Kokpit menedżerski: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "{{stub}}") |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Kokpit menedżerski''' to jest jedno z „z przykładowych rozwiązań ''Business Intelligence'' służących do prezentacji, wizualizacji i raportowania danych opartych na hurtowni danych. W anglojęzycznej literaturze kokpit menedżerski funkcjonuje pod kilkoma nazwami. Można wskazać m.in. takie terminy jak: ''Business Intelligence Dashboard , corporate performance management , interactive dashboard''. W polskojęzycznej literaturze można natomiast odnaleźć takie nazwy jak: ''kokpity informacyjne, kokpity użytkownika, kokpity zarządcze, czy pulpity menedżerskie''” (P. Ziuzański 2014, s. 60). '''Kokpit menedżerski''' jest częścią składową systemów Business Intelligense i należy on do poziomu prezentacji. Jest to tak zwany pulpit, który demonstruje ważne dane, które są niezbędne do realizacji zdań, dane te były zebrane i demonstrowane w sposób graficzny i muszą one ułatwiać proces monitorowania różnych zjawisk zachodzących w organizacji (S.Few 2013, s. 42). '''Kokpity menedżerskie''' są odpowiednim rozwiązaniem, które zostało sformułowane na przecięciu analiz i raportów i charakteryzują się one średnim poziomem interaktywności (A. Sołtysik 2009, s. 198). Można się rozróżnić kokpity ''statyczne i dynamiczne''. Ostatnie można opisać możliwością drążenia, zebrania i filtrowania danych (S. Few 2013, s. 42). „'''Celem kokpitu menedżerskiego''' jest monitorowanie wydajności organizacji, a więc bieżące udostępnianie informacji odnośnie operacyjnych działań organizacji i potencjalnych odchyleń od wdrożonej strategii działania. Ponadto kokpit stanowi narzędzie do wizualizacji danych biznesowych dzięki wykorzystaniu wykresów i map” (M. Olszak 2008, s.15). | |||
Kokpity menedżerskie są wykorzystywane też w trzech najważniejszych dla przedsiębiorstwa '''sferach''' (W. Eckerson, 2006, s.5): | |||
# „monitoring najważniejszych procesów (KPI) z wykorzystaniem systemu alertów” | |||
# „analiza przyczyn problemów dzięki dostarczeniu bieżących, ważnych informacji z różnych punktów widzenia na różnym poziomie szczegółowości”; | |||
# „zarządzanie zasobami ludzkimi, przebiegającymi procesami w celu podjęcia trafnych decyzji, optymalizacji wydajności i kierowaniem organizacją we właściwym kierunku”. | |||
==Cechy kokpitu menedżerskiego== | |||
Kokpit menedżerski ma następujące cechy (Cokins 2009, s.104): | |||
• Są w nim zawarte wartości docelowe, progi, cele, mierniki i systemy ostrzegania; | |||
• Przedstawia sposoby śledzenia realizacji zadań i osiągania celów w przedsiębiorstwie; | |||
• Pozwala na wchodzenia na bardziej precyzyjne płaszczyzny określonego wykresu, raportu i miernika; | |||
• Są w nim wykorzystywane takie narzędzia wizualizacyjne jak wykresy, grafiki czy tabele; | |||
==Podstawowe własności kokpitu menedżerskiego == | |||
Da się wyróżnić takie własności kokpitu menedżerskiego jak (Alexander, Walkenbach 2011, s.28): | |||
• Graficzna prezentacja danych- są to wykresy i mapy graficzne; | |||
• Prezentacja wniosków – „co zwalnia użytkownika z potrzeby przeprowadzania własnych analiz”; | |||
• Prezentacja najistotniejszych danych; | |||
==Formy prezentacji kokpitu menedżerskiego== | |||
Są takie formy prezentacji kokpitu menedżerskiego jak (P. Ziuzański 2014, s.62): | |||
• Mapy statystyczne; | |||
• Wykres statystyczny; | |||
• Liczniki; | |||
• Kontrolki; | |||
• Sygnalizacja świetlna; | |||
• Ikony; | |||
• Wykresy typu bullet graph czy sparklines; | |||
W kokpitach menedżerskich często są opisane ''kluczowe wskaźniki efektywności'', czyli KPI – Key Perfomance Indicators. Jest to potrzebne do monitorowania rezultatów przedsiębiorstwa w różnych płaszczyznach jego działalności. Wspomaga to w podniesieniu poziomu efektywności przedsiębiorstwa. Kokpity też mogą wysyłać alerty które mogą dotyczyć określonych wskaźników, co oddziałuje na szybkość reagowania na szanse czy zagrożenia biznesowe. Kokpity menedżerskie w naszych czasach są dość często wykorzystywane w przedsiębiorstwach w różnych obszarach jego funkcjonowania, na przykład kokpity menedżerskie mogą być wykorzystywane w takich '''obszarach''' jak (P. Ziuzański 2014, s.61): | |||
# '''Zasoby ludzkie''' – są to takie wskaźniki jak fluktuacja pracowników, satysfakcja pracowników, rotacja pracowników, liczba zwolnień; | |||
# '''Finanse''' – są to takie wskaźniki jak koszty, przychody, zyski, wydatki; | |||
# '''Techniczne wsparcie''' – są to takie wskaźniki jak liczba maili, liczba telefonów, liczba problem, liczba zwrotów i reklamacji; | |||
# '''Marketing''' – są to takie wskaźniki jak rezultaty kampanii reklamowej, udział firmy w rynku; | |||
# '''Sprzedaż''' – są to takie wskaźniki jak liczba zamówień, ceny produktów; | |||
# '''Produkcja''' – są to takie wskaźniki jak liczba produkcji, czas produkcji; | |||
==Bibliografia== | |||
* Alexander M., Walkenbach J. (2011)., Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Helion, Gliwice, s.28 | |||
Cokins, G. (2009)., Performance Management Integrating Strategy Execution, Methodologies, Risk and Analytics. Wiley & Sons, New Jersey, s.104 | |||
* Eckerson W. (2006)., Performance Dashboards. Measuring, Monitoring and Managing Your Business, John Wiley & Sons, Hoboken, s.5 | |||
Few S. (2013)., Information dashboard design. The Effective Visual Communication of Data, O’Reilly, Sebastopol, s.42 | |||
* Olszak M. (2008)., Analiza i ocena wykorzystania systemów Business Intelligence w zarządzaniu organizacją, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 15. | |||
* Sołtysik A. (2009)., Hurtownie danych i narzędzia OLAP w procesach wspomagania decyzji, [w:] „Inteligentne systemy wspomagania decyzji”, H. Sroka, W. Wolny (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice, s.198 | |||
* Ziuzański P. (2014)., [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5434/_Kokpit%20mened%20erski%20jako%20efektywne%20narz%20dzie%20do%20wizualizacji%20danych%20w%20organizacji-2.pdf?sequence=4 URL Kokpit menedżerski jako efektywne narzędzie do wizualizacji danych w organizacji], [w:] „Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych”, Z. Zieliński (red.), Wyższa szkoła handlowa, Kielce, s.60-63 |
Wersja z 22:39, 18 gru 2022
Kokpit menedżerski to jest jedno z „z przykładowych rozwiązań Business Intelligence służących do prezentacji, wizualizacji i raportowania danych opartych na hurtowni danych. W anglojęzycznej literaturze kokpit menedżerski funkcjonuje pod kilkoma nazwami. Można wskazać m.in. takie terminy jak: Business Intelligence Dashboard , corporate performance management , interactive dashboard. W polskojęzycznej literaturze można natomiast odnaleźć takie nazwy jak: kokpity informacyjne, kokpity użytkownika, kokpity zarządcze, czy pulpity menedżerskie” (P. Ziuzański 2014, s. 60). Kokpit menedżerski jest częścią składową systemów Business Intelligense i należy on do poziomu prezentacji. Jest to tak zwany pulpit, który demonstruje ważne dane, które są niezbędne do realizacji zdań, dane te były zebrane i demonstrowane w sposób graficzny i muszą one ułatwiać proces monitorowania różnych zjawisk zachodzących w organizacji (S.Few 2013, s. 42). Kokpity menedżerskie są odpowiednim rozwiązaniem, które zostało sformułowane na przecięciu analiz i raportów i charakteryzują się one średnim poziomem interaktywności (A. Sołtysik 2009, s. 198). Można się rozróżnić kokpity statyczne i dynamiczne. Ostatnie można opisać możliwością drążenia, zebrania i filtrowania danych (S. Few 2013, s. 42). „Celem kokpitu menedżerskiego jest monitorowanie wydajności organizacji, a więc bieżące udostępnianie informacji odnośnie operacyjnych działań organizacji i potencjalnych odchyleń od wdrożonej strategii działania. Ponadto kokpit stanowi narzędzie do wizualizacji danych biznesowych dzięki wykorzystaniu wykresów i map” (M. Olszak 2008, s.15). Kokpity menedżerskie są wykorzystywane też w trzech najważniejszych dla przedsiębiorstwa sferach (W. Eckerson, 2006, s.5):
- „monitoring najważniejszych procesów (KPI) z wykorzystaniem systemu alertów”
- „analiza przyczyn problemów dzięki dostarczeniu bieżących, ważnych informacji z różnych punktów widzenia na różnym poziomie szczegółowości”;
- „zarządzanie zasobami ludzkimi, przebiegającymi procesami w celu podjęcia trafnych decyzji, optymalizacji wydajności i kierowaniem organizacją we właściwym kierunku”.
Cechy kokpitu menedżerskiego
Kokpit menedżerski ma następujące cechy (Cokins 2009, s.104): • Są w nim zawarte wartości docelowe, progi, cele, mierniki i systemy ostrzegania; • Przedstawia sposoby śledzenia realizacji zadań i osiągania celów w przedsiębiorstwie; • Pozwala na wchodzenia na bardziej precyzyjne płaszczyzny określonego wykresu, raportu i miernika; • Są w nim wykorzystywane takie narzędzia wizualizacyjne jak wykresy, grafiki czy tabele;
Podstawowe własności kokpitu menedżerskiego
Da się wyróżnić takie własności kokpitu menedżerskiego jak (Alexander, Walkenbach 2011, s.28): • Graficzna prezentacja danych- są to wykresy i mapy graficzne; • Prezentacja wniosków – „co zwalnia użytkownika z potrzeby przeprowadzania własnych analiz”; • Prezentacja najistotniejszych danych;
Formy prezentacji kokpitu menedżerskiego
Są takie formy prezentacji kokpitu menedżerskiego jak (P. Ziuzański 2014, s.62): • Mapy statystyczne; • Wykres statystyczny; • Liczniki; • Kontrolki; • Sygnalizacja świetlna; • Ikony; • Wykresy typu bullet graph czy sparklines;
W kokpitach menedżerskich często są opisane kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI – Key Perfomance Indicators. Jest to potrzebne do monitorowania rezultatów przedsiębiorstwa w różnych płaszczyznach jego działalności. Wspomaga to w podniesieniu poziomu efektywności przedsiębiorstwa. Kokpity też mogą wysyłać alerty które mogą dotyczyć określonych wskaźników, co oddziałuje na szybkość reagowania na szanse czy zagrożenia biznesowe. Kokpity menedżerskie w naszych czasach są dość często wykorzystywane w przedsiębiorstwach w różnych obszarach jego funkcjonowania, na przykład kokpity menedżerskie mogą być wykorzystywane w takich obszarach jak (P. Ziuzański 2014, s.61):
- Zasoby ludzkie – są to takie wskaźniki jak fluktuacja pracowników, satysfakcja pracowników, rotacja pracowników, liczba zwolnień;
- Finanse – są to takie wskaźniki jak koszty, przychody, zyski, wydatki;
- Techniczne wsparcie – są to takie wskaźniki jak liczba maili, liczba telefonów, liczba problem, liczba zwrotów i reklamacji;
- Marketing – są to takie wskaźniki jak rezultaty kampanii reklamowej, udział firmy w rynku;
- Sprzedaż – są to takie wskaźniki jak liczba zamówień, ceny produktów;
- Produkcja – są to takie wskaźniki jak liczba produkcji, czas produkcji;
Bibliografia
- Alexander M., Walkenbach J. (2011)., Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Helion, Gliwice, s.28
Cokins, G. (2009)., Performance Management Integrating Strategy Execution, Methodologies, Risk and Analytics. Wiley & Sons, New Jersey, s.104
- Eckerson W. (2006)., Performance Dashboards. Measuring, Monitoring and Managing Your Business, John Wiley & Sons, Hoboken, s.5
Few S. (2013)., Information dashboard design. The Effective Visual Communication of Data, O’Reilly, Sebastopol, s.42
- Olszak M. (2008)., Analiza i ocena wykorzystania systemów Business Intelligence w zarządzaniu organizacją, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 15.
- Sołtysik A. (2009)., Hurtownie danych i narzędzia OLAP w procesach wspomagania decyzji, [w:] „Inteligentne systemy wspomagania decyzji”, H. Sroka, W. Wolny (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice, s.198
- Ziuzański P. (2014)., URL Kokpit menedżerski jako efektywne narzędzie do wizualizacji danych w organizacji, [w:] „Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych”, Z. Zieliński (red.), Wyższa szkoła handlowa, Kielce, s.60-63