Total Quality Control: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 4: Linia 4:


Do fundamentalnych zasad TQC można zaliczyć: kontrolowanie procesów, utrzymywanie jakości, wyłączenie linii produkcyjnej gdy wykryty zostanie jakiś problem, współodpowiedzialność wszystkich pracowników za jakość oraz nieustanne doskonalenie procesów (Parkes A. 2016, s. 251-253).
Do fundamentalnych zasad TQC można zaliczyć: kontrolowanie procesów, utrzymywanie jakości, wyłączenie linii produkcyjnej gdy wykryty zostanie jakiś problem, współodpowiedzialność wszystkich pracowników za jakość oraz nieustanne doskonalenie procesów (Parkes A. 2016, s. 251-253).
==Obszary działań TQC==
==Obszary działań TQC==
TQC wyróżnia pięć obszarów działania (Bloch K. 2006, s. 18):
TQC wyróżnia pięć obszarów działania (Bloch K. 2006, s. 18):
Linia 11: Linia 12:
Przestrzeganie procedur postępowania i sposobów wyjaśniania zdarzeń.
Przestrzeganie procedur postępowania i sposobów wyjaśniania zdarzeń.
Motywowanie zasobów ludzkich ukierunkowane na wysoką realizację wyników jakościowych organizacji.
Motywowanie zasobów ludzkich ukierunkowane na wysoką realizację wyników jakościowych organizacji.
==Podłoże problemów z jakością==
==Podłoże problemów z jakością==
W koncepcji TQC, źródła problemów związanych z jakością produktów wynikają głównie z nieprawidłowego zarządzania. Najczęściej są one wynikiem wadliwości obszaru:
W koncepcji TQC, źródła problemów związanych z jakością produktów wynikają głównie z nieprawidłowego zarządzania. Najczęściej są one wynikiem wadliwości obszaru:
marketingu,
* marketingu,
projektowania produktu,
* projektowania produktu,
technologii wytwarzania,
* technologii wytwarzania,
i dotyczą fazy przedprodukcyjnej (Obora H. 2011 s. 126).
i dotyczą fazy przedprodukcyjnej (Obora H. 2011 s. 126).
==TQC a TQM - rozróżnienie terminologii==
==TQC a TQM - rozróżnienie terminologii==
'''Total Quality Control''' tłumaczyć z języka angielskiego należy jako totalną kontrolę jakości. '''Total Quality Management''' oznacza natomiast kompleksowe zarządzanie jakością. Niejednokrotnie koncepcje TQC i TQM były ze sobą błędnie utożsamiane. Najpewniej wynika to z faktu, iż obie upatrują się odpowiedzialności za jakość produktu bądź usługi we wszystkich częściach składowych przedsiębiorstwa. Literatura przedmiotu wskazuje, że koncepcja TQM została stworzona na podstawie TQC, jednakże wykazuje pewne różnice i szerzej omawia kwestię zarządzania jakością. (Parkes A. 2016, s. 250).  
'''Total Quality Control''' tłumaczyć z języka angielskiego należy jako totalną kontrolę jakości. '''Total Quality Management''' oznacza natomiast kompleksowe zarządzanie jakością. Niejednokrotnie koncepcje TQC i TQM były ze sobą błędnie utożsamiane. Najpewniej wynika to z faktu, iż obie upatrują się odpowiedzialności za jakość produktu bądź usługi we wszystkich częściach składowych przedsiębiorstwa. Literatura przedmiotu wskazuje, że koncepcja TQM została stworzona na podstawie TQC, jednakże wykazuje pewne różnice i szerzej omawia kwestię zarządzania jakością. (Parkes A. 2016, s. 250).  
==Bibliografia==
==Bibliografia==


{{a|[[Martyna Jędrysek]]}}
{{a|[[Martyna Jędrysek]]}}

Wersja z 19:19, 19 kwi 2022

Koncepcja Total Quality Control (TQC) została opracowana w XX w. przez A.V. Feigenbauma - amerykańskiego biznesmena i eksperta z dziedziny kontroli jakości - w wyniku przekształcenia modelu wartości dodanej M. Portera (Obora H. 2011, s. 126).

Koncepcja TQC tłumaczona jest jako totalna kontrola jakości (Parkes A. 2016, s. 250). Angielskie “total” oznacza kompleksowość i akcentuje, że zagadnienie dotyczy wszystkich pracowników niezależnie od zajmowanej pozycji w organizacji. Słowo “quality” to jakość która jest nadrzędnym celem koncepcji. “Control” dotyczy natomiast kontroli procesu (Wysocki S. 2014, s. 81). Zgodnie z założeniami TQC, głównym celem przedsiębiorstwa powinny być działania nastawione na unikanie błędów aniżeli ich korygowanie. Feigenbaum dostrzegł bowiem, że standardowe czynności korygujące nie kreują wartości dodanej dla konsumentów. W związku z tym założeniem, każda komórka przedsiębiorstwa odpowiedzialna jest za jakość dostarczanych produktów (Obora H. 2011 s. 126).

Do fundamentalnych zasad TQC można zaliczyć: kontrolowanie procesów, utrzymywanie jakości, wyłączenie linii produkcyjnej gdy wykryty zostanie jakiś problem, współodpowiedzialność wszystkich pracowników za jakość oraz nieustanne doskonalenie procesów (Parkes A. 2016, s. 251-253).

Obszary działań TQC

TQC wyróżnia pięć obszarów działania (Bloch K. 2006, s. 18): Projektowanie strategii przedsiębiorstwa; której nadrzędnym celem jest wysoka, zaspokajająca oczekiwania klientów jakość produktów. Tworzenie strategii akcentującej znaczenie parametrów technicznych i marketingu w odpowiedzi na popyt klientów. Budowanie poczucia odpowiedzialności zbiorowej za jakość produktów wśród wszystkich pracowników organizacji oraz tworzenie odpowiednich zakresów obowiązków. Przestrzeganie procedur postępowania i sposobów wyjaśniania zdarzeń. Motywowanie zasobów ludzkich ukierunkowane na wysoką realizację wyników jakościowych organizacji.

Podłoże problemów z jakością

W koncepcji TQC, źródła problemów związanych z jakością produktów wynikają głównie z nieprawidłowego zarządzania. Najczęściej są one wynikiem wadliwości obszaru:

  • marketingu,
  • projektowania produktu,
  • technologii wytwarzania,

i dotyczą fazy przedprodukcyjnej (Obora H. 2011 s. 126).

TQC a TQM - rozróżnienie terminologii

Total Quality Control tłumaczyć z języka angielskiego należy jako totalną kontrolę jakości. Total Quality Management oznacza natomiast kompleksowe zarządzanie jakością. Niejednokrotnie koncepcje TQC i TQM były ze sobą błędnie utożsamiane. Najpewniej wynika to z faktu, iż obie upatrują się odpowiedzialności za jakość produktu bądź usługi we wszystkich częściach składowych przedsiębiorstwa. Literatura przedmiotu wskazuje, że koncepcja TQM została stworzona na podstawie TQC, jednakże wykazuje pewne różnice i szerzej omawia kwestię zarządzania jakością. (Parkes A. 2016, s. 250).

Bibliografia

Autor: Martyna Jędrysek