Total Quality Control: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 25: Linia 25:
==Bibliografia==
==Bibliografia==


{{a|[[Martyna Jędrysek]]}}
* Bloch K. (2006), [https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Zeszyty_Naukowe_Wyzszej_Szkoly_Ekonomiczno_Spolecznej_w_Ostrolece/Zeszyty_Naukowe_Wyzszej_Szkoly_Ekonomiczno_Spolecznej_w_Ostrolece-r2006-t-n3/Zeszyty_Naukowe_Wyzszej_Szkoly_Ekonomiczno_Spolecznej_w_Ostrolece-r2006-t-n3-s5-31/Zeszyty_Naukowe_Wyzszej_Szkoly_Ekonomiczno_Spolecznej_w_Ostrolece-r2006-t-n3-s5-31.pdf''Rozwój koncepcji zarządzania jakością - od rewolucji przemysłowej do globalizacji''], “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce" nr 3.
 
* Lis M. (2013), [https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=464637''Innowacyjna koncepcja ciągłego doskonalenia zarządzania na przykładzie przedsiębiorstwa motoryzacyjnego''], "Journal of Modern Science" nr 1.
* Obora H. (2011), [https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/40640/edition/36826/content''Geneza i rozwój koncepcji kompleksowego zarządzania jakością TQM''], "Nauki o Zarządzaniu = Management Sciences" nr 8.
* Parkes A. (2016), [https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=687309''TQC a wybrane narzędzia Lean Management''], “Przedsiębiorczość i Zarządzanie” Wydawnictwo SAN t. 17.
* Wysocki S. (2014), [https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/29838/edition/26964/content''Japońska filozofia myślenia i działania, której istotę stanowi doskonalenie''], "Nauki o Zarządzaniu = Management Sciences" nr 3 (20).
{{a|Martyna Jędrysek}}
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]
[[Kategoria:Zarządzanie jakością]]

Wersja z 19:40, 19 kwi 2022

Koncepcja Total Quality Control (TQC) została opracowana w XX w. przez A.V. Feigenbauma - amerykańskiego biznesmena i eksperta z dziedziny kontroli jakości - w wyniku przekształcenia modelu wartości dodanej M. Portera (Obora H. 2011, s. 126).

Koncepcja TQC tłumaczona jest jako totalna kontrola jakości (Parkes A. 2016, s. 250). Angielskie “total” oznacza kompleksowość i akcentuje, że zagadnienie dotyczy wszystkich pracowników niezależnie od zajmowanej pozycji w organizacji. Słowo “quality” to jakość która jest nadrzędnym celem koncepcji. “Control” dotyczy natomiast kontroli procesu (Wysocki S. 2014, s. 81). Zgodnie z założeniami TQC, głównym celem przedsiębiorstwa powinny być działania nastawione na unikanie błędów aniżeli ich korygowanie. Feigenbaum dostrzegł bowiem, że standardowe czynności korygujące nie kreują wartości dodanej dla konsumentów. W związku z tym założeniem, każda komórka przedsiębiorstwa odpowiedzialna jest za jakość dostarczanych produktów (Obora H. 2011 s. 126).

Do fundamentalnych zasad TQC można zaliczyć: kontrolowanie procesów, utrzymywanie jakości, wyłączenie linii produkcyjnej gdy wykryty zostanie jakiś problem, współodpowiedzialność wszystkich pracowników za jakość oraz nieustanne doskonalenie procesów (Parkes A. 2016, s. 251-253).

Obszary działań TQC

TQC wyróżnia pięć obszarów działania (Bloch K. 2006, s. 18):

  1. Projektowanie strategii przedsiębiorstwa; której nadrzędnym celem jest wysoka, zaspokajająca oczekiwania klientów jakość produktów.
  2. Tworzenie strategii akcentującej znaczenie parametrów technicznych i marketingu w odpowiedzi na popyt klientów.
  3. Budowanie poczucia odpowiedzialności zbiorowej za jakość produktów wśród wszystkich pracowników organizacji oraz tworzenie odpowiednich zakresów obowiązków.
  4. Przestrzeganie procedur postępowania i sposobów wyjaśniania zdarzeń.
  5. Motywowanie zasobów ludzkich ukierunkowane na wysoką realizację wyników jakościowych organizacji.

Podłoże problemów z jakością

W koncepcji TQC, źródła problemów związanych z jakością produktów wynikają głównie z nieprawidłowego zarządzania. Najczęściej są one wynikiem wadliwości obszaru:

  • marketingu,
  • projektowania produktu,
  • technologii wytwarzania,

i dotyczą fazy przedprodukcyjnej (Obora H. 2011 s. 126).

TQC a TQM - rozróżnienie terminologii

Total Quality Control tłumaczyć z języka angielskiego należy jako totalną kontrolę jakości. Total Quality Management oznacza natomiast kompleksowe zarządzanie jakością. Niejednokrotnie koncepcje TQC i TQM były ze sobą błędnie utożsamiane. Najpewniej wynika to z faktu, iż obie upatrują się odpowiedzialności za jakość produktu bądź usługi we wszystkich częściach składowych przedsiębiorstwa. Literatura przedmiotu wskazuje, że koncepcja TQM została stworzona na podstawie TQC, jednakże wykazuje pewne różnice i szerzej omawia kwestię zarządzania jakością. (Parkes A. 2016, s. 250).

Bibliografia

Autor: Martyna Jędrysek