Kolportaż: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
'''Kolportaż''' (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) – to inaczej '''dystrybucja, ewentualnie pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami, punktami sprzedaży''' (Słownik SJP 2022). Kolportaż, czy też kolportowanie – to rozprowadzanie wśród potencjalnych odbiorców prasy, książek, ulotek, gadżetów firmowych, a nawet muzyki (''Kolportaż co to...'' 2022). Znaczenie kolportażu odnosi się zatem nie tylko do sprzedaży prasy, książek, ale również i reklam. Samo słowo "kolportaż" jest zatem bardzo ogólne i posiada wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim  w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Generalnie – jest to zatem pośrednictwo pomiędzy wydawcą dzieła a jego sprzedawcą. Kolportaż można podzielić na adresowy i bezadresowy (''Co to jest kolportaż? Znaczenie...'' 2022).
'''Kolportaż''' (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) – to inaczej dystrybucja, ewentualnie pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami, punktami sprzedaży. Samo słowo kolportaż jest  bardzo ogólne i posiada wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim  w odniesieniu do konkretnego kontekstu .
W kontekście definicji kolportażu podkreślić należy, że słowo kolporter definiowane jest jako zawód, który polega na pracy przy dystrybuowaniu różnorodnych materiałów, w tym przede wszystkim materiałów drukowanych. Kolporter zajmuje się kolportowaniem, a zatem dostarczaniem gazet, ewentualnie innych materiałów w ściśle określone miejsca (Słownik SJP 2022).
Kolportaż, czy też kolportowanie – to rozprowadzanie wśród potencjalnych odbiorców prasy, książek, ulotek, gadżetów firmowych, a nawet muzyki. Znaczenie kolportażu odnosi się zatem nie tylko do sprzedaży prasy, książek, ale również i reklam. Generalnie – jest to zatem pośrednictwo pomiędzy wydawcą dzieła a jego sprzedawcą. W kontekście komunikacji marketingowej – kolportaż jest usługą w kontekście m.in. przygotowania materiałów reklamowych (w tym przede wszystkim w zakresie opracowania ulotek, a także innych materiałów o charakterze reklamowym oraz kolportażu tych materiałów. Kolportaż można podzielić na adresowy i bezadresowy .
 
Ulotki, a także gazetki reklamowe kolportowane w kontekście komunikacji marketingowej, zaliczane są do tzw. reklamy BTL (Below the line), która charakteryzuje się znacznie niższymi kosztami prowadzenia w porównaniu z tzw. reklamą ATL (Above the line) oraz bardziej spersonalizowanym działaniem, które jest skierowane w większym stopniu na potencjalną grupę docelową. Wykorzystanie przez podmioty ulotek oraz gazetek o charakterze reklamowym wpływa niewątpliwie na podejmowanie określonych decyzji zakupowych przez różnorodnych konsumentów do których powyższe nośniki reklamy trafiają, natomiast konsumenci traktują ulotki oraz gazetki jako pomocne w kontekście podejmowania decyzji zakupowych .
==Historia pojęcia==
Podkreślić należy, że papierowe gazetki są współcześnie istotnym i jednocześnie skutecznym narzędziem komunikacji, jednak z biegiem czasu, a także wraz ze zmniejszaniem się liczby osób, które z tzw. pokolenia „offline”, ich znaczenie będzie coraz mniejsze .
W historii, termin kolporter stosowało się względem drobnych sprzedawców, dostarczających towary do domostw i targowisk. Zaznaczyć trzeba, że działalność kolporterską już w średniowieczu rozpoczęli drobni sprzedawcy, którzy przez wieki wędrowali po Europie po kolejnych targach oraz domostwach w odwiedzanych przez siebie miejscowościach oferując potencjalnym klientom towary, które nosili ze sobą. Z języka francuskiego słowo porter oznacza „nosić” towary zawieszone na  szyi (w języku francuskim słowo col oznacza „szyja”) (''Kolportaż'' 2022).
Kolportaż gazetek, ulotek o charakterze reklamowym podzielić można na poszczególne podkategorie, które uzależnione są w głównej mierze od celu, ewentualnie miejsca oraz formy dystrybucji. Do form tego rodzaju kolportażu zaliczyć należy przede wszystkim: kolportaż pod określony, konkretny adres (dystrybucja o charakterze adresowym), kolportaż do rąk przypadkowo napotkanych przechodniów, kolportaż do skrzynek pocztowych wskazanego obszaru określonego miasta, kolportaż do punktów usługowych, kolportaż różnorodnych plakatów (dotyczy to m.in. rozklejania plakatów, także w formie zrywek), kolportaż do rozmieszczonych uprzednio stojaków na ulotki (są to przede wszystkim broszury o charakterze informacyjnym).
Jak już podkreślono, współcześnie o kolportażu mówi się przede wszystkim w kontekście różnorodnych periodyków, ale i również utworów muzycznych, ewentualnie programów komputerowych, zapisanych bądź to na nośnikach magnetycznych, ewentualnie płytach CD, a także DVD. Zaznaczyć trzeba, że w przypadku tradycyjnych, papierowych wydawnictw koszt związany z kolportażem ma na ogół największy udział w końcowej cenie określonego produktu. Mając na uwadze kolportaż mowa również (o czym już wspominano) o tzw. drukach o charakterze bezadresowym, w tym przede wszystkim różnorodnych materiałów reklamowych: informacyjnych, ewentualnie komercyjnych, jak: ulotki, czy też gazety reklamowe. Najczęstszym miejscem realizacji kolportażu bezpośredniego są w głównej mierze ruchliwe ulice współczesnych miast (Słownik SJP 2022).
W kontekście kolportażu, podkreślić należy, że działania w zakresie komunikacji marketingowej powinny w odpowiedni sposób kreować świadomość danego klienta, zwracać uwagę klientów na określony produkt, informować potencjalnych nabywców o oferowanym towarze, nakłaniać do ewentualnego zakupu, pokazywać ewentualne korzyści, które płyną z nabycia danego towaru, informować, jak i gdzie można nabyć określony produkt .
 
Analizując definicję kolportażu podkreślić należy, że słowo kolporter definiowane jest jako zawód, który polega na pracy przy dystrybuowaniu różnorodnych materiałów, w tym przede wszystkim materiałów drukowanych. Kolporter zajmuje się kolportowaniem, a zatem dostarczaniem gazet, ewentualnie innych materiałów w ściśle określone miejsca . W historii, termin kolporter stosowało się względem drobnych sprzedawców, dostarczających towary do domostw i targowisk. Zaznaczyć trzeba, że działalność kolporterską już w średniowieczu rozpoczęli drobni sprzedawcy, którzy przez wieki wędrowali po Europie po kolejnych targach oraz domostwach w odwiedzanych przez siebie miejscowościach oferując potencjalnym klientom towary, które nosili ze sobą. Z języka francuskiego słowo porter oznacza „nosić” towary zawieszone na  szyi (w języku francuskim słowo col oznacza „szyja”) .  
==Rodzaje kolportażu==
Kolportaż bezpośredni umożliwia bezpośrednie dotarcie do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów w stosunkowo krótkim czasie. Poza kolportażem ulotek wśród przypadkowych przechodniów na ulicach miast, czy też w galeriach handlowych, kolportaż przeprowadza się także bezpośrednio do domów mieszkańców wskazanego obszaru określonego miasta. Kolporter wrzuca wtedy materiały reklamowe do skrzynek pocztowych. Prezentuje się również potencjalnym klientom oferty przedsiębiorstwa, na zlecenie którego dany kolporter prowadzi działania marketingowe (''Co to jest kolportaż ulotek? Różne...'' 2018).
Kolportaż ulotek o charakterze reklamowym podzielić można zatem na poszczególne podkategorie, które uzależnione są w głównej mierze od celu, ewentualnie miejsca oraz formy dystrybucji. Do form tego rodzaju kolportażu zaliczyć należy przede wszystkim (''Co to jest kolportaż? Znaczenie...'' 2022):
* Kolportaż pod określony, konkretny adres (dystrybucja o charakterze adresowym),
* Kolportaż do rąk przypadkowo napotkanych przechodniów,
* Kolportaż do skrzynek pocztowych wskazanego obszaru określonego miasta,
* Kolportaż do punktów usługowych
* Kolportaż różnorodnych plakatów (dotyczy to m.in. rozklejania plakatów, także w formie zrywek),
* Kolportaż do rozmieszczonych uprzednio stojaków na ulotki (są to przede wszystkim broszury o charakterze informacyjnym).
Reasumując podkreślić należy, że słowo kolportaż jest określeniem ogólnym, jednocześnie posiadających wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim  w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Sumując kwestie definicyjne zaznaczyć można, że kolportaż można określić jako pośrednictwo pomiędzy wydawcą określonego dzieła a jego sprzedawcą.
Reasumując podkreślić należy, że słowo kolportaż jest określeniem ogólnym, jednocześnie posiadających wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim  w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Sumując kwestie definicyjne zaznaczyć można, że kolportaż można określić jako pośrednictwo pomiędzy wydawcą określonego dzieła a jego sprzedawcą.


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* ''[https://papilioagency.com/blog-wpis/co-to-jest-kolportaz-ulotek-rozne-formy-dystrybucji-materialow-reklamowych/ Co to jest kolportaż ulotek? Różne formy dystrybucji materiałów reklamowych]'' (2018), "Papilio Agency"
Badania wśród dyrektorów marketingu dotyczące gazetek promocyjnych. Raport z badania, Warszawa 2019.
* ''[https://www.brocool.eu/kolportaz/kolportaz-co-to-znaczy/ Co to jest kolportaż? Znaczenie kolportażu ulotek]'' (2022), "Brocool"
P. Buła (red.), Współczesne problemy przedsiębiorczości w małych i średnich przedsiębiorcach, Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2010.
A. Kamińska, P, Kopczyński, Skuteczność tradycyjnych form komunikacji marketingowej przedsiębiorstw, Zarządzanie. Teoria i Praktyka, nr 14/2015.
* ''[https://sjp.pl/kolporta%C5%BC Kolportaż]'' (2022), "Słownik SJP"
* ''[https://sjp.pl/kolporta%C5%BC Kolportaż]'' (2022), "Słownik SJP"
* ''[http://posta.pl/kolportaz-co-to-znaczy/ Kolportaż co to znaczy?]'' (2022), "Posta"
* ''[https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolporta%C5%BC Kolportaż]'' (2022), "Wikipedia"
* ''[https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolporta%C5%BC Kolportaż]'' (2022), "Wikipedia"


[[Kategoria:Dystrybucja]]
[[Kategoria:Dystrybucja]]
{{a|Oliwia Durek}}
{{a|Oliwia Durek}}

Wersja z 07:55, 28 kwi 2022

Kolportaż (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) – to inaczej dystrybucja, ewentualnie pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami, punktami sprzedaży. Samo słowo kolportaż jest bardzo ogólne i posiada wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu . Kolportaż, czy też kolportowanie – to rozprowadzanie wśród potencjalnych odbiorców prasy, książek, ulotek, gadżetów firmowych, a nawet muzyki. Znaczenie kolportażu odnosi się zatem nie tylko do sprzedaży prasy, książek, ale również i reklam. Generalnie – jest to zatem pośrednictwo pomiędzy wydawcą dzieła a jego sprzedawcą. W kontekście komunikacji marketingowej – kolportaż jest usługą w kontekście m.in. przygotowania materiałów reklamowych (w tym przede wszystkim w zakresie opracowania ulotek, a także innych materiałów o charakterze reklamowym oraz kolportażu tych materiałów. Kolportaż można podzielić na adresowy i bezadresowy . Ulotki, a także gazetki reklamowe kolportowane w kontekście komunikacji marketingowej, zaliczane są do tzw. reklamy BTL (Below the line), która charakteryzuje się znacznie niższymi kosztami prowadzenia w porównaniu z tzw. reklamą ATL (Above the line) oraz bardziej spersonalizowanym działaniem, które jest skierowane w większym stopniu na potencjalną grupę docelową. Wykorzystanie przez podmioty ulotek oraz gazetek o charakterze reklamowym wpływa niewątpliwie na podejmowanie określonych decyzji zakupowych przez różnorodnych konsumentów do których powyższe nośniki reklamy trafiają, natomiast konsumenci traktują ulotki oraz gazetki jako pomocne w kontekście podejmowania decyzji zakupowych . Podkreślić należy, że papierowe gazetki są współcześnie istotnym i jednocześnie skutecznym narzędziem komunikacji, jednak z biegiem czasu, a także wraz ze zmniejszaniem się liczby osób, które z tzw. pokolenia „offline”, ich znaczenie będzie coraz mniejsze . Kolportaż gazetek, ulotek o charakterze reklamowym podzielić można na poszczególne podkategorie, które uzależnione są w głównej mierze od celu, ewentualnie miejsca oraz formy dystrybucji. Do form tego rodzaju kolportażu zaliczyć należy przede wszystkim: kolportaż pod określony, konkretny adres (dystrybucja o charakterze adresowym), kolportaż do rąk przypadkowo napotkanych przechodniów, kolportaż do skrzynek pocztowych wskazanego obszaru określonego miasta, kolportaż do punktów usługowych, kolportaż różnorodnych plakatów (dotyczy to m.in. rozklejania plakatów, także w formie zrywek), kolportaż do rozmieszczonych uprzednio stojaków na ulotki (są to przede wszystkim broszury o charakterze informacyjnym). W kontekście kolportażu, podkreślić należy, że działania w zakresie komunikacji marketingowej powinny w odpowiedni sposób kreować świadomość danego klienta, zwracać uwagę klientów na określony produkt, informować potencjalnych nabywców o oferowanym towarze, nakłaniać do ewentualnego zakupu, pokazywać ewentualne korzyści, które płyną z nabycia danego towaru, informować, jak i gdzie można nabyć określony produkt . Analizując definicję kolportażu podkreślić należy, że słowo kolporter definiowane jest jako zawód, który polega na pracy przy dystrybuowaniu różnorodnych materiałów, w tym przede wszystkim materiałów drukowanych. Kolporter zajmuje się kolportowaniem, a zatem dostarczaniem gazet, ewentualnie innych materiałów w ściśle określone miejsca . W historii, termin kolporter stosowało się względem drobnych sprzedawców, dostarczających towary do domostw i targowisk. Zaznaczyć trzeba, że działalność kolporterską już w średniowieczu rozpoczęli drobni sprzedawcy, którzy przez wieki wędrowali po Europie po kolejnych targach oraz domostwach w odwiedzanych przez siebie miejscowościach oferując potencjalnym klientom towary, które nosili ze sobą. Z języka francuskiego słowo porter oznacza „nosić” towary zawieszone na szyi (w języku francuskim słowo col oznacza „szyja”) . Reasumując podkreślić należy, że słowo kolportaż jest określeniem ogólnym, jednocześnie posiadających wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Sumując kwestie definicyjne zaznaczyć można, że kolportaż można określić jako pośrednictwo pomiędzy wydawcą określonego dzieła a jego sprzedawcą.

Bibliografia

Badania wśród dyrektorów marketingu dotyczące gazetek promocyjnych. Raport z badania, Warszawa 2019. P. Buła (red.), Współczesne problemy przedsiębiorczości w małych i średnich przedsiębiorcach, Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2010. A. Kamińska, P, Kopczyński, Skuteczność tradycyjnych form komunikacji marketingowej przedsiębiorstw, Zarządzanie. Teoria i Praktyka, nr 14/2015.

Autor: Oliwia Durek