Kolportaż: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 18: | Linia 18: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* ''[https://www.brocool.eu/kolportaz/kolportaz-co-to-znaczy/ Co to jest kolportaż? Znaczenie kolportażu ulotek]'' (2022), "Brocool" | |||
* ''[https://sjp.pl/kolporta%C5%BC Kolportaż]'' (2022), "Słownik SJP" | * ''[https://sjp.pl/kolporta%C5%BC Kolportaż]'' (2022), "Słownik SJP" | ||
* http://posta.pl/kolportaz-co-to-znaczy/ | * ''[http://posta.pl/kolportaz-co-to-znaczy/ Kolportaż co to znaczy?]'' (2022), "Posta" | ||
* ''[https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolporta%C5%BC Kolportaż]'' (2022), "Wikipedia" | |||
* https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolporta%C5%BC | * ''[https://papilioagency.com/blog-wpis/co-to-jest-kolportaz-ulotek-rozne-formy-dystrybucji-materialow-reklamowych/ Co to jest kolportaż ulotek? Różne formy dystrybucji materiałów reklamowych]'' (2018), "Papilio Agency" | ||
* https://papilioagency.com/blog-wpis/co-to-jest-kolportaz-ulotek-rozne-formy-dystrybucji-materialow-reklamowych/ | |||
[[Kategoria:Dystrybucja]] | [[Kategoria:Dystrybucja]] | ||
{{a|Oliwia Durek}} | {{a|Oliwia Durek}} |
Wersja z 15:55, 27 kwi 2022
Kolportaż (z języka łacińskiego: comportare znosić, gromadzić) – to inaczej dystrybucja, ewentualnie pośrednictwo pomiędzy wydawcami a odbiorcami, punktami sprzedaży . Kolportaż, czy też kolportowanie – to rozprowadzanie wśród potencjalnych odbiorców prasy, książek, ulotek, gadżetów firmowych, a nawet muzyki . Znaczenie kolportażu odnosi się zatem nie tylko do sprzedaży prasy, książek, ale również i reklam. Samo słowo "kolportaż" jest zatem bardzo ogólne i posiada wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Generalnie – jest to zatem pośrednictwo pomiędzy wydawcą dzieła a jego sprzedawcą. Kolportaż można podzielić na adresowy i bezadresowy . W kontekście definicji kolportażu podkreślić należy, że słowo kolporter definiowane jest jako zawód, który polega na pracy przy dystrybuowaniu różnorodnych materiałów, w tym przede wszystkim materiałów drukowanych. Kolporter zajmuje się kolportowaniem, a zatem dostarczaniem gazet, ewentualnie innych materiałów w ściśle określone miejsca.
Historia pojęcia
W historii, termin kolporter stosowało się względem drobnych sprzedawców, dostarczających towary do domostw i targowisk. Zaznaczyć trzeba, że działalność kolporterską już w średniowieczu rozpoczęli drobni sprzedawcy, którzy przez wieki wędrowali po Europie po kolejnych targach oraz domostwach w odwiedzanych przez siebie miejscowościach oferując potencjalnym klientom towary, które nosili ze sobą. Z języka francuskiego słowo porter oznacza „nosić” towary zawieszone na szyi (w języku francuskim słowo col oznacza „szyja”) . Jak już podkreślono, współcześnie o kolportażu mówi się przede wszystkim w kontekście różnorodnych periodyków, ale i również utworów muzycznych, ewentualnie programów komputerowych, zapisanych bądź to na nośnikach magnetycznych, ewentualnie płytach CD, a także DVD. Zaznaczyć trzeba, że w przypadku tradycyjnych, papierowych wydawnictw koszt związany z kolportażem ma na ogół największy udział w końcowej cenie określonego produktu. Mając na uwadze kolportaż mowa również (o czym już wspominano) o tzw. drukach o charakterze bezadresowym, w tym przede wszystkim różnorodnych materiałów reklamowych: informacyjnych, ewentualnie komercyjnych, jak: ulotki, czy też gazety reklamowe. Najczęstszym miejscem realizacji kolportażu bezpośredniego są w głównej mierze ruchliwe ulice współczesnych miast .
Rodzaje kolportażu
Kolportaż bezpośredni umożliwia bezpośrednie dotarcie do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów w stosunkowo krótkim czasie. Poza kolportażem ulotek wśród przypadkowych przechodniów na ulicach miast, czy też w galeriach handlowych, kolportaż przeprowadza się także bezpośrednio do domów mieszkańców wskazanego obszaru określonego miasta. Kolporter wrzuca wtedy materiały reklamowe do skrzynek pocztowych. Prezentuje się również potencjalnym klientom oferty przedsiębiorstwa, na zlecenie którego dany kolporter prowadzi działania marketingowe . Kolportaż ulotek o charakterze reklamowym podzielić można zatem na poszczególne podkategorie, które uzależnione są w głównej mierze od celu, ewentualnie miejsca oraz formy dystrybucji. Do form tego rodzaju kolportażu zaliczyć należy przede wszystkim :
- Kolportaż pod określony, konkretny adres (dystrybucja o charakterze adresowym),
- Kolportaż do rąk przypadkowo napotkanych przechodniów,
- Kolportaż do skrzynek pocztowych wskazanego obszaru określonego miasta,
- Kolportaż do punktów usługowych
- Kolportaż różnorodnych plakatów (dotyczy to m.in. rozklejania plakatów, także w formie zrywek),
- Kolportaż do rozmieszczonych uprzednio stojaków na ulotki (są to przede wszystkim broszury o charakterze informacyjnym).
Reasumując podkreślić należy, że słowo kolportaż jest określeniem ogólnym, jednocześnie posiadających wiele różnorodnych znaczeń, przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego kontekstu. Sumując kwestie definicyjne zaznaczyć można, że kolportaż można określić jako pośrednictwo pomiędzy wydawcą określonego dzieła a jego sprzedawcą.
Bibliografia
- Co to jest kolportaż? Znaczenie kolportażu ulotek (2022), "Brocool"
- Kolportaż (2022), "Słownik SJP"
- Kolportaż co to znaczy? (2022), "Posta"
- Kolportaż (2022), "Wikipedia"
- Co to jest kolportaż ulotek? Różne formy dystrybucji materiałów reklamowych (2018), "Papilio Agency"
Autor: Oliwia Durek