Zasady etyczne: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Zasady etyczne''' wywodzą się z etyki, która sama w sobie może być rozumiana jako zbiór reguł | '''Zasady etyczne''' wywodzą się z etyki, która sama w sobie może być rozumiana jako zbiór reguł i standardów postępowania w sposób moralnie właściwy dla interakcji międzyludzkich w danej społeczności bądź grupie zawodowej. W przejrzystym rozumieniu zasad moralnych pomaga nam '''kodeks etyczny''', w którym możemy jasno i precyzyjnie określić normy etyczne odnoszące się do danej dziedziny<ref> Kowalski T. 2005 [https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_Lubuskie_prace_Instytutu_Prawa_i_Administracji_Panstwowej_Wyzszej_Szkoly_Zawodowej_w_Sulechowie/Studia_Lubuskie_prace_Instytutu_Prawa_i_Administracji_Panstwowej_Wyzszej_Szkoly_Zawodowej_w_Sulechowie-r2005-t1/Studia_Lubuskie_prace_Instytutu_Prawa_i_Administracji_Panstwowej_Wyzszej_Szkoly_Zawodowej_w_Sulechowie-r2005-t1-s99-108/Studia_Lubuskie_prace_Instytutu_Prawa_i_Administracji_Panstwowej_Wyzszej_Szkoly_Zawodowej_w_Sulechowie-r2005-t1-s99-108.pdf ''Kodeks etyczny a kształtowanie zasad etycznych w administracji''] s.99-101</ref>. Przykładem takiego kodeksu może być [[kodeks etyki zawodowej]]. | ||
==Elementy | ==Elementy formułowania zasad etycznych w organizacji== | ||
Na tworzenie zasad etycznych w organizacji wpływ mają czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Pierwsze z nich wynikają z standardów etycznych ustanowionych w społeczeństwie. Mają one istotny wpływ na zachowania istniejących w nim organizacji, ponieważ przestrzeganie tych określonych norm wpływa na zaufanie członków danej zbiorowości. Ważnymi elementami wynikającymi z otoczenia zewnętrznego organizacji będą także prawo, polityka | Na tworzenie zasad etycznych w organizacji wpływ mają czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Pierwsze z nich wynikają z standardów etycznych ustanowionych w społeczeństwie. Mają one istotny wpływ na zachowania istniejących w nim organizacji, ponieważ przestrzeganie tych określonych norm wpływa na zaufanie członków danej zbiorowości. Ważnymi elementami wynikającymi z otoczenia zewnętrznego organizacji będą także: prawo, polityka i ustrój gospodarczy. | ||
Wewnętrzne czynniki tworzenia zasad etycznych danej organizacji będą głównie dotyczyć misji danej organizacji. Przykładowo wyższym celem funkcjonowania instytucji publicznych jest służba społeczeństwu. Istotna w zakresie formułowania norm etycznych danej organizacji będzie także [[kultura organizacyjna]]. | Wewnętrzne czynniki tworzenia zasad etycznych danej organizacji będą głównie dotyczyć misji danej organizacji. Przykładowo wyższym celem funkcjonowania instytucji publicznych jest służba społeczeństwu. Istotna w zakresie formułowania norm etycznych danej organizacji będzie także [[kultura organizacyjna]]. | ||
Linia 13: | Linia 13: | ||
==Konsekwencje błędów w tworzeniu i przestrzeganiu zasad etycznych w organizacji== | ==Konsekwencje błędów w tworzeniu i przestrzeganiu zasad etycznych w organizacji== | ||
Występujący w wielu organizacjach nieład w '''systemie wartości moralnych''' może prowadzić do podejmowania złych decyzji, które wynikają jedynie z indywidualnej oceny sytuacji przez pracownika <ref> Romaniuk P. 2016 [https://www.ejournals.eu/pliki/art/8536/ ''Wartości etyczne we współczesnym zarządzaniu uczelnią wyższą i samorządem terytorialnym''] s. 344-347</ref>. | Występujący w wielu organizacjach nieład w '''systemie wartości moralnych''' może prowadzić do podejmowania złych decyzji, które wynikają jedynie z indywidualnej oceny sytuacji przez pracownika <ref> Romaniuk P. 2016 [https://www.ejournals.eu/pliki/art/8536/ ''Wartości etyczne we współczesnym zarządzaniu uczelnią wyższą i samorządem terytorialnym''] s. 344-347</ref>. | ||
==Istotność przestrzegania zasad etycznych w zawodach== | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 22:17, 3 sty 2023
Zasady etyczne wywodzą się z etyki, która sama w sobie może być rozumiana jako zbiór reguł i standardów postępowania w sposób moralnie właściwy dla interakcji międzyludzkich w danej społeczności bądź grupie zawodowej. W przejrzystym rozumieniu zasad moralnych pomaga nam kodeks etyczny, w którym możemy jasno i precyzyjnie określić normy etyczne odnoszące się do danej dziedziny[1]. Przykładem takiego kodeksu może być kodeks etyki zawodowej.
Elementy formułowania zasad etycznych w organizacji
Na tworzenie zasad etycznych w organizacji wpływ mają czynniki zewnętrzne i wewnętrzne. Pierwsze z nich wynikają z standardów etycznych ustanowionych w społeczeństwie. Mają one istotny wpływ na zachowania istniejących w nim organizacji, ponieważ przestrzeganie tych określonych norm wpływa na zaufanie członków danej zbiorowości. Ważnymi elementami wynikającymi z otoczenia zewnętrznego organizacji będą także: prawo, polityka i ustrój gospodarczy.
Wewnętrzne czynniki tworzenia zasad etycznych danej organizacji będą głównie dotyczyć misji danej organizacji. Przykładowo wyższym celem funkcjonowania instytucji publicznych jest służba społeczeństwu. Istotna w zakresie formułowania norm etycznych danej organizacji będzie także kultura organizacyjna.
Korzyści wynikające z przestrzegania zasad etycznych przez organizację
Sumienne przestrzeganie zasad etycznych przez organizację będzie przekładało się na budowę dobrego wizerunku organizacji w społeczeństwie.
Konsekwencje błędów w tworzeniu i przestrzeganiu zasad etycznych w organizacji
Występujący w wielu organizacjach nieład w systemie wartości moralnych może prowadzić do podejmowania złych decyzji, które wynikają jedynie z indywidualnej oceny sytuacji przez pracownika [2].
Istotność przestrzegania zasad etycznych w zawodach
Przypisy
- ↑ Kowalski T. 2005 Kodeks etyczny a kształtowanie zasad etycznych w administracji s.99-101
- ↑ Romaniuk P. 2016 Wartości etyczne we współczesnym zarządzaniu uczelnią wyższą i samorządem terytorialnym s. 344-347
Bibliografia
- Kowalski T. (2005). Kodeks etyczny a kształtowanie zasad etycznych w administracji "Studia Lubuskie", 1, 99-108
- Romaniuk P. (2016). Wartości etyczne we współczesnym zarządzaniu uczelnią wyższą i samorządem terytorialnym "Zarządzanie publiczne", 4(36), 344-347