Lider zespołu: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 59: | Linia 59: | ||
! Zarządzanie managera !! Przywództwo lidera | ! Zarządzanie managera !! Przywództwo lidera | ||
|- | |- | ||
| | || | ||
* ''Tworzenie struktury pracowniczej'' – delegowanie uprawnień i odpowiedzialności, dostarczanie procedur pomagających w realizacji zamierzonych celów, a także wprowadzanie systemów monitorujących zmiany | * ''Tworzenie struktury pracowniczej'' – delegowanie uprawnień i odpowiedzialności, dostarczanie procedur pomagających w realizacji zamierzonych celów, a także wprowadzanie systemów monitorujących zmiany | ||
* ''Budżetowanie'' – alokacja zasobów przy wprowadzaniu nowych systemów | * ''Budżetowanie'' – alokacja zasobów przy wprowadzaniu nowych systemów | ||
* ''Planowanie'' – tworzenie określonych etapów zmian | * ''Planowanie'' – tworzenie określonych etapów zmian | ||
* ''Kontrola i rozwiązywanie problemów'' – ocena sytuacji, a następnie planowanie oraz organizowanie, aby rozwiązać zaistniałe problemy | * ''Kontrola i rozwiązywanie problemów'' – ocena sytuacji, a następnie planowanie oraz organizowanie, aby rozwiązać zaistniałe problemy | ||
|| | || | ||
* ''Określanie kierunku zmian'' – tworzenie wizji przyszłości w kwestii organizacji, tworzenie strategii organizacji | * ''Określanie kierunku zmian'' – tworzenie wizji przyszłości w kwestii organizacji, tworzenie strategii organizacji | ||
* ''Obsadzanie pracowników'' – komunikacja bezpośrednia, tworzenie grupy osób, która będzie działała na rzecz wizji stworzonej przez lidera | * ''Obsadzanie pracowników'' – komunikacja bezpośrednia, tworzenie grupy osób, która będzie działała na rzecz wizji stworzonej przez lidera | ||
* ''Motywowanie i inspirowanie do zmian'' – zachęcanie pracowników do podejmowania indywidualnych decyzji, bez myślenia w odniesieniu do procedur i reguł dopasowanych pod całą organizację | * ''Motywowanie i inspirowanie do zmian'' – zachęcanie pracowników do podejmowania indywidualnych decyzji, bez myślenia w odniesieniu do procedur i reguł dopasowanych pod całą organizację | ||
|} | |} | ||
<small>Źródło: Balcerek A., (2008)</small> | <small>Źródło: Balcerek A., (2008)</small> |
Wersja z 14:52, 26 lis 2022
Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, wspiera oraz pomaga w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest przewodzenie zespołowi, pomoc w codziennych zadaniach oraz dbanie o zwiększenie umiejętności pracowników. Lider inspiruje również każdego do ciągłego doskonalenia.
Nie należy jednak zapominać o tym, że zespół wykonuje zadania pod czujnym okiem lidera zespołu. Jednakże, każda jednostka jest odpowiedzialna za swoją część projektu, a każde potknięcia bądź nieodpowiedzialności mają wpływ na efekty końcowe. Lider oraz zespół muszą współpracować, aby osiągnąć założone cele.
Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego lider to
- przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
- zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
- czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
- przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)
Cechy lidera
Dobry lider to taki, który docenia i szanuje swoich współpracowników. Motywuje ich do efektywnej pracy oraz ma wszelkie predyspozycje do efektywnego zarządzania zespołem. Jako żródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:
- Asertywność
- Budowanie relacji
- Dobra organizacja
- Doświadczenie
- Empatia
- Entuzjazm
- Komunikacja
- Kreatywność
- Odpowiedzialność
- Otwartość
- Pokora
- Uczciwość
- Wiedza (W. Główienka)
"Lider, który posiada wszelkie kwalifikacje do zarządzania projektem, ale nie potrafi komunikować się z grupą nie osiągnie sukcesu" (P. Kopacka).
Zadania lidera zespołu w literaturze
Smith, Katzenbach (1993)
- podtrzymywanie znaczenia i aktualności celów oraz podejścia do działania
- budowanie zaangażowania i wzajemnego zaufania
- rozwijanie umiejętności członków zespołu, troska o różnorodność
- utrzymywanie kontaktów z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód
- zapewnienie swobody działania
- wykonywanie realnej pracy (K. Gadomska-Lila)
Hackman (red.) (2002)
- tworzenie warunków do efektywnej pracy zespołu (jasne zadania i zasoby niezbędne do ich wykonania)
- tworzenie i utrzymanie zespołu jako jednostki organizacji osiągającej wyniki (dobór osób o odpowiednich umiejętnościach i potencjale, troska o różnorodność zespołu)
- wspieranie zespołu w drodze do sukcesu (coaching, mentoring) (K. Gadomska-Lila)
Gellert, Nowak (2008)
- moderowanie współpracy w zespole
- odpowiedzialność za osiągnięcie celu
- odpowiedzialność za „przedsiębiorczą” realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści
- zarządzanie realizacją konkretnego projektu (K. Gadomska-Lila)
Adler, Heckscher, Prusak (2012)
- zdefiniowanie wspólnego celu i wypracowanie go
- przestrzeganie etyki kontrybucji
- tworzenie procesów, które pozwalają ludziom realizować wspólnie elastyczne, ale uporządkowane projekty
- zbudowanie systemu, w którym współpraca jest ceniona i nagradzana (K. Gadomska-Lila)
Lider a manager
Zarządzanie managera | Przywództwo lidera |
---|---|
|
|
Źródło: Balcerek A., (2008)
Bibliografia
- Balcerek A., (2008), Od zarządzania do przywództwa, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3-4.
- Gadomska-Lila K., (2017), Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian
- Głowienka W. (2021), Rola lidera w zarządzaniu zasobami ludzkimi
- Kopacka P. (2015), Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym
- "Słownik języka polskiego PWN" (2022), Lider’
Autor: Katarzyna Michalczyk