infrastruktury Międzynarodowych Targów Poznańskich, a także w innych lokalizacjach. Firmę wyróżnia '''30 lat doświadczenia''', a obrót roczny sięga blisko '''6000 stoisk'''<ref>O Grupie MTP, 2018</ref>.
| |
| | |
| Międzynawowe Targi Poznańskie mogą pochwalić się największymi zasługami w budowaniu wizerunku Polski na arenie światowej wśród wszystkich przedsiębiorstw krajowych o podobnym profilu działalności. Grupa MTP to '''lider rynku Polskiego oraz wicelider na terenie Europy Środkowo-Wschodniej'''<ref>Cieślak-Wróblewska A., 2011</ref>.
| |
| | |
| ==Przypisy==
| |
| <references />
| |
| | |
| ==Bibliografia==
| |
| * Cieślak-Wróblewska A. (2011), ''[https://www.rp.pl/artykul/632602-Miedzynarodowe-Targi-Poznanskie-na-sprzedaz.htmlMiędzynarodowe Targi Poznańskie na sprzedaż']'', Rzeczpospolita
| |
| * Grzymała Z. (2011), ''[http://polfair.pl/wp-content/uploads/2018/05/20130310022633Znaczenie_targow_dla_rozwoju_gospodarczego_kraju.pdf#page=26 Prywatyzacja, czy komunalizacja Międzynarodowych Targów Poznańskich - o przyszły kształt poznańskiej przestrzeni w Polsce i Europie]'', [w:] Mruk H. (red.), ''Znaczenie targów dla rozwoju gospodarczego kraju'', Polska Izba Przemysłu Targowego, Poznań, s. 25-37
| |
| * Kubiak Z. (2015), ''[https://wiadomosci.wp.pl/miasto-poznan-stalo-sie-jedynym-wlascicielem-miedzynarodowych-targow-poznanskich-6027653520729217a Miasto Poznań stało się jedynym właścicielem Międzynarodowych Targów Poznańskich]'', Wiadomości. wp. pl
| |
| * Markiewicz E., Resiak-Urbanowicz M. (2014), ''Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa w internecie na przykładzie Międzynarodowych Targów Poznańskich'', Studia Oeconomica Posnaniensia, vol. 2, nr 3, s. 197-216
| |
| * Mruk H., Kuca A. (red.) (2006), ''[https://sawo.pl/uploads/pdf/20130310022419marketing_targowy_2006.pdf Marketing targowy. Vademecum wystawcy]'', Polska Korporacja Targowa, Poznań
| |
| * ''[https://www.mtp.pl/pl/o-nas/o-grupie-mtp/ O Grupie MTP]'' (2018), Grupa MTP
| |
| {{a|Mykyta Yezhevskyi}}
| |
| [[Kategoria:Przedsiębiorczość]]
| |